Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.08.E.113
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: к.х.н., доцент, Васильєв Віктор Петрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних: розуміння необхідності екологізації економіки, в тому числі і технологій харчової промисловості, тобто системи заходів спрямованих на організацію екологічно стійких ландшафтів, забезпечення розширеного відтворення в сфері виробництва і природному середовищі, а також раціональне використання природних ресурсів і стабільне зростання виробництва високоякісної екологічно безпечної продукції землеробства і тваринництва за мінімального забруднення довкілля.
фахових: знати які види товарної продукції та за допомогою яких технологій можна отримати з відходів основних виробництв харчової та косметичної промисловості.
Результати навчання: • Володіти основами екології, мати уявлення про екосистеми та їх динаміку, знати основні закони екології.
• Знати про сучасний стан забруднення атмосферного повітря, води та ґрунту та основні фактори, які впливають на цей процес.
• Мати уявлення про техногенний вплив підприємств харчової промисловості на оточуюче середовище та основні ланки технологічного циклу в яких утворюються тверді відходи, викиди в атмосферу та забруднена вода.
• Знати та розуміти основні принципи створення маловідходних технологічних процесів.
• Знати які типи води використовуються на підприємствах харчової промисловості та як організувати її раціональне використання.
• Знати про види рідких, газоподібних, та твердих відходів, які утворюються в основних галузях харчової промисловості: у виробництві борошна та круп, рослинних олій, алкогольних та безалкогольних напоїв; хлібопекарській, крохмале-патоковій, цукровій, молочній, м’ясній, спиртовій, інших галузях та у виробництві косметичних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
• Органічна хімія
• Процеси та апарати хімічних виробництв
• Технологія харчових виробництв
• Хімія та технологія косметичних засобів
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні “Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв” розглядається екологічна ситуація у світі, на Україні та у Львівській області. Проводиться аналіз стану атмосферного повітря, грунтів та водних ресурсів на Україні. Розглядається техногенний вплив, який оказують підприємства харчової промисловості на довколишнє середовище. Для основних галузей харчової промисловості: у виробництві борошна та круп, рослинних олій, алкогольних та безалкогольних напоїв; хлібопекарській, крохмале-патоковій, цукровій, молочній, м’ясній, спиртовій, інших галузях та у виробництві косметичних засобів вивчаються види рідких, газоподібних та твердих відходів які утворюються під час проведення технологічних процесів. Детально розглядаються вторинні сировинні ресурси, які утворюються у цих процесах, а також які товарні продукти та за допомогою яких технологій можуть бути виготовлені з них.
Опис: Дисципліна “Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв” належить до прикладних і є новим оригінальним сучасним курсом для підготовки магістрів зі спеціалізації “Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів”. Вона є однією з дисциплін, які забезпечують сучасний рівень підготовки таких фахівців. В сучасних умовах надзвичайно важливу роль грає екологізація економіки, в тому числі і технологій харчової промисловості. Екологізації виробництва досягають завдяки раціональному переробленню сировини і впровадженню безвідходних і маловідходних технологій, які характеризуються мінімумом розсіюваних та неутилізованих відходів, що забруднюють навколишнє природне середовище. З цією метою впроваджують технології комплексного перероблення сировини, оптимізують технологічні параметри технологій та здійснюють їх автоматизацію, розробляють ефективні системи очищення газодимових викидів в атмосферне повітря, стічних вод з використанням останніх у циклах замкненого водообороту, утилізують відходи виробництва, розробляють систему заходів, щодо збереження паливно-енергетичних та інших природних ресурсів.
У курсі “Екологічні аспекти та технології переробки відходів харчових та косметичних виробництв” якраз і розглядаються основні види віходів які утворються при виробництві харчових продуктів та косметичних засобів, та методи якими іх можна перетворити на харчову, кормову та технічну продукцію.
Методи та критерії оцінювання: Реферати, колоквіуми та залік (письмово-усна форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Проміжний контроль - два реферати по 10 балів, два колоквіуми по 20 балів.
Підсумковий контроль залік 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дубініна А. А., Хацкевич Ю. М., Попова Т. М., Ленерт С. О. Загальна технологія харчових виробництв : навч. посібник. Х. : ХДУХТ, 2016. 497 с.
2. Бухкало С.І. Загальна технологія харчових виробництв у прикладах і задачах: Підручник.-К.: Центр навчальної літератури, 2018. –108 с.
3. Загальні технології харчових виробництв// В. Домарецький, П. Шиян, М. Калакура та ін.; -К.: Університет "Україна", 2010.
4. Сучасні напрями розвитку технологій виробництва харчових продуктів: стислий конспект лекцій для студентів спеціальності 102 «Хімія» денної форми навчання / уклад. Ю. В. Мєнафова. – Краматорськ : ДДМА, 2019. –64 с.
5. Мягченко О. П. Основи екології. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2010.
– 312 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).