Полімери у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.08.E.115
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: професор Когут Ананій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни "Полімери у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів" є надання студентам уявлень про будову полімерів, реакції одержання (радикальна, іонна, іонно-координаційна полімеризація та кополімеризація, рівноважна і нерівноважна поліконденсація) та модифікації полімерів, загальні уявлення про особливості властивостей полімерів, пов’язані з їхньою високою молекулярною масою, уявлення про основні вимоги до полімерів, які застосовуються в харчовій та косметичній галузях промисловості, а також уявлення про використання високомолекулярних сполук у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): Здатність досліджувати, обґрунтовувати, використовувати практичне застосування полімерних матеріалів і високомолекулярних сполук у виробництві продуктів харчування і косметичних засобів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН:ПРН1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. ЗН:ПРН2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ЗН:ПРН8. Планувати та виконувати експериментальні і теоретичні дослідження в сфері хімічних технологій і інженерії, формулювати і перевіряти гіпотези, аргументувати висновки, презентувати результати досліджень. УМ3. Вміти ідентифікувати синтетичні, штучні та природні полімери; розробляти методи їх застосування у виробництві продуктів харчування і косметичних засобів. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни - немає. Супутні навчальні дисципліни: 1. Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв. 2. Експертиза та контроль якості продуктів харчування. 3. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні "Полімери у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів" послідовно подаються теоретичні основи застосування полімерів у виготовленні харчової та косметичної продукції. Розглянуто всі основні реакції синтезу та модифікації полімерів, які використовуються у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів. Всебічно описано будову, властивості та застосування високомолекулярних сполук як харчових добавок та інгредієнтів косметичних засобів (емульгаторів, піноутворювачів, загущувачів, гелеутворювачів, стабілізаторів, наповнювачів тощо), а також матеріалів для виготовлення упаковок.
Опис: Основні поняття, будова, класифікація, способи синтезу полімерів. Молекулярна маса і ступінь полімеризації. Радикальна полімеризація: ініціювання, ріст і обрив ланцюга. Термодинаміка і кінетика радикальної полімеризації. Радикальна кополімеризація. Іонна й іонно-координаційна полімеризація. Основні способи здійснення полімеризації. Особливості емульсійної полімеризації. Методи синтезу, властивості і застосування полімерів, одержаних методом полімеризації, у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів. Поліконденсація: мономери, їх реакційна здатність, особливості процесу. Рівноважна поліконденсація, кінетика. Нерівноважна поліконденсація. Методи синтезу, властивості і застосування полімерів, одержаних методом поліконденсації, у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів. Модифікація полімерів. Полісахариди та їх похідні. Методи одержання, властивості і застосування полімерів, одержаних методом модифікацією полімерів, у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (28%) підсумковий контроль (72%, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (72%)
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. А.М.Когут, С.А.Воронов Полімери у виробництві продуктів харчування та косметичних засобів: конспект лекцій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 224 с. 2. В.Й.Скорохода, Н.Б.Семенюк, Ю.Я.Мельник, М.М.Братичак. Хімія та технологія полімерів у прикладах та задачах: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 200 с. 3. В.Є.Левицький, Т.В.Гуменецький, М.М.Братичак. Структура та властивості високомолекулярних сполук: Ч.1. Структура та фізико-хімічні особливості високомолекулярних сполук: навчальний посібник. – Львів: Растр-7, 2023. – 238 с. 4. Ю.О.Ластухін. Харчові добавки. Е-коди. Будова. Одержання. Властивості: навчальний посібник. – Львів: Центр Європи, 2009. – 836 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).