Технологія продуктів органічного синтезу

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.02.O.035
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Реутський Віктор Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка магістрів спеціальності “Хімічні технології та інженерія” до активної професійної діяльності в умовах ринкових відносин, який би творчо поєднував та впроваджував у виробництво на сучасному рівні знання фундаментальних, загально-інженерних, економічних та спеціальних дисциплін, забезпечуючи при цьому випуск високоякісної продукції з гарантованих спупенем безпеки для людини, з мінімальними витратами сировини та енергетичних ресурсів.
Завдання: загальні компетентності: 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. 3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. 4. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами одержання та застосування органічних речовин. 5. Здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології органічних речовин.
Результати навчання: 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. 2.Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 3.Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. 4.Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 5.Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. 6.Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Процеси і апарати хімічних технологій Теорія хімічних процесів органічного синтезу Хімія і технологія органічних речовин Проектування виробництв органічного синтезу Обладнання виробництв органічного синтезу Методологія наукових досліджень Проектування хіміко-технологічних систем Розрахунок реакторів Каталіз в органічному синтезі Розроблення технологічних процесів органічного синтезу
Короткий зміст навчальної програми: підготовка магістрів спеціальності “Хімічні технології та інженерія” до активної професійної діяльності в умовах ринкових відносин, який би творчо поєднував та впроваджував у виробництво на сучасному рівні знання фундаментальних, загально-інженерних, економічних та спеціальних дисциплін, забезпечуючи при цьому випуск високоякісної продукції з гарантованих спупенем безпеки для людини, з мінімальними витратами сировини та енергетичних ресурсів.
Опис: Загальна характеристика ВАТ “Рівнеазот”. Наукові основи гідрування бензолу до циклогексану. Механізм, каталізатори, умови процесу. Типи реакторів для процесу окиснення циклогексану. Схема 4-х секційного реактора. Рідиннофазне окиснення циклогексану. Каталізатори, умови процесу, шляхи регулювання селективності. Методи отримання адипінової кислоти. Окиснення циклогексанолу азотною кислотою. Виділення і очистка суміші низькомолекулярних дикарбонових кислот. Загальна характеристика Калуського нафтохімічного вузла. Піроліз вуглеводневої сировини Наукові основи гідродеалкілювання ароматичних сполук. Одержання бензолу на установці “Піротол”. Одержання хлористого вінілу. Загальна характеристика ВАТ “Азот”, м.Черкаси. Характеристика відмінності між ВАТ “Рівнеазот“ та ВАТ “Черкасиазот”. Методи регулювання селективності процесу окиснення циклогексану з цілеспрямованим одержанням циклогексанону. Загальна характеристика ВАТ “Сіверодонецьк Азот”. Порівняльна характеристика ВАТ “Сіверодонецьк Азот” з “Рівнеазот” та “Черкасиазот” Методи одержання капролактаму. Методи одержання адиподинітрилу Одержання адипінової кислоти. Методи одержання метилтретбутилового етеру Методи одержання оцтової кислоти
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – письмовий контроль (звіт з лабораторної роботи), письмовий експресс-контроль.Семестровий контроль – іспит .
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль – іспит - 60 балів. Поточний контроль – письмовий контроль (звіт з лабораторної роботи), письмовий експресс-контроль. - 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.K .Weissermel, H.-J. Arpe. Industrial Organic Chemistry, VHC, 1997 2. І.І.Юкельсон. Технологія основного органічного синтезу. Державне видавництво технічної літератури , Київ, 1960. 3. Реутський В.В., Іващук О.С., Івасів В.В. Технологічні схеми промисловості органічного синтезу. Електронний навчальний посібник з «Технологія продуктів органічного синтезу» для студентів спеціальності 8.05130102 «Хімічні технології органічних речовин». – ВНС ЛП (http://vns.lp.edu.ua/moodle/course/view.php?id=9771) – Зареєстровано НМУ НУ «Львівська політехніка» (№ Е41-216-6/2012 від 14.02.2012 р.) – 170 с. 4. В.В.Реутський, А.М.Лудин, І.В.Данада. Хімія і технологія органічних речовин: практичні аспекти досліджень.Львів, 2022
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).