Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.04.O.061
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна, доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області хімічних технологій тонкої, технічної кераміки та вогнетривів.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності (ФК): ФК1 Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС4.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у галузі хімічних технологій скла, кераміки, в’яжучих речовин та виробів на їх основі. ФКС4.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій скла, кераміки, в’яжучих речовин та виробів на їх основі.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7. Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень. Хімія та технології наноматеріалів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин. Курсовий проект. Спецкурс з наукових досліджень зі спеціальності. Наукові дослідження за тематиками спеціальності. Дослідницька практика.
Короткий зміст навчальної програми: Освітня компонента “Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів” є дисципліною освітньо-професійної програми “Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів”. Дисципліна дає знання про основні властивості виробів тонкої та технічної кераміки, а також вогнетривких матеріалів і виробів на їх основі; вимоги нормативно-технічних документів до основних видів продукції; основи технології, загальні та специфічні експлуатаційні властивості і технічне призначення основних видів керамічних матеріалів і виробів.
Опис: Класифікація та загальна характеристика тонкокерамічних виробів. Основні властивості тонкокерамічних виробів. Підготовка сировини та приготування тонкокерамічних мас. Методи формування виробів тонкої кераміки. Нанесення поливи та декорування виробів. Роль оксидів у складах полив. Керамічні барвники. Сушіння та випалюваня тонкокерамічних виробів. Фізико-хімічні процеси під час випалювання. Технологія отримання санітарно-технічної кераміки. Електротехнічний фарфор. Властивості та технологія отримання електрофарфору. Класифiкацiя вогнетривких матерiалiв та виробiв. Властивостi вогнетривких матеріалів і виробів. Технологія отримання, властивості та використання алюмосилiкатних вогнетривів. Технологія отримання, властивості та використання динасових i кварцових вогнетривів. Технологія отримання, властивості та використання магнезитових (периклазових), форстеритових та шпінелідних вогнетривів. Електротопленi вогнетриви. Цирконiєвi вогнетриви. Теплоiзоляцiйнi вогнетривкi матерiали. Вогнетривкi мертелi, розчини, бетони, маси i обмазки. Класифікація та основні властивості технічної кераміки. Основи технології виробів технічної кераміки. Кераміка з високовогнетривких оксидів (оксидна кераміка). Кераміка на основі силікатів і алюмосилікатів. Кераміка на основі титану(IV) оксиду, титанатів, цирконатів. Кераміка на основі шпінелей. Тугоплавкі безкисневі сполуки. Керамічні композиційні матеріали і кермети.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5–10 хв; захист лабораторних робіт тощо. Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт, тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка”. Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 30 Екзаменаційний контроль – 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Хімічні технології вогнетривких матеріалів та виробів : підручник / З. І. Боровець, І. В. Луцюк. – Львів : Растр-7, 2022. – 196 с. 2. Хімічна технологія кераміки та вогнетривів : навч. посіб. / О. С. Хоменко, Я. І. Кольцова. – Дніпропетровськ : ДВНЗ УДХТУ, 2014. – 192 с. 3. Теоретичні основи технології кераміки та скла. Керамічні маси в технології виробництва [Електронний ресурс] : навч. посіб. / І. С. Суббота, Л. М. Спасьонова. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 86 с. 4. Хімічна технологія кераміки [Електронний ресурс]: підручник / І. С. Суббота, Л. М. Спасьонова, В. Ю. Тобілко. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 178 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).