Обладнання і конструкційні матеріали

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.05.O.073
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Доцент, к.т.н. Присяжний Юрій Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з конструкцією та особливостями експлуатації технологічного обладнання нафтопереробних заводів, а також з характеристикою конструкційних матеріалів, з яких виготовляють нафтозаводське обладнання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти нижче вказаних компетентностей. 1. Інтегральна компетентність: - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог. 2. Загальні компетентності: - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 3. Фахові компетентності: - здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 4. Фахові компетентності професійного спрямування: - здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами переробки горючих копалин; - здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології переробки горючих копалин.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - конструкцій та принципів роботи сучасного обладнання та устаткування хімічних виробництв; - здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображувати технологічний процес; - використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, аналізу, розрахунків і створення графічних і текстових документів; - класифікувати й аналізувати проблеми різного характеру та складати план щодо їх вирішення; - вибрати та застосувати знання і розуміння з хімії для вирішення якісних і кількісних проблем на хімічному виробництві; - виявляти бажання працювати самостійно; - брати участь в обговоренні результатів різних видів роботи. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію; - оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв; - здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію; - зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються; - здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Сучасні технології переробки горючих копалин. 2. Проектування виробництв переробки горючих копалин. 3. Сучасні технології виробництва базових олив та переробки вуглеводневих газів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена обладнанню і конструкційним матеріалам нафтопереробних і газопереробних заводів. В ході її вивчення студенти отримують теоретичні та практичні знання з таких питань: - конструкція, принцип роботи, особливості експлуатації, а також порядок розрахунку основного технологічного обладнання процесів переробки нафти та газу; - характеристика конструкційних матеріалів для виготовлення обладнання процесів переробки горючих копалин.
Опис: Лекційні заняття: 1. Класифікація і загальна характеристика технологічного обладнання і процесів переробки нафти і газу. 2. Насоси і компресори. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 3. Резервуари, цистерни, ємності. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 4. Трубопроводи та арматура. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 5. Хімічні апарати (реактори). Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 6. Відстійники, фільтри, центрифуги, циклони, електродегідратори, електрофільтри, газосепаратори, мішалки. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 7. Конструкційні матеріали для виготовлення нафто- й газопереробного обладнання. Вимоги до конструкційних матеріалів. Основні показники якості конструкційних матеріалів. Металічні конструкційні матеріали. Сталі, чавуни, кольорові метали і сплави. Неметалічні конструкційні матеріали. Полімерні матеріали, гуми. Практичні заняття: 1. Розрахунок та вибір гідравлічних апаратів. 2. Розрахунок реакторів гідроочищення. 3. Розрахунок реакторів каталітичного риформінгу. 4. Розрахунок реакторів каталітичного крекінгу.
Методи та критерії оцінювання: Загальна оцінка студента за дисципліну складається з оцінки за поточний контроль і оцінки за екзаменаційний контроль. 1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень. 2. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів за дисципліну - 100, зокрема: 1. Поточний контроль (практичні заняття) - 30 балів. 2. Екзаменаційний контроль: - письмова компонента - 50 балів; - усна компонента - 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення. 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Обладнання і конструкційні матеріали» у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», сертифікат №03475; http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 2. Конструкція та розрахунок обладнання нафто- й газопереробних заводів. Реакційні апарати. Методичні вказівки для практичних занять / Укладачі: Присяжний Ю.В., Гринишин О.Б. – Національний університет «Львівська політехніка», 2023.– 68 с. Рекомендована література базова 1. Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. 2. Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів.– Львів: В-во НУ «ЛП», 2003.– 440 с. 3. Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. 4. А.П. Врагов. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв.- Суми.: Видавництво СумДУ, 2006.- 262с. 5. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 Рекомендована література допоміжна 1. Ханик Я. М., Дубинін А.І., Атаманюк В.М., Станіславчук О.В., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина I. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2005. – 192 с. 2. Ханик Я. М., Дубинін А.І., Станіславчук О.В., Білецька Л.З., Станіславчук О.П.. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина II. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 180 с. 3. Ханик Я. М., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина III. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 340 с. 4. Ханик Я. М., Гузьова І. О., Римар Т. І., Білецька Л. З. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина IV. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2009. – 300 с. 5. Ханик Я. М., Троцький В.І., Станіславчук О.П., Майструк В.В., Гаврилів Р.І. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина V. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2010. – 176 с. Інформаційні ресурси 1. https://lpnu.ua/studentska-biblioteka 2. https://lpnu.ua/ntb ; https://library.lpnu.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Обладнання і конструкційні матеріали (курсовий проєкт)

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.05.O.075
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Асистент, д.ф. Демчук Юрій Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Самостійний розрахунок одного з апаратів нафто- та газопереробних заводів будову, принцип роботи і алгоритм розрахунку яких студент освоїв на лекційних та практичних заняттях
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: - здатність застосовувати нові знання у практичних ситуаціях; - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; ? здатність працювати самостійно і в команді. фахові компетентності: - здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. - здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: - здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію; - оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв; - вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів; - здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Сучасні технології переробки горючих копалин. 2. Проектування виробництв переробки горючих копалин. 3. Обладнання та конструкційні матеріали
Короткий зміст навчальної програми: 1. Розглядається класифікація і характеристика основних процесів та апаратів нафтогазопереробки. 2. Вивчаються теоретичні основи масообмінних, теплових та механічних процесів переробки нафти і газу. 3. Вивчається конструкція, принцип роботи та методи розрахунку масообмінного, теплообмінного та механічного обладнання і апаратів нафтопереробних і газопереробних заводів.
