Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук (курсовий проєкт)

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.07.O.100
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: викладачі кафедри
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсового проекту є закріплення отриманих знань і розвиток навичок студента використовувати їх шляхом огляду інформаційних джерел, удосконалення знань хімізму та механізму процесу, послідовності операцій синтезу полімеру та галузей його застосування, проведення матеріальних і конструктивних розрахунків.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: - ФК1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. - ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. - ФК3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. - ФКС 7.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички в галузі високомолекулярних сполук для аналізу, оцінювання і проектування інноваційних технологічних процесів обладнання та виробництв синтетичного каучуку та еластомерів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технологічні процеси синтезу і модифікування полімерів, Хімічна технологія синтезу ВМС, Використання комп'ютерних технологій у виробництві та переробленні полімерів.
Короткий зміст навчальної програми: Наведено відомості про основні закономірності процесів синтезу полімерів і технології їх одержання. Розглянуто сучасні підходи в галузі синтезу полімерів, технологічні схеми і апаратурне оформлення процесів.
Опис: 1. Назва, яка виноситься на титульну сторінку разом з прізвищем магістра, назвою ВУЗу, де виконана робота, рік оформлення, прізвище, посада і звання керівника. 2. Зміст – коротке позначення основних розділів, частин, глав та інших частин курсової роботи. 3. Вступ – введення в коло проблем, постановка основного питання досліджень, значення проблеми, стан на сьогоднішній час, новизна і актуальність. 4. Літературний огляд по даному питанню. 5. Експериментальна частина включає опис вихідних матеріалів, методики досліджень, обробку експериментальних даних, узагальнення і висновки самого дослідження. 6. Висновки повинні відповідати тільки тому матеріалу, який виконаний в роботі 7. Заключення містить узагальнення найбільш суттєвих положень наукових досліджень, підводять його підсумки, показує справедливість висунутих автором нових положень, а також висуває питання, котрі потребують вирішення. 8. Перелік літературних джерел.
Методи та критерії оцінювання: підсумковий контроль (100 %, контрольний захід, залік)
Критерії оцінювання результатів навчання: Об'єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряється під час захисту курсового проекту і оцінюється комісією.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни “Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук” для студентів галузі знань 16 Хімічна інженерія та біоінженерія спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія (ОПП “Хімічні технології високомолекулярних сполук”) / Укл.: В.С. Моравський, В.М. Земке, Н.В. Чопик. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2023. – 18 с. 2. Курта, С. А.Хімія і технологія високомолекулярних сполук [Текст]: навчальний посібник / С. А. Курта, В. С. Курганський. – Івано-Франківськ: Видавництво «Плай» ЦІТ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2010. – 291 с. 3. Кравцов, В. С. Хімія і фізика високомолекулярних сполук [Текст]: навчальний посібник / В. С. Кравцов, О. В. Кравцов, М. В. Бурмістр. - Дніпропетровськ: УДХТУ, 2002. – 560 с. 4. Нижник, В. В. Фізична хімія полімерів [Текст] / В. В. Нижник, Т. Ю. Нижник. – К.: Фітосоціоцентр, 2009. – 424 с. 5. Коваль, І. В. Хімія мономерів [Текст]: навчальний посібник / І. В. Коваль. – Київ, 1992. – 166 с. 6. Гетьманчук, Ю.П. Полімерна хімія, част. 1. [Текст]: навчальний посібник / Ю. П. Гетьманчук. – Київ: Видавничий центр "Київський університет", 1999. - 143 с. 7. Гетьманчук, Ю.