САПР і конструювання пластмасових виробів та оснащення для їх формування
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.06.E.088
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: професор, д.т.н., Гриценко Олександр Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності
ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
Фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС 6.2. Здатність використовувати математичний апарат і програмне забезпечення для дослідження, проектування і конструювання пластмасових виробів та оснащення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- знати основні етапи проектування деталей з пластмас;
- орієнтуватися в основних типах форм і оснащення для виготовлення виробів з пластмас та обирати оптимальні;
- знати основні типи та функції графічних САПР;
- володіти основами практичного використання систем автоматизованого проектування оснащення для переробки пластмас.
- вміти дати професійну оцінку конструкції пластмасової деталі з точки зору її технологічності і провести аналіз окремих елементів конструкції;
- здійснювати основні конструктивно-технологічні розрахунки форм і формувальних елементів оснащення.
- вміти на практиці використовувати нави¬ки роботи з дво- та трьохмірними графічними системами.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій.
ПР 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
АіB 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інженерна та комп'ютерна графіка.
Теоретичні основи переробки полімерів/.
Технологічні процеси модифікування та перероблення полімерних і композиційних матеріалів.
Сучасні технологічні процеси перероблення полімерних і композиційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення дисципліни «САПР і конструювання пластмасових виробів та оснащення для їх формування» студенти отримують знання з основ проектування пластмасових виробів та конструювання формувального інструменту для їх виготовлення.
Дисципліна побудована з п’яти розділів.
Перший розділ присвячений конструюванню пластмасових виробів, подана класифікація пластмас, методичні основи вибору полімерів, питання точності та якості виробів, визначення їх міцності та довговічності.
У другій частині висвітлено будову, роботу, особливості конструкції та основи проектування форм для пресування.
Третя частина присвячена ознайомленню студентів з основами розроблення функціональних систем форм для лиття під тиском термопластів.
У четвертому розділі викладено відомості про матеріали, які використовуються для виготовлення елементів формувального оснащення та методи виготовлення форм.
Матеріал п’ятого розділу знайомить студентів з типами САПР та основами проектування пластмасових виробів та оснащення для їх виготовлення з використанням графічних систем автоматизованого проектування.
Матеріал дисципліни може бути використаний під час виконання курсових та дипломних проектів.
Опис: Пластмаси як конструкційні матеріали. Класифікація за призначенням. Критерії класифікації за експлуатаційними і властивостями. Етапи роботи з використання пластичних мас для виготовлення виробів. Методичні основи вибору пластмас для виготовлення виробів.
Опрацювання пластмасових виробів на технологічність. Аналіз конструктивних елементів виробів з пластмас з метою забезпечення оптимальної технологічності і необхідних експлуатаційних властивостей виробів.
Точність і якість пластмасових виробів. Основи взаємозамінності. Допуски та посадки.
Етапи створення формуючого інструмента для переробки пластмас. Вихідні дані для проектування. Класифікація оснащення для переробки пластмас методами лиття та пресування.
Форми для пресування. Призначення, будова та принцип дії форм для компресійного пресування. Стаціонарні литтєві прес-форми, типова конструкція, деталі форми, робота форми.
Оформляючі деталі прес-форм. Основні конструктивні особливості. Оформляючі гнізда та завантажувальні камери. Встановлення арматури та різьбових знаків.
Система видалення виробів з порожнини прес-форми. Система центрування. Встановлення та закріплення прес-форм.
Форми для лиття під тиском. Призначення, будова та принцип дії. Система оформляючих деталей.
Ливникові системи. Призначення та класифікація. Холодноканальні ливникові системи. Гаряче канальні ливникові системи.
Система термостатування форм для лиття під тиском. Призначення, класифікація. Конструктивні особливості систем охолодження.
Системи виштовхування. Призначення, класифікація, конструктивні особливості. Системи переміщення та центрування.
