Технологія формування виробів з еластомерів
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.06.E.090
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Семенюк Наталія Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
- ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
фахові компетентності:
- ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
- ФК 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів.
фахові компетентності професійного спрямування:
- ФКС 6.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі перероблення полімерних і композиційних матеріалів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв.
ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
КОМ 1. Зрозуміле і неоднозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Полімерне матеріалознавство
• Основи хімії і фізико-хімії полімерів
• Технологічні процеси модифікування та перероблення полімерних і композиційних матеріалів
• Сучасні технологічні процеси перероблення полімерних і композиційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технологія формування виробів з еластомерів» знайомить здобувачів освіти з класифікацією еластомерів, механізмами вулканізації каучуків, сучасними уявленнями про способи переробки еластомерів у вироби та технологіями переробки відходів виробництва гум. У результаті вивчення цієї дисципліни здобувач освіти набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності підприємств з переробки еластомерів та вирішення практичних завдань із забезпечення якості виробів з них.
Опис: Зміст дисципліни і його значення для підготовки спеціаліста. Зв’язок курсу з іншими загальноосвітніми і спеціальними дисциплінами. Внесок вітчизняних та зарубіжних вчених в розвиток технології синтезу та переробки еластомерів. Стан та перспективи переробки еластомерів в Україні.
Поняття еластомерів. Каучуки та гуми. Натуральний та синтетичний каучуки. Класифікація.
Способи одержання еластомерів. Полімеризація в розчині. Емульсійна полімеризація. Характеристика, переваги та недоліки способів.
Вулканізація каучуків. Стадії вулканізації . Основні механізми вулканізації: сірчана, пероксидна, радіаційна. Вулканізація каучуків, що містять функціональні групи. Вулканізаціія в присутності активаторів і прискорювачів процесу. Основні параметри структурної сітки, вплив на властивості.
Склад систем, що вуклканізуються. Класифікація та призначення інгредієнтів гумових сумішей.
Основні процеси гумового виробництва. Зберігання та підготовка інгредієнтів та каучуків. Підсушування, подрібнення, просіювання. Розпарювання та пластикація каучуків. Фактори, що впливають на підготовку каучуків. Приготування гумових сумішей. Вимоги та технологія одержання.
Одержання сирих гумових заготовок. Каландрування. Опреції, що можна здійснити з еластомерами на каландрах. Каландровий ефект. Види браку при каландруванні гумових сумішей та способи їх усунення. Розрахунок продуктивності каландра.
Вироби з гумових клеїв. Загальна характеристика і класифікація гумових клеїв. Тонкостінні вироби з гумових клеїв, технологія їх одержання. Види браку та способи їх усунення.
Промащування тканин на клеєпромащувальних машинах. Основні типи шпредінг-машин та способи нанесення тонких шарів гумової суміші на тканину.
Шприцювання гумових сумішей.
Вулканізація як основний та завершальний процес виробництва гум. Параметри вулканізації. Плато вулканізації, причини його виникнення.
Основні методи вулканізації гумових сумішей. Пресовий метод. Визначення технологічних параметрів при пресуванні. Види бра ку та способи їх усунення. Типова технологічна схема форму вання виробів пресовим методом.
Лиття під тиском. Суть методу, переваги та недоліки. Класифікація литтєвих машин для переробки гумових сумішей. Визначення технологічних параметрів при литті під тиском. Види браку та способи їх усунення. Типова технологічна схема.
Переробка відходів виробництва гум. Регенерат. Гумове борошно. Технологічна схема виробництва. Техніка безпеки та охорона довкілля при переробці еластомерів.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час виконання і захисту лабораторних робіт, виконання РГР з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: усного контролю та захисту звітів лабораторних робіт та РГР.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК):
Лабораторний практикум - 20 балів
РГР - 10 б.
Екзаменаційний контроль (ЕК):
письмова компонента - 60 б
усна компонента - 10 б
Разом за дисципліну (ПК+ЕК) - 100 б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Скорохода В.Й. Основи технології еластомерів та формування з них виробів: навчальний посібник /В. Й. Скорохода, Н. Б. Семенюк, Ю.Я. Мельник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 125 с.
2. Мельник Л.І. Технологія переробки еластомерів: навч. посібник – Київ: НТУ «КПІ» ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 257 с.
3. Bhatia S.C. Rubber Technology: Two Volume Set. Woodhead Publishing India, 2019. – 688 p.
4. Rodgers B. Rubber Compounding: Chemistry and Applications 2th ed. Taylor & Francis Group, LLC 2016. – 624 p.
5. Rubber compounding, principles, materials, and techniques // Eds. by F.W. Barlow, M. Dekker. – New York: Marcel Dekker, Inc. – 1988. – 325 p.
Допоміжна
1. Гуменецький Т.В., Левицький В.Є., Суберляк О.В. Фізико-хімія полімерів: навчальний посібник. – Львів: Растр-7, 2020. –420 с.
2. Суберляк О.В. Теоретичні основи хімії та технології полімерів: Навч. посібник / О.В. Суберляк, В.Й. Скорохода, Н.Б. Семенюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 336 с.
3. Технологія виробництва та переробки полімерів медико-біологічного призначення : навч. посіб. / В. Л. Авраменко, Л. П. Підгорна, Г. М. Черкашина, О. В. Близнюк. – Харків: Видавництво та друкарня «Технологічний Центр», 2018. - 356 с.
Навчально-методичне забезпечення
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологія формування виробів з еластомерів». Сертифікат № 01717. Номер реєстрації: Е41-217-113/2016 від 06.07.2016. Автори: Скорохода В.Й., Семенюк Н.Б.
2. В.Й.Скорохода, Н.Б.Семенюк, Ю.Я.Мельник. Вулканізація каучуків та структурні параметри сітки вулканізатів. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисциплін “Технологія формування виробів з еластомерів”, „Технологія синтетичного каучуку”. – Львів: НУЛП. – 2014. – 28 с.
3. В.Й.Скорохода, Н.Б.Семенюк, Ю.Я.Мельник. Фізико-механічні властивості еластомерів. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни “Технологія формування виробів з еластомерів”. – Львів: НУЛП. – 2013. – 28 с.
4. Семенюк Н.Б., Дудок Г.Д., Скорохода В.Й. Синтетичні латекси. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисциплін “Технологія формування виробів з еластомерів”, “Технологія виробництва синтетичного каучуку”.– Львів: НУЛП. –2020. – 28 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).