Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.00.O.001
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Шевчук Лілія Іванівна, професор Самарик Володимир Ярославович, професор Братичак Михайло Миколайович, доцент Кіндзера Діана Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття особою, яка навчається, компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність. Предметом курсу є процес наукового дослідження. Основна увага в курсі приділена виконанню студентами контрольного завдання науково-дослідного спрямування, одержанню нових експериментальних даних. Курс дає повну уяву про всі стадії наукового дослідження - від вибору теми і планування експерименту до оформлення результатів наукових досліджень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). 2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 3. Здатність працювати самостійно і в команді. 4. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. фахові компетентності: 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 2. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: • знати теоретичні основи технологій виробництва хімічних речовин та володіти методологією наукових досліджень; • знати методи хімічного та фізико-хімічного аналізу сировини, матеріалів, хімічної продукції та виробів на їх основі; • знати конструкції та принципи роботи сучасного обладнання та устаткування хімічних виробництв; • вміти оцінити вплив технологічних чинників на склад кінцевого продукту; • вміти встановлювати зв'язок отриманих даних із результатами математичного моделювання хімічних і хіміко-технологічних процесів; • мати уявлення та вміння оцінювати ризики, пов’язані з використанням хімічних речовин і лабораторних досліджень, та контролювати якість вихідних речовин і кінцевих (товарних) продуктів хімічних технологій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Органічна хімія • Фізична хімія • Проектування хіміко-технологічних систем • Хімія і технології наноматеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації. Основи технічної творчості. Закон розвитку та споживання технічних систем. Основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. Природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій.
Опис: 1. Методологічні та організаційні основи наукових досліджень 2. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. 3. Основи технічної творчості 4. Основні закономірності творчого процесу 5. Організаційні аспекти наукової діяльності. 6. Природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень 7. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій 8. Поняття спостереження і експерименту, як основних методів наукового пізнання 9. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні 10. Моделювання як метод дослідження та оптимізації хіміко-технологічних процесів. 11. Застосування теорії подібності для моделювання хіміко-технологічних процесів 12. Рух рідин та газів через пористу структуру. Методологія дослідження гідравлічного опору апаратів насадкового типу 13. Особливості теоретичних та експериментальних досліджень процесів фільтрування та перемішування. 14. Теплові процеси, способи перенесення тепла. Використання методів теорії подібності для дослідження теплових процесів. 15. Тепло- та масообмінні процеси. Критеріальні рівняннях конвективного тепло- та масообміну.
Методи та критерії оцінювання: • Письмовий контроль (контрольна робота) - (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: • Лабораторні роботи - 10% • Письмово-усний контроль (контрольна робота) - 25% • Письмово-усний контроль - 65% Разом - 100%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – Центр учбової літератури, 2010. – 352с. 2. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Л.: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. – 90с. 3. Опейда Й.О. Методологія фізико-хімічних досліджень. – Д.:ДОННУ, 2012. -142с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.00.O.002
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Проф. Шевчук Л. І., проф. Самарик В. Я., доц. Гунька В.М., доц. Кіндзера Д.П.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття особою, яка навчається, компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог Здатність генерувати нові ідеї (креативність) Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження в галузі хімічної інженерії
Результати навчання: • Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. • Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. • Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Планувати та виконувати експериментальні і теоретичні дослідження в сфері хімічних технологій і інженерії, формулювати і перевіряти гіпотези, аргументувати висновки, презентувати результати досліджень. • Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. • Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Розрахунок реакторів (КР) Застосування продуктів органічного синтезу Каталіз в органічному синтезі Розроблення технологічних процесів органічного синтезу
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації. Основи технічної творчості. Закон розвитку та споживання технічних систем. Основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. Природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі заліку (ЗК). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Письмовий контроль (контрольна робота) - (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія наукових досліджень». для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2024р. – 94 с. 2. Кіндзера Д. П., Госовський Р. Р. Методологія наукових досліджень хіміко-технологічних процесів. Навчальний посібник. – Львів : Видавництво “Растр-7”, 2023. –140 с. 3. Процеси та апарати хімічної технології. Лабораторний практикум. Частина 1. Гідродинаміка та гідромеханічні процеси. Навчальний посібник для студентів спеціальностей 161 Хімічні технології та інженерія, 181 Харчові технології, 226 Фармація, промислова фармація, 133 Галузеве машинобудування. /Укл.: Д.П., Кіндзера, І.О. Гузьова, О.Я. Добровецька, К.І. Петрушка – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2020. – 77с. 4. Добронравова І.С. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. / І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін. ; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). – К. : ВПЦ "Київський університет", 2018. – 607 с. 5. Медвідь В.Ю. Методологія та організація наукових досліджень (у структурно-логічних схемах і таблицях) : навч. посіб. / Медвідь В. Ю., Данько Ю. І., Коблянська І. І. // Суми: СНАУ, 2020. 220 с. 6. Єріна А.М. Методологія наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – 2004. – 212 с. 7. Писаренко Т.В. Реалізація пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та отримані результати у 2021 р.: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2022. – 53 с. 8. Палеха Ю.І. Основи науково-дослідної роботи : Навч. посібник / Ю. І. Палеха, Н. О. Леміш. — К.: Видавництво Ліра-К. 2013. — 336 с. ISBN 978-966-2609-31-8. 9. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. — Тернопіль, 2014. – 272 с. 10. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень : навч. посібн. / А. В. Журахівський, А. Я. Яцейко, Н. Б. Дьяченко. – Львів : В-во Львівської політехніки, 2012. – 375 с. Допоміжна 1. Запороженю Ю.А. Моделювання хіміко-технологічних процесів. Лабораторний практикум [Електронний ресурс]: навч. посіб. для студ. спеціальності 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: Ю. А. Запорожець, С.Л. Мердух, С.В. Плашихін. – Електронні текстові данні (1 файл: 4 Мбайт). – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 133 с. 2. Гусак О. Г. Гідрогазодинаміка: навчальний посібник / О.Г. Гусак, С.О. Шарапов, О.В. Ратушн Онищук О.О., Кормош Ж.О. Процеси та апарати хімічних виробництв: курс лекцій. Луцьк : Вежа-Друк, 2020 – 155 с. 3. Шевчук Л.І. Низькочастотні віброрезонансні кавітатори. / Шевчук Л.І., Афтаназів І.С., Строган О.І., Старчевський В.Л. // Монографія. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, - 2013. – 176с. 4. Шевчук Л.І. Кавітація. Фізичні, хімічні, біологічні та технологічні аспекти / Шевчук Л.І., Старчевський В.Л. // Монографія. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, - 2014. – 376 с. 9. Інформаційні ресурси 1. Кодекс наукової етики (Проект). – К.: Українська федерація вчених; Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М.Доброва НАН України, 2005. – 8 с. / www.semynozhenko.net/ufv/files/kod_etiki.dok. 2. Рассоха І.М. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень» для студентів денної форми навчання освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» . – Харків: ХНАМГ. – 2011. http://eprints.kname.edu.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.00.O.003
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: професор, д.т.н., професор Л.І.Шевчук професор, д.х.н., професор В.Я.Самарик професор, д.х.н., професор М.М.Братичак доцент, к.т.н., доцент Д.П.Кіндзера
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: набуття особою, яка навчається, компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: ЗК1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК4. Здатність працювати самостійно і в команді. ЗК5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. фахові компетентності: ФК4.Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: 1. здійснювати пошук та аналізувати інформацію необхідну для виконання наукових досліджень; 2. оперувати основними термінами і поняттями, концепціями, принципами і теоріями, що відносяться до хімії; 3. планувати та самостійно виконувати наукові дослідження; 4. вміти на практиці застосовувати методи математичної обробки даних; 5. використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для оволодіння основами теорії й методів хіміко-технологічних досліджень 6. оформляти і відображати результати досліджень в наукових публікаціях і звітах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Органічна хімія Фізична хімія Аналітична хімія Проектування хіміко-технологічних систем Хімія і технології наноматеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Методологія наукових досліджень» ознайомлює студентів із теоретичними засадами методології науково-дослідної діяльності. Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Основи технічної творчості. Основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. Природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження і експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні. Застосування теорії подібності та аналізу розмірностей для моделювання хіміко-технологічних процесів
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Методологічні основи наукового. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Вибір напряму наукового дослідження та етапи НДР. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації. Основи технічної творчості. Технологія творчості. Основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. Організація роботи в науковому колективі. Наукова організація та гігієна розумової праці. Моральна відповідальність вченого (етика творчості). Природа статистичних рішень та перевірки гіпотез в ході наукових досліджень. Поняття про добре і погано організовані системи. Наукова гіпотеза. Метод Поппера. Поняття про математичну гіпотезу. Критеріальні методи вирішення математичних гіпотез в хімії та хімічній технології. Основні методи обробки статистичних даних в ході наукових досліджень в області хімії та хімічних технологій. Поняття спостереження і експерименту, як основних методів наукового пізнання. Роль моделі в сучасному науковому пізнанні. Теми для самостійного вивчення: Моделювання як метод дослідження та оптимізації хіміко-технологічних процесів. Застосування теорії подібності для моделювання хіміко-технологічних процесів Рух рідин та газів через пористу структуру. методологія дослідження гідравлічного опору апаратів насадкового типу. Особливості теоретичних та експериментальних досліджень процесів фільтрування та перемішування. Теплові процеси, способи перенесення тепла. використання методів теорії подібності для дослідження теплових процесів. Тепло- та масообмінні процеси. критеріальні рівняннях конвективного тепло- та масообміну.