Процес проектування з огляду можливості його автомати¬зації. Класифікація САПР. Використання САПР. САПР в проектуванні оснащення для переробки пластмас у вироби.
Методи та критерії оцінювання: Усні і письмові опитування під час практичних занять, контрольне і поточне тестування у ВНС, екзаменаційне тестування, усне опитування під час екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (письмово-усний контроль) – 30 балів
Екзаменаційний контроль:
письмова компонента – 60 балів
усна компонента – 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Методичні вказівки та рекомендації до самостійної та індивідуальної роботи студентів з дисципліни «САПР і конструювання пластмасових виробів та оснащення для їх формування» спеціальності 161. Хімічні технології та інженерія / Укл.: Гриценко О.М. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. – 33с.
2. Конструювання деталей з пластмас: Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни «САПР і конструювання пластмасових виробів та оснащення для їх формування» / Укл. Цицанкіна Л.О., Скорохода В.Й. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006. – 46с.
3. Розрахунок пластмасових деталей на міцність: Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни „Конструювання пластмасових виробів і оснащення” для студентів спеціальності 161. Хімічні технології та інженерія / Укл.: Гриценко О.М. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2020. – 26с.
4. Розрахунок і конструювання формотвірних деталей оснащення для переробки пластмас: Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни „Конструювання пластмасових виробів і оснащення для їх формування” для студентів спеціальності 7.091612 „Технологія переробки полімерів” / Укл.: Л.О.Цицанкіна. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2001. – 28 с.
5. Конструювання та розрахунок систем термостатування литтєвих форм: Методичні вказівки до виконання курсового та дипломного проектування для студентів спеціальності для студентів спеціальності 161. Хімічні технології та інженерія / Укл.: М.М. Братичак, В.Є. Левицький. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2023. – 28 с.
Рекомендована література
1. Матеріалознавство та конструкційні матеріали. Практикум: навч. посіб. для студ. спеціальності 163 «Біомедична інженерія»,для всіх спеціалізацій / І. Ю. Худецький, К. В. Ляпіна, Ю. В. Антонова-Рафі. -Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 147 с.
2. Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання. Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей галузі знань «Механічна інженерія» всіх форм навчання. / Укл. А. П. Мартинов. - Краматорськ : ДДМА, 2019. - 170 с.
3. Набродов В.З. Допуски, посадки та технічні вимірювання: підруч. Для здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти / В.З. Набродов. – Київ: Літера ЛТД, 2019. – 224с.
4. Сокольський О.Л. Проектування формуючих пристроїв обладнання для переробки пластмас: навч. посіб. / О.Л. Сокольський, В.І. Сівецький, І.О. Мікульонок. – К.: НТУУ «КПІ», 2014. – 130с.
5 Сівецький В.І., Сокольський О.Л., Сахаров О.С., Щербина В.Ю. Моделювання оснастки для формування полімерних виробів. – К.: НТУУ КПІ, 2006. – 131 с.
6. Колосова О. П. Моделювання процесів виготовлення реактопластичних композиційно-волокнистих матеріалів [конспект лекцій] / О. П. Колосова, В. В. Ванін, Г. А. Вірченко, О. Є. Колосов. – К.: ВПК «Політехніка» НТУУ «КПІ», 2016. – 164 с.
7. Robert A. Malloy. Plastic Part Design for Injection Molding 2E: An Introduction 2nd Edition. Hanser Publishers, Munich, 2010. 549p.
Інформаційні ресурси
1. http://www.twirpx.com
2. http://chemistry-chemists.com
3. https://ua1lib.org/book/
3.http://www.polybum.com.
4. http://www.polymerbranch.com.
5. https://prototool.com/
6. https://www.bohler.at/export/en/plastic-mould/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwlvW2BhDyARIsADnIe-J-bM3YSYST3ucEi7iCvG0gxymyPvrqa3ZfH7j3vyhx1Wbl4RgRagIaAgUHEALw_wcB
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).