Опис: 1 Розрахунок реактора гідроочищення 2 Розрахунок реактора каталітичного риформінгу 3 Розрахунок реактора сірчанокислотного алкілування 4 Розрахунок реактора ізомеризації 5 Розрахунок реактора каталітичного крекінгу 6 Розрахунок реактора сповільненого коксування 7 Розрахунок реактора одержання окиснених бітумів 8 Розрахунок ректифікаційної колони 9 Розрахунок трубчастої печі 10 Розрахунок кожухотрубного теплообмінника 11 Розрахунок апарату повітряного охолодження 12 Розрахунок екстрактора деасфальтизації
Методи та критерії оцінювання: Курсовий проект – захист в усній формі перед комісією.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсового проекту в усній формі
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичне забезпечення - Електронний навчально-методичний комплекс «Обладнання і конструкційні матеріали» у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», сертифікат №03475; http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 - Методичні вказівки до оформлення курсового проекту з дисципліни «Обладнання і конструкційні матеріали». Методичні вказівки / Укладачі Присяжний Ю.В., Демчук Ю.Я. - 2022.– 22 с. - Конструкція та розрахунок обладнання нафто- й газопереробних заводів. Реакційні апарати. Методичні вказівки для практичних занять / Укладачі: Присяжний Ю.В., Гринишин О.Б. – Національний університет «Львівська політехніка», 2023.– 68 с. - Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. - Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів.– Львів: В-во НУ «ЛП», 2003.– 440 с. - Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. - Врагов А.П., Михайловський Я.Е., Якушко С.І. Матеріали до розрахунків процесів та обладнання хімічних і нафтопереробних виробництв. - Суми : Видавництво СумДУ, 2008. - 170 с. - А.П. Врагов. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв.- Суми.: Видавництво СумДУ, 2006.- 262с. - Мачинський О., Топільницький П. Гідрокрекінг / О.Я. Мачинський, П.І. Топільницький. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, — 2011. — 348 с. 2. Рекомендована література базова: - Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. - Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів.– Львів: В-во НУ «ЛП», 2003.– 440 с. - Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. - А.П. Врагов. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв.- Суми.: Видавництво СумДУ, 2006.- 262с. - Врагов А.П., Михайловський Я.Е., Якушко С.І. Матеріали до розрахунків процесів та обладнання хімічних і нафтопереробних виробництв. - Суми : Видавництво СумДУ, 2008. - 170 с. - https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 3. Рекомендована література допоміжна - Ханик Я. М., Дубинін А.І., Атаманюк В.М., Станіславчук О.В., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина I. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2005. – 192 с. - Ханик Я. М., Дубинін А.І., Станіславчук О.В., Білецька Л.З., Станіславчук О.П.. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина II. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 180 с. - Ханик Я. М., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина III. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 340 с. - Ханик Я. М., Гузьова І. О., Римар Т. І., Білецька Л. З. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина IV. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2009. – 300 с. - Ханик Я. М., Троцький В.І., Станіславчук О.П., Майструк В.В., Гаврилів Р.І. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина V. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2010. – 176 с. 4. Інформаційні ресурси - https://lpnu.ua/studentska-biblioteka - https://lpnu.ua/ntb ; https://library.lpnu.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).