Методи та критерії оцінювання: При вивченні навчальної дисципліни «Методологія наукових досліджень». передбачено поточний контроль результатів навчання студентів у вигляді контрольної роботи та захисту лабораторних робіт, а також семестровий контроль у вигляді диференційованого заліку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 25 Семестровий контроль 75 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – Центр учбової літератури, 2010. – 352с. 2. Баскаков А.Я., Туленков Н.В. Методология научного исследования: Учеб. пособие. – МАУП, 2004. – 216 с. 3. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». для студентів спеціальності 8.05130102«Хімічні технології органічних речовин» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 4419 від 19.09.2012р. –90с. 4. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень. / А.В.Журахівський, А.Я.Яцейко, Н.Б.Дьяченко // Навчальний посібник. – Л. – В-во Львіської політехніки, 2012. – 375с. 5. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента: Навч. посібник / Я.Я.Чорненький, Н.В. Чорненька, С.Б. Рибак та ін. – К.: ВД «Професіонал», 2006. – 208 с. 6. П. Білей, М. Адамовський, Я. Ханик, Н. Довга, Л. Сорока. Методологія наукових досліджень технологічних процесів. - Львів: Видавничий дім “Панорама”, 2003. 7. Кіндзера Д.П. Конспект лекцій з дисципліни «СК.2.1. Методологія наукових досліджень» для студентів магістерського рівня галузі знань «16 Хімічна та біоінженерія» спеціальності «161 Хімічні технології та інженерія», 40с. Затверджено на засіданні кафедри хімічної інженерії. Протокол №1 від 27.08.2020 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.00.O.004
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Доцент, к.т.н. Гунька Володимир Мирославович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни – набуття здобувачем вищої освіти компетентностей, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія”, ознайомлення студентів із методологією наукових досліджень, формування вміння застосовувати її у практичній діяльності, організовувати дослідницьку діяльність. Дисципліна дає повне уявлення про всі стадії наукового дослідження – від вибору теми і планування експерименту до оформлення результатів наукових досліджень.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів вищої освіти компетентностей: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризуються невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. фахові компетентності: ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: – студент здатний вибрати та застосувати знання і розуміння з хімії для вирішення якісних і кількісних проблем на хімічному виробництві; – студент може оцінити вплив технологічних чинників на склад кінцевого продукту; – студент може оцінювати ризики, пов’язані з використанням хімічних речовин і лабораторних досліджень, та контролювати якість вихідних речовин і кінцевих (товарних) продуктів хімічних технологій; – студент здатний встановлювати зв’язок отриманих даних із результатами математичного моделювання хімічних і хіміко-технологічних процесів; – студент може здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображувати технологічний процес, використовуючи системи автоматизованого проєктування для розроблення технологічної та апаратурної схеми хіміко-технологічних виробництв; – студент здатний пояснювати причини виникнення ризиків, пов’язаних із використанням хімічних речовин і лабораторних процедур. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1: ПР1 Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. РН2: ПР2 Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. РН3: ПР7 Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. РН4: КОМ1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. РН5: АіВ1 Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. РН5: АіВ3 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів Регенерація і утилізація відпрацьованих нафтопродуктів Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Методологія наукових досліджень” дає здобувачам вищої освіти знання про теоретичні засади методології науково-дослідної діяльності, поняття про методологію та метод наукового дослідження, теоретичні та методологічні принципи науки, системний підхід у наукових дослідженнях, вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи, визначення предмета та об’єкта дослідження, пошук, накопичення та обробку наукової інформації.
