Ідентичність та сучасний конституціоналізм

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ковальчук Віталій Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування вміння правильно оцінювати значення ідентичності в умовах сучасного конституціоналізму як доктрини обмеження влади, знати теорії конституції та конституціоналізму.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. Загальні компетентності (ЗК): ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). Сспеціальні (фахові) компетентності (СК): СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей. СК02. Здатність застосовувати методи правового і міждисциплінарного дослідження, виявляти їх евристичні можливості та межі, використовувати релевантний дослідницький інструментарій.
Результати навчання: РН01. Мати передові концептуальні та методологічні знання у сфері права і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень, отримання нових знань та здійснення інновацій. РН02. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми права державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях. РН03. Застосовувати у фаховій діяльності знання та розуміння системи права, історії світової та української правової думки, сучасної правової доктрини, а також основних напрямів та провідних тенденцій у розвитку права. РН04. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні аргументи, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні наукові джерела; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого правового та загально-соціального контекстів. РН05. Планувати і виконувати теоретичні та прикладні дослідження з права та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасного наукового інструментарію, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу передових концептуальних і методологічних знань щодо досліджуваної проблеми з дотриманням стандартів академічної та професійної етики. РН06. Розуміти загальні принципи та методи юридичної науки, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері права та у викладацькій практиці. РН07. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення, аналізу й збереження даних та інформації, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та складної структури, спеціалізовані програмне забезпечення, бази даних та інформаційні системи у науковій, викладацькій, правотворчій та правозастосовній діяльності. РН08. Розробляти, реалізовувати та здійснювати управління науковими та інноваційними проєктами, які дають можливість створювати законопроєктну та правозастосовну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні правові проблеми з урахуванням етичних, соціально-управлінських, соціально-економічних, екологічних та духовно-культурних аспектів, забезпечувати реєстрацію прав інтелектуальної власності щодо наукових результатів. РН10. Готувати правові висновки, пропозиції та рекомендації за результатами правового дослідження. РН11. Здійснювати доктринальне тлумачення норм національного, міжнародного та права Європейського Союзу, здійснювати порівняльнийаналіз правових явищ та процесів у різних правових системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: «Світоглядні та методологічні проблеми право розуміння»; «Правова глобалістика».
Короткий зміст навчальної програми: «Ідентичність та сучаний конституціоналізм» – навчальна дисципліна, що орієнтує здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти на поглиблене дослідження значення ідентичності в умовах сучасного конституціоналізму як політико-правової доктрини обмеження (самообмеження) публічної влади на користь громадянського суспільства, прав та інтересів людини і громадянина для досягнення (визнання, забезпечення, захисту) конституційно-правової свободи людини. Формуючи власну модель конституціоналізму, кожна держава має спиратися саме на те, що конституціоналізм передусім був і залишається ідейним, інституціональним, конституційно-правовим антиподом необмеженої вседозволеності публічної влади. «Ідентичність та сучний конституціоналізм» є цілісним навчальним курсом. Його вивчення має бути послідовне й систематичне. Успішне вивчення курсу передбачає освоєння здобувачами освіти лекційного матеріалу, його закріплення та поглиблення на практичних (семінарських) заняттях, написання наукових статей і дослідницька робота за обраною спеціальністю, самостійне вивчення нормативної, навчальної та наукової літератури.
