Історія мистецтва, архітектури і дизайну, частина 5

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.035
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Проф., д-р. арх., доц. Павлів Андрій Петрович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс має на меті дати студентам основні знання з історії дизайну інтер'єру. Це огляд значних загальних (світових) напрямів в історії дизайну інтер'єру і представлення множини сил і впливів, які формували форми і характеризували соціальну роль. В лекційному курсі проводяться паралельне ознайомлення зі станом суспільства, його політичним та економічним життям, з різними сферами людської діяльності на кожному етапі розвитку, що дає студентові змогу зрозуміти розвиток саме дизайну в контексті суспільного життя.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК7. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (КС): КС5. Здатність застосовувати знання історії українського і зарубіжного мистецтва та дизайну в художньо-проектній діяльності. КС11.Здатність досягати успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, володіти підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН7. Аналізувати стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень. ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурно-мистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну. ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а такожуспішні українські та зарубіжні художні практики. ПРН15. Розуміти українські етнокультурні традиції у стильових вирішеннях об’єктів дизайну, враховувати регіональні особливості етнодизайну у мистецьких практиках. ПРН18.Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну. Комунікація (КОМ): КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальних рівнях. Автономія і відповідальність (А і В): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи ергономіки • Історія мистецтва та архітектури • Теорія та методика дизайну • Дизайн предметно-просторового середовища • Дизайн предметно просторового середовища графіка
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Історія мистецтва, архітектури та дизайну ч.5» є одним з базових у підготовці фахівців за спеціальністю «дизайн». Курс охоплює години в 5-ому семестрі. Курс включає теоретичну частину, а також самостійну роботу. Теоретична частина курсу охоплює матеріали, які висвітлюють ключові етапи розвитку світового дизайну інтер'єру XIX-XX століть, включаючи Вікторіанський стиль, Арт Нуво, Арт Деко, течії Модернізму, ери Постмодернізму, також наводяться приклади сучасного дизайну і напрямки його розвитку. Теоретична частина курсу описує розвиток дизайну з часів Промислової революції, розповідає про технологічні інновації в сфері дизайну інтер’єрів, нові концепції стилістичні напрями в дизайні. В лекційному курсі проводяться паралельне ознайомлення зі станом суспільства, його політичним та економічним життям, з різними сферами людської діяльності на кожному етапі розвитку, що дає студентові змогу зрозуміти розвиток саме дизайну в контексті суспільного життя. В історії дизайну інтер’єру детально описується початок ери Індустріалізації, масового виробництва, розвиток корпоративного дизайну. Програма містить кілька лекцій присвячених загальному огляду розвитку дизайну на теренах України. Даний курс викладається з 1998 р., аналоги робочої програми невідомі.
Опис: 1. Вступ до історії дизайну інтер'єру. 2. Реформування Вікторіанського смаку. 3. Пошук нового стилю. Арт Нуво. 4. Рух Модернізму. 5. Арт Деко і Модерн. 6. Становлення професії декоратора. 7. Післявоєнний Модернізм. 8. Культура споживачів. 9. Ера Постмодернізму. На практичних заняттях студенти отримують завдання: 1. Скетч-конспект. Графічне ведення конспекту з лекцій №12-26 2. Ілюстрації виробів дизайну з лекційного матеріалу (15 ілюстрацій).
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю: тестування (підсумкове), опитування (поточне та підсумкове), контролем самостійної роботи студента. Диференційований залік є обов’язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу з «Історії дизайну» і не може бути зведена до рівня поточних форм контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати до 30 балів (за поточні завдання). Для допуску до диференційованого заліку студент повинен набрати за результатами поточного контролю не менше 25 балів. Залік з дисципліни «Історія Дизайну» проводиться в письмовій формі. Передбачає письмове тестування та усну компоненту за які отримує максимум 70 балів. Таким чином, сумування письмового тестування та виконання практичних робіт і графічної роботи дає кількість балів підсумкового контролю.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Даниленко В. Я. Основи дизайну : підручник / В.Я . Даниленко . - Х .: ХДАДМ , 2003. - 320 с.: 664 іл. 2. Ковешникова Н. А. Дизайн: история и теория. Издательство: омега-л, группа компаний, 2007. 3. Лаврентьев А. Н. История дизайна. Учеб. пособие для вузов. — М.: гардарики, 2007. 4. Пітер Філл, Шарлота Філл. Історія дизайну (The Story of Design), пер. Сергій Бавин, 2019, 512 с., ISBN 978-5389-17431 5. Шумега С.С. Дизайн. Історія зародження та розвитку дизайну. Історія дизайну меблів та інтер'єра: Навчальний посібник. - К.: Центр навчальної літератури, 2004. - 300 с. Допоміжна 6. Браїловська. Л. В., Дизайн інтер'єру у східному стилі: Японія, Китай, Індія, Єгипет., Вид-во Фенікс, 2004 рік, 384 с., ISBN 5-222-04335-5 7. Гацура, Генріх Г. Мебельние стилі: Історія російського і западноевропеского меблевого мистецтва: повної огляд. - М., 2000. - 284 з.: мул. 8. Додсворт С. Фундаментальные основы дизайна интерьеров : [рос.] = The Fundamentals of Interior Design : учебное пособие / пер. А. Мазурова, Д. Д. Шевченко, К. Макарова. — М. : Тридэ Кукинг, 2011. — 184 с. — (Дизайн). — ISBN 978-5-904011-05-5. 9. Сергеевой. — М. : Астрель, 2011. — 463 с. — 1250 екз. — ISBN 978-5-271-38367-0. 10. Макарова В. Дизайн приміщень. Стилі інтер'єру на прикладах 11. Папанек В. Дизайн для реального світу/Пер. з англійської мови. - М.: Видавець Д. Аронов, 2012. - 416 с.; іл. ISBN 978-5-94056-025-8 12. Пайл Д. 6000 лет истории архитектуры и дизайна. История дизайна интерьеров : [рос.] = A History of Interior Design / пер. с англ. О. И. 13. Райли Н. Элементы дизайна. Развитие дизайна и элементов стиля от Ренессанса до Постмодернизма. Пер. с англ. – М.: ООО “Магма”, 2013. – 544с., ил. ISBN 978-5-93428-073-5 14. Сергій Сьомка, Євген Антонович. Дизайн інтер'єру, меблів та обладнання : підручник; Міністерство культури України ; Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. — К. : Ліра-К, 2018. — 400 с. 15. Massey, Anne, Interior Design of the 20th Century, c 1990 and 2001, Thames&HudsonLtd, London . 16. Heskett, J. Industrial Design. London, 2001 17. Heskett, J. Interiorl Design. London, 2001 18. Susan J. Slotkis, Foundation of Interior Design. Laurence King Publishing Ltd., London, 2006 19. Josef Hoffmann: Interiors 1902-1913., Edited by Christian Witt-Dorring. 224 pages with 244 illustrations, 65 in color. 20. Fiona Leslie. Designs for 20th-century Interiors. V&A Publications 2000. ISBN 1851773215. 21. Ivan Margolius. Automobiles by Architects. Wiley-Academy. 2000. ISBN: 047160786X Інформаційні ресурси 22. http://www.designboom.com/history.html 23. http://www.GreatBuildings.com/buildings/ 24. http://www.architectureweek.com/2001/0620/design.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).