Розроблення технологічних процесів органічного синтезу

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.02.E.040
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Хлібишин Юрій Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дати студентам уявленнями про основні принципи і методи аналізу, моделювання, управління та оптимізації технологічних схем виробництва органічних речовин, з урахуванням взаємодії між апаратами при існуючих технологічних і апаратурних обмеженнях, вимоги щодо продуктивності і якості продукції. Навчити студентів використовувати теоретичні знання про хіміко-технологічний процес для його управління і оптимізації.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: • здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. • здатність працювати самостійно і в команді. спеціальні фахові компетентності: • здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. спеціалізовано – професійні фахові компетентності • здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами одержання та застосування органічних речовин. • здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології органічних речовин.
Результати навчання: • знати хіміко-технологічні системи (ХТС) у органічному синтезі; • знати основні показники ефективності, за якими оцінюється діяльність будь-яких ХТС; • знати основні технологічні та економічні критерії ефективності оцінки хіміко-технологічних процесів (ХТП) ; • знати основні характеристики методів оптимізації хіміко-технологічних процесів; • знати математичні моделі хімічних реакторів, які застосовуються; • вміти розраховувати вплив вихідних параметрів на селективність і вихід у складних реакціях; • вміти досліджувати та проводити оптимізацію рівноважні процеси • вміти моделювати та проводити оптимізацію хіміко-технологічні процеси з використанням програмного продукту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Технологія продуктів органічного синтезу • Хімія та технології наноматеріалів • Методологія наукових досліджень • Розрахунок реакторів • Дослідження хімічних реакцій і процесів • Застосування продуктів органічного синтезу
Короткий зміст навчальної програми: • Хіміко-технологічні системи (ХТС) у органічному синтезі • Ступінь конверсії – параметр оптимізації • Питома продуктивність реакторів • Селективність та вихід у складних реакціях • Оптимізація рівноважних процесів • Оптимізація технологічних процесів за економічним критерієм • Моделювання та оптимізація хіміко-технологічних процесів з використанням програмного забезпечення • Моделювання та оптимізація ХТС на прикладі процесу каталітичної парової конверсії метану. • Оптимізація з використанням симплексним методом і методу крутого сходження
Опис: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • знати хіміко-технологічні системи (ХТС) у органічному синтезі; • знати основні показники ефективності, за якими оцінюється діяльність будь-яких ХТС; • знати основні технологічні та економічні критерії ефективності оцінки хіміко-технологічних процесів (ХТП) ; • знати основні характеристики методів оптимізації хіміко-технологічних процесів; • знати математичні моделі хімічних реакторів, які застосовуються; • вміти розраховувати вплив вихідних параметрів на селективність і вихід у складних реакціях; • вміти досліджувати та проводити оптимізацію рівноважні процеси • вміти моделювати та проводити оптимізацію хіміко-технологічні процеси з використанням програмного продукту.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль – контрольна робота, індивідуальна практична робота - 40 балів. • підсумковий контроль – екзамен у письмово-усній формі - 60 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Пинчук С.И. Организация эксперимента при моделировании и оптимизации технических систем: учебное пособие. – Днепропетровск: ООО Независимая издательская организация «Дива», 2008. –248 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).