П. Полімерна хімія, част. 2. [Текст]: навчальний посібник / Ю. П. Гетьманчук. – Київ: Видавничий центр "Київський університет", 2000. - 160 с. 8. Суберляк, О. В. Теоретичні основи хімії та технології полімерів [Текст]: навчальний посібник / О. В. Суберляк, В. Й. Скорохода, Н. Б. Семенюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 336 с. 9. Гуменецький, Т. В. Фізико-хімія полімерів: навчальний посібник [Текст]: навчальний посібник / Т. В. Гуменецький, В. Є. Левицький, О. В. Суберляк. – Львів: Растр-7, 2020. – 420 с. 10. Масленнікова, Л.Д. Фізико-хімія полімерів [Текст]: навчальний посібник / Л. Д. Масленнікова, С. В. Іванов, Ф. Г. Фабуляк, З. В. Грушак. – К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту „НАУ-друк”, 2009. -312 с. 11. Суберляк, О. В. Атлас технологічних схем виробництва полімерів та пластичних мас на їх основі [Текст]: навчальний посібник / О. В. Суберляк, Т. Т. Яковенко, Т. Г. Бабаханова, І. Г. Тхір. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2002. – 239 с. 12. Суберляк, О. В. Технологія переробки полімерних та композиційних матеріалів [Текст]: підручник / О. В. Суберляк, П. І. Баштанник. – Львів: Растр-7, 2007. – 307 с. 13. Гетьманчук, Ю. П. Хімія та технологія полімерів [Текст]: підручник / Ю. П. Гетьманчук, М. М.Братичак. - Львів: Бескид Біт, 2006 – 496 с. 14. Гетьманчук, Ю. П. Хімія полімерів і канчуків [Текст]: підручник / Ю. П. Гетьманчук, М. М. Братичак. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2008 – 460 с. 15. Курта, С. А. Наповнювачі - синтез властивості та використання [Текст]: навчальний посібник / С. А. Курта. - Івано-Франківськ: вид-во. Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2012р. - 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.07.O.090
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: доцент Моравський Володимир Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: ознайомити студентів з новими технологіями виробництва високомолекулярних сполук і композиційних матеріалів на їх основі, властивостями і галузями застосування
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: - ФК1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. - ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. - ФК3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. - ФКС 7.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички в галузі високомолекулярних сполук для аналізу, оцінювання і проектування інноваційних технологічних процесів обладнання та виробництв синтетичного каучуку та еластомерів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технологічні процеси синтезу і модифікування полімерів, Хімічна технологія синтезу ВМС, Технологія виробництва синтетичного каучуку.
Короткий зміст навчальної програми: Наведено відомості про основні закономірності процесів синтезу полімерів і технології їх одержання. Розглянуто сучасні підходи в галузі синтезу полімерів, технологічні схеми і апаратурне оформлення процесів.
Опис: Нові технології виробництва поліолефінів. Бімодальні технології. Впровадження металоценових каталізаторів. Полімери ненасичених аліфатичних вуглеводнів і їх похідних. Технологія одержання бімодального поліетилену. Технології одержання лінійного поліетилену низького тиску. Поліпропілен. Поліізобутилен. Полімери ненасичених ароматичних полімерів. Полімери галогенопохідних ненасичених вуглеводнів. Технологія компанії Vinnolit для одержання суспензійного ПВХ. Високопродуктивний реактор-полімеризатор для суспензійної полімеризації вінілхлориду. Полівініліденхлорид. Політетрафторетилен. Полімери похідних акрилової і метакрилової кислот. Полімери простих і складних вінілових ефірів. Полівінілацетат. Полімери простих вінілових ефірів. Полімери на основі похідних етилену з складними замісниками. Полівінілкарбазол. Полівінілпіридини. Кумароно-інденові полімери. Прості поліефіри. Поліформальдегід. Поліалкіленоксиди. Поліуретани. Пінополіуретани. Еластичні пінополіуретани. Жорсткі пінополіуретани. Пластичні маси на основі полімерів, що одержуються по реакції поліконденсації. Загальні закономірності реакції поліконденсації. Способи проведення