Опис: Методологічні основи дослідження ідентичності в теорії права та конституціоналізму. Теорія ідентичності в дискурсі теорії права та конституціоналізму. Основні концепції ідентичності. Види ідентичності Правова ідентичність: поняття, зміст, функції. Механізм формування правової ідентичності. 2. Суб’єкти правової ідентичності. Суб’єкти права; плюралізм інтерпретацій та сучасне розуміння. Правова ідентичність індивідуального суб’єкта. Правова ідентичність колективного суб’єкта. Правова ідентичність інших соціальних утворень. 3. Національна ідентичність як фактор становлення суверенної держави. Нація як суспільство. Роль релігії в національній правовій традиції. Ціль держави і інтереси нації. Проблема бездержавності та нація. Нація як природній носій влади в державі. 4. Громадянська ідентичність в умовах мультикультуралізму. Ідентичність та громадянство. Громадянський націоналізм. Від ідентичності до ідентичностей. Феномен політичної нації. Ідентичність та транснаціональний конституціоналізм. 5. Конституційна ідентичність як фактор стабільності суспільства та держави. Поняття «конституційна ідентичність». Конституційні цінності як основа ідентичності. Конституційний патріотизм. Конституційна ідентичність як спосіб протистояння політичному популізму. 6. Основи ідентифікації сучасної конституційної держави. Конституція як джерело ідентичності народу (нації). Ідентичність та основи конституційного ладу. Ідентичність в процесі формування громадянського суспільства. 7. Ідентичність індивіда – права та свободи людини та громадянина. Ідентичність правової особи. Ідентичність та свобода. Ідентичність та громадянство. 8. До ідентичності через народовладдя. Спільна політична воля та ідентичність. Установча влада народу як джерело конституціоналізму. Основні форми народовладдя та їх роль у формуванні ідентичності. Громадянський опір як одна з форм вираження ідентичності. 9. Ідентичність та представницька демократія. Парламентська демократія в процесі волевиявлення інтересів більшості. Парламентський контроль та конституційна ідентичність. Парламентська опозиція як демократичний механізм формування ідентичності меншості.10. Роль конституційної юрисдикції у формуванні правової ідентичності. Рішення органів конституційної юрисдикції як джерело правової ідентичності. Американська та європейська судова практика становлення конституційної ідентичності. Роль Конституційного Суду України у формування ідентифікаційних практик. 11. Формування ідентифікаційних практик та конституційної ідентичності в соціокультурному просторі сучасної України. Умови і проблеми формування конституційної ідентичності в сучасній Україні. Формування конституційної ідентичності індивідуального суб’єкта. Формування конституційної ідентичності колективного суб’єкта. Українська та європейська ідентичність: конституційно – правові механізми їх зближення. Конституційна трансформація в післявоєнний період як фактор утвердження нової ідентичності.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання тестових завдань, написання наукових статей і дослідницька робота за обраною спеціальністю; екзаменаційна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання знань та вмінь здобувача освіти за результатами вивчення навчального матеріалу компонента у 100-бальній шкалі: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч. 1 : колективна монографія / В. Б. Ковальчук, С. М. Білостоцький, М. М. Бліхар, І. І. Забокрицький, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2019. 272 c. 2. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч.2 : монографія / В. Б. Ковальчук, О. Б. Ковальчук, С. І. Іщук, О. І. Ромців, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2020. 238 c. 3. Ковальчук В. Б. Функціонування органів державної влади в умовах сучасного конституціоналізму : колективна монографія / В. Б. Ковальчук, С. М. Білостоцький, І. І. Забокрицький, Мартинюк Р.С., І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2020. 271 c. 4. Конституційне право : підручник / Ю. Г. Барабаш, О. М. Бориславська, В. М. Венгер, М. І. Козюбра, А. А. Мелешевич ; за заг. ред. М. І. Козюбри. Київ : Ваіте, 2021. 528 с. 5. Проблеми сучасної конституціоналістики : навч. посіб. Вип. 4. Конституційне гуманітарне право / за заг. ред. А. Р. Крусян, А. А. Єзерова. Київ : Юрінком Інтер, 2018. 524 с. 6. Основи конституціоналізму: історія, теорія, практика : навч. посіб. / В. Б. Ковальчук, І. Д. Софінська, Я. С. Богів, Н. В. Ортинська, С. М. Білостоцький, О. І. Ромців, Р.С. Мартинюк : заг. ред. В. Б.Ковальчука. Львів : Каменяр. 2022. 389 с. 7. Мельниченко Б. Б., Ковальчук В. Б. Порівняльне конституційне право: навч. посіб. Львів : БОНА, 2023. 288 с. 8. Офіційний вебпортал парламенту України. URL: https://www.rada.gov.ua/. 9. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: http://www.president.gov.ua. 10. Єдиний вебпортал органів виконавчої влади України. URL: http://www.kmu.gov.ua. 11. Офіційний вебсайт Конституційного Суду України. URL: http://www.ccu.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).