Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.04.O.061
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області виробництва вогнетривких та кислотривких матеріалів для технічного забезпечення хімічних виробництв.
Завдання: загальні компетентності: ЗК 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 4. Здатність працювати самостійно і в команді. ЗК 5. Здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. фахові компетентності: ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. ФК 3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. ФК 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. ФК 5. Здатність організувати роботу виробничого підрозділу і управляти технологічними процесами хімічних виробництв з урахуванням вимог техніки безпеки та охорони праці. ФК 6. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження в галузі хімічної інженерії. ФК 7. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищої освіти.
Результати навчання: Науково обґрунтовано вибирати сировинні матеріали та склади мас, виходячи із специфічних властивостей вогнетривких виробів та виробів технічної кераміки. Направлено регулювати технологічні параметри на окремих стадіях виробничого циклу. На основі детальних знань властивостей матеріалів та виробів на їх основі давати прогностичну оцінку областей та умов їх експлуатації
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Матеріалознавство Технологія і обладнання виробництва кераміки Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів» є дисципліною спеціалізації 0400 «Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів». Дисципліна дає знання про основні властивості вогнетривких матеріалів та виробів на їх основі і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології, загальні та специфічні експлуатаційні властивості і технічне призначення головних класів вогнетривких матеріалів і виробів.
Опис: Властивостi вогнетривких матерiалiв. Сировина для отримання вогнетривiв. Алюмосилiкатнi вогнетриви. Динасовi i кварцовi вогнетриви. Магнезитовi (периклазовi) вогнетриви. Форстеритовi вогнетриви. Шпiнелiднi вогнетриви. Електротопленi вогнетриви. Цирконiєвi вогнетриви. Вуглецеві i вуглецевовмiсткi вогнетриви. Теплоiзоляцiйнi вогнетривкi матерiали. Вогнетривкi мертелi, розчини, бетони, маси i обмазки. Класифікація та основні властивості технічної кераміки. Методи підготовки матеріалів і основи технології
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30 %); підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 30 Екзаменаційний контроль – 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Боровець З. І., Луцюк І.В. Хімічні технології вогнетривких матеріалів та виробів : підручник. – Львів: Растр-7, 2022. – 196 с. 2. Теоретичні основи технології кераміки та скла. Процеси і методи керамічної технології: навч. посіб. для студ. спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» спеціалізації «Хімічні технології неорганічних керамічних матеріалів»/ КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: І.С. Суббота, Л.М. Спасьонова. – Електронні текстові дані. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 124 с. 3. Ящишин Й.М., Жеплинський Т.Б., Дяківський С.І. Технологія скла у трьох частинах: Ч. 2. Технологія скляної маси: Навчальний підручник. - Львів: В-во “Бескид Біт”, 2004. – С. 190-213. 4. Крупа А.А., Городов В.С. Технология керамики и огнеупоров.- К.: Наукова думка, 1990. - 312 с. 5. Саввова О. В. Структура та властивості керамічних матеріалів : конспект лекцій для студентів 1 курсу денної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 – Хімічні технології та інженерія / О. В. Саввова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2020. – 110 с. 6. Хімічна технологія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у прикладах і задачах: Навчальний посібник у 2 ч. – Ч.1 : Технологічні розрахунки в хімічних технологіях тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів / Л. Л. Брагіна, А. М. Корогодська, О. Я. Пітак та ін.; за ред. М. І. Рищенка. – Харків: Підручник НТУ «ХПІ», 2012. – 332 с. 7. Хімічна технологія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у прикладах і задачах: Навчальний посібник у 2 ч. – Ч.2 : Фізико-хімічні системи, фазові рівноваги, термодинаміка, ресурсо- та енергозбереження в технології ТНСМ / О. Ю. Федоренко, Я. М. Пітак, М. І. Рищенко та ін.; за ред. М. І. Рищенка. – Харків: Підручник НТУ «ХПІ», 2015. – 336 с. 8. Проектування заводів керамічних виробів: Методичні вказівки з дипломного і курсового проектування для студентів стаціонарної та заочної форми навчання спеціальності 7.091609 "Хімічна технологія тугоплавких неметалічних і силікатних матеріалів" / Укл. М.Г.Пона, Р.І.Семеген, З.І.Боровець,– Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2018 р., с 85.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).