Опис: 1. МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНІ ОСНОВИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ 1.1. Методологічні основи наукового пізнання та творчості ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА НАУКОВО-ДОСЛІДНИХ РОБІТ 2.1. Проблемна ситуація в науці. Обгрунтування актуальності теми. 2.2. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації 2. ОСНОВИ ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ 3.1. Технологія творчості 4. ОСНОВНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ТВОРЧОГО ПРОЦЕСУ Методи активації творчої діяльності і пошуку нових технічних рішень. Асоціативні методи активізації творчого мислення. Метод мозкового штурму. Метод синектики. 5. ОРГАНІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. 5.1. Організація роботи в науковому колективі 5.2.Наукова організація та гігієна розумової праці 5.3. Моральна відповідальність вченого (етика творчості) 6. ПРИРОДА СТАТИСТИЧНИХ РІШЕНЬ ТА ПЕРЕВІРКИ ГІПОТЕЗ В ХОДІ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ 6.1. Поняття про добре і погано організовані системи. Дисперсні середовища. Хіміко-технологічні системи як приклад погано організованих дисперсійних систем. Природа статистичних рішень в умовах дисперсних середовищ. 6.2. Наукова гіпотеза. Метод Поппера. Поняття про математичну гіпотезу. Критеріальні методи вирішення математичних гіпотез в хімії та хімічній технології. 7. ОСНОВНІ МЕТОДИ ОБРОБКИ СТАТИСТИЧНИХ ДАНИХ В ХОДІ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В ОБЛАСТІ ХІМІЇ ТА ХІМІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ 7.1. Дисперсійний аналіз та його задачі. Однофакторний та багатофакторний дисперсійний аналіз. Схеми групового порівняння. 7.2. Кореляційний аналіз та його задачі. Коваріація. Поняття стохастичних та причино-наслідкових зв’язків. Кореляційна матриця. 7.3. Використання регресійного аналізу в ході обробки експериментальних даних. Багатофакторна регресія. Оцінка значимості впливу факторів у багатофакторній регресії 8. ПОНЯТТЯ СПОСТЕРЕЖЕННЯ ТА ЕКСПЕРИМЕНТУ, ЯК ОСНОВНИХ МЕТОДІВ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ 8.1. Роль спостереження і експерименту в на сучасному розвитку наукового пізнання. Короткий огляд розвитку експерименту. Загальні вимоги до спостереження та експерименту. Види експерименту. Особливості експерименту в хімії і хімічній технології. 8.2. Поняття про пасивний і активний експеримент. Методи обробки результатів в ході пасивного експерименту. Роль пасивного експерименту в оптимізації параметрів технологічного процесу. 8.3. Види активного експерименту, задачі, які вирішуються за його допомогою. 8.4. Особливості проведення однофакторного та багатофакторного експерименту. Порівняння ефективності однофакторного та багатофакторного експерименту. Способи обробки результатів однофакторного та багатофакторного експерименту. 8.5. Оптимальні експерименти. Способи постановки оптимальних експериментів. Метод градієнтного пошуку та симплекс метод. Способи реалізації оптимального експерименту. 8.6. Поняття про дискримінаційний експеримент. Задачі, що вирішуються за допомогою дискримінаційного експерименту. Методи обробки результатів дискримінаційного експерименту. 8.7. Синтетичний експеримент. Сучасні методи проведення синтетичного експерименту. Його роль в сучасній хімії. 9. РОЛЬ МОДЕЛІ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ПІЗНАННІ 9.1. Види моделей і моделювання в сучасній науці. Види моделей по їх приближенню до об’єкта моделювання та способу отримання. Їх роль в ході наукового пізнання. 9.2. Поняття математичної моделі. Жорсткі і м’які моделі. Детерміновані і стохастичні моделі. Порівняння моделей між собою та обґрунтування областей їх використання. 9.3. Методи і особливості отримання детермінованих математичних моделей. 9.4. Методи і особливості отримання стохастичних математичних моделей.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється на підставі навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль здійснюється у формі заліку (ЗК). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 25 балів. Письмово-усний контроль - 75 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шевчук Л.І. Конспект лекцій з дисципліни «Методологія наукових досліджень». для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2024р. – 94 с. 2. Добронравова І.С. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. / І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін. ; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). – К. : ВПЦ "Київський університет", 2018. – 607 с. 3. Медвідь В.Ю. Методологія та організація наукових досліджень (у структурно-логічних схемах і таблицях) : навч. посіб. / Медвідь В. Ю., Данько Ю. І., Коблянська І. І. // Суми: СНАУ, 2020. 220 с. 4. Єріна А.М. Методологія наукових досліджень: Навчальний посібник. – К. – 2004. – 212 с. 5. Реалізація пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та отримані результати у 2021 р.: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда та ін. – К.: УкрІНТЕІ, 2022. – 53 с. 6. Основи науково-дослідної роботи : Навч. посібник / Ю. І. Палеха, Н. О. Леміш. — К.: Видавництво Ліра-К. 2013. — 336 с. ISBN 978-966-2609-31-8. 7. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. — Тернопіль, 2014. – 272 с. 8. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень : навч. посібн. / А. В. Журахівський, А. Я. Яцейко, Н. Б. Дьяченко. – Львів : В-во Львівської політехніки, 2012. – 375 с. 9. Електронний навчально-методичний комплекс «Методологія наукових досліджень» для студентів спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія». http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=6
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).