поліконденсації. Феноло-альдегідні полімери. Особливості процесів синтезу феноло-альдегідних полімерів. Отримання новолачних олігомерів. Отримання резольних олігомерів. Модифіковані феноло-формальдегідні полімери. Фенопласти. Аміно-альдегідні полімери. Особливості синтезу карбамідоформальдегідних полімерів. Виробництво карбамідоформальдегідних олігомерів. Меламіноформальдегідні полімери. Гетероланцьогові складні поліефіри. Термопластичні складні поліефіри. Поліетилентерефталат. Поліконденсація в твердій фазі (SSP) і двохреакторна технологія (2R) “розплав в смолу” (MTR). Полікарбонати. ПоліарилатиНенасиченні поліефіри. Епоксидні полімери. Реакції утворення епоксидних олігомерів. Виробництво епоксидних полімерів. Циклоаліфатичні епоксидні полімери. Поліаміди. Гідролітична і аніонна полімеризація капролактаму. Полігексаметиленадипамід (поліамід 6,6). Поліфеніленізофталамід (фенілон). Араміди. Модифіковані поліаміди. Полігетероциклоланцюгові полімери. Полііміди. Елементоорганічні полімери. Кремнійорганічні полімери. Поліконденсація кремнійорганічних олігомерів. Елементоорганічні полімери, що містять алюміній, титан, фосфор.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (20%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (10%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінки за виконання лабораторних робіт виставляються на основі визначення правильності, повноти та самостійності отриманих рішень за кожне з завдань: - отримані результати правильні, повні і отримані самостійно – 100% від максимальної оцінки; - отримані результати правильні, повні і отримані зі значною допомогою та коригуванням викладача – 90% від максимальної оцінки; - отримані у роботі рішення правильні, але неповні і отримане зі значною допомогою та коригуванням викладача – 75% від максимальної оцінки; - отримані результати містить помилки, але підхід до отримання рішення та застосування інструментів отримання рішення вірні – 50% від максимальної оцінки. Поточне та контрольне тестування проводиться у ВНС і оцінка виставляється автоматично за всі тестові завдання. За завдання типу «есе» 100% від максимальної оцінки виставляється в режимі ручного оцінювання за повністю правильний і повний розв’язок, 85% - загалом правильний розв’язок з незначними помилками в обчисленнях; 75% - за неповний розв’язок з деякими помилками за загалом правильного підходу до рішення; 50 % - за наявності значних помилок і неповного рішення за правильного підходу; 30% - за формулювання правильного підходу без реалізації рішення. Екзамен проводиться у письмово-усній формі (екзаменаційний тест оцінюється в 70 балів, усна компонента – 10 балів). Усне опитування передбачає вибіркове опитування з різних розділів курсу та виконання простих завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Курта, С. А.Хімія і технологія високомолекулярних сполук [Текст]: навчальний посібник / С. А. Курта, В. С. Курганський. – Івано-Франківськ: Видавництво «Плай» ЦІТ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2010. – 291 с. 2. Кравцов, В. С. Хімія і фізика високомолекулярних сполук [Текст]: навчальний посібник / В. С. Кравцов, О. В. Кравцов, М. В. Бурмістр. - Дніпропетровськ: УДХТУ, 2002. – 560 с. 3. Нижник, В. В. Фізична хімія полімерів [Текст] / В. В. Нижник, Т. Ю. Нижник. – К.: Фітосоціоцентр, 2009. – 424 с. 4. Коваль, І. В. Хімія мономерів [Текст]: навчальний посібник / І. В. Коваль. – Київ, 1992. – 166 с. 5. Гетьманчук, Ю.П. Полімерна хімія, част. 1. [Текст]: навчальний посібник / Ю. П. Гетьманчук. – Київ: Видавничий центр "Київський університет", 1999. – 143 с. 6. Гетьманчук, Ю.П. Полімерна хімія, част. 2. [Текст]: навчальний посібник / Ю. П. Гетьманчук. – Київ: Видавничий центр "Київський університет", 2000. – 160 с. 7. Суберляк, О. В. Теоретичні основи хімії та технології полімерів [Текст]: навчальний посібник / О. В. Суберляк, В. Й. Скорохода, Н. Б. Семенюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 336 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).