Теоретико-прикладні проблеми цивільного права
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.039
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Н.М. Павлюк
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Загальні компетентності (ЗК)
ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність)
Спеціальні (фахові) компетентності (СК)
СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей.
СК03. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті та проєктах правничої освіти у системі освіти дорослих.
Результати навчання: Знання
Зн1. Концептуальні та методологічні знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності
Ум1 Спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання
значущих проблем у сфері професійної діяльності, науки та/або інновацій,
розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики.
К1. Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та
експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством
в цілому.
АВ1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь
самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість
розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах
професійної та наукової діяльності.
АВ2 Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Актуальні проблеми господарського права та процесу (судова практика)
Актуальні проблеми цивільного права та процесу (судова практика)
Актуальні проблеми трудового права України
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Доктрина господарського права України
Актуальні проблеми зобов’язального права
Проблеми правової охорони прав суб’єктів господарської діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Зміни, що відбулися у правовому регулюванні цивільних відносин, торкнулися основних інститутів цивільного права. У сучасних умовах оновлення правозахисних інституцій в Україні вкрай потрібно здійснити сучасний аналіз актуальних питань цивільного права, усвідомити проблеми, які виникають на цьому шляху, визначити тенденції розвитку ключових правових інститутів, оновити знання про цивільне право у вітчизняній та іноземній практиці, про її місце в системі галузей права, цивільно-правові гарантії, сучасні тенденції розвитку різних договірних відносин, наприклад щодо договорів про розпорядження майновими правами інтелектуальної власності, дослідити сучасні правові аспекти укладання та виконання договорів про надання послуг, цивільно-правові аспекти захисту права власності в сучасних умовах. Крім того, численні законодавчі новели потребують повноцінного усвідомлення і якісного наукового аналізу, що може бути здійснено лише на основі досягнень науки цивільного права. Увесь комплекс таких знань сприятиме формуванню належного теоретичного рівня знань аспірантів. Цивілістична наука застосовує множинність зовсім не рівнозначних категорій та понять. Серед них є такі, що мають основоположне значення, пронизують весь категоріально-понятійний науковий апарат і без яких саме існування правової науки може бути поставлене під великий сумнів. Дослідження сутності таких правових категорій в рамках вивчення актуальних питань цивільного права теж сприятиме формуванню належного теоретичного рівня знань аспірантів.
Опис: Тема 1. Проблеми цивільного права України. Джерела цивільного права.
Тема 2. Вчення про суб’єкти цивільного права. Об’єкти цивільного права. Правочини.
Тема 3. Вчення про особисті немайнові права.
Тема 4. Концептуальні положення про речове право.
Тема 5. Актуальні проблеми правового регулювання відносин у сфері інтелектуальної, творчої діяльності.
Тема 6. Основні положення про зобов’язального права.
Тема 7. Актуальні проблеми спадкового права.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність студента обґрунтовано формулювати свою правову позицію, вміти опонувати, оцінювати докази та наводити переконливі аргументи; оцінювати достовірність інформації та надійність джерел, ефективно опрацьовувати та використовувати інформацію для проведення наукових досліджень та практичної діяльності; проводити порівняльно-правовий аналіз окремих прикладів судової практики.
В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України» для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу.
Самостійна робота студента - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів.
Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України» для студентів денної форми навчання складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких 40 балів – за поточний контроль та 60 балів – екзаменаційний контроль.
Поточний контроль проводиться на кожному практичному занятті та за результатами виконання завдань самостійної роботи. Він передбачає оцінювання теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти із зазначеної теми (у тому числі, самостійно опрацьованого матеріалу) під час роботи на практичних заняттях та виконання реферативних робіт.
Максимальна оцінка в балах поточного контролю становить 40 балів, з яких: 35 балів - усне опитування студентів на практичних заняттях; 5 балів - виступ на практичних заняттях з доповіддю (рефератом). Усі бали здобуті студентом на практичних заняттях сумуються.
На практичних заняттях з дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України» поточний контроль відбувається шляхом усного опитування студентів. Усна відповідь студента з теоретичних питань чи усне вирішення ним задачі (завдання) за темою практичного заняття оцінюється за шкалою від 4 до 0 балів.
Критерії поточного оцінювання знань студентів на практичних заняттях:
4 бали - студент повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час усного виступу, глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, використовуючи при цьому нормативні джерела, судову практику, обов’язкову та додаткову наукову літературу.
3 бали – студент достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його викладає під час усних виступів та письмових відповідей, в основному розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, проте при викладанні окремих питань допускає неточності та незначні помилки, недостатньо використовує судову практику при вирішенні задач (завдань).
2 бали – студент вцілому володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), допускаючи неточності у аргументації відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики.
1 бал – студент частково володіє навчальним матеріалом не в змозі викласти зміст більшості питань теми під час усних виступів та письмових відповідей, допускаючи при цьому суттєві помилки.
0 балів – студент не володіє навчальним матеріалом та не в змозі його викласти, не розуміє змісту теоретичних питань та практичних завдань.
На практичних заняттях студенти можуть доповнювати відповіді, виступи, які оцінюються окремо. Доповнення відповіді оцінюються:
2 бали – отримують студенти, які глибоко володіють матеріалом, чітко визначили його зміст; зробили глибокий системний аналіз змісту виступу, виявили нові ідеї та положення, що не були розглянуті, але суттєво впливають на зміст доповіді, надали власні аргументи щодо основних положень даної теми.
1 бал - отримують студенти, які виклали матеріал з обговорюваної теми, що доповнює зміст виступу, поглиблює знання з цієї теми та висловили власну думку.
На практичних заняттях студенти також можуть виступати з доповіддю у формі реферату за тематикою визначеною у Методичних вказівках для самостійної роботи з дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми цивільного права України». Максимальна кількість балів за підготовку реферату та виступ з рефератом на практичному занятті становить 5 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти денної форми навчання
Максимальна оцінка в балах 100
Поточний контроль (ПК):
-усне опитування на практичних заняттях– 35 балів;
-виступ на практичних заняттях ( реферат) – 5 балів;
Разом за ПК – 40 балів.
Екзаменаційний контроль (ЕК):
-письмова компонента – 50 балів;
-усна компонента – 10 балів.
Разом за дисципліну 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Загальна декларація прав людини проголошена Організацією Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року. Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С 18-24
2. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права прийнятий Генеральною асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 16 грудня 1965 року Права людини Міжнародні договори України декларації документи. К.: Наукова думка. 1992. С. 18-24
3. Європейська хартія про статус суддів. Вісник Верховного Суду України. 1998. №4. С. 9-11
4. Конституція України від 28.06.1996 року. Офіційний вебсайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
5. Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text
6. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
7. Закон України «Про судоустрій та статус суддів» від 2 червня 2016 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text
8. Закон України «Про виконавче провадження» від 21 квітня 1999 р. із змінами і доповненнями. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1404-19#Text
9. Закон України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text
10. Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text (
11. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 21-22. Ст.135.
12. Стратегія реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015–2020 рр., схвалена Указом Президента України від 20 травня 2015 р. № 276/2015 URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/276/2015.5.
13. Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року у справі за конституційним зверненням 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України. Право України. 2000. №1. С. 140
14. Постанова Пленуму Верховного Суду України «Про застосування судами норм Конституції України при здійсненні правосуддя». Право України. 1997. №8. С. 7
15. Виконавче провадження : підручник. Одеса :Фенікс, 2020. 460 с
16. Електронне судочинство: навчально-методичнии? посібник (для студентів денноі? та заочноі? форми навчання) Одеса: Фенікс, 2020. 158 с.
17. Ізарова І. О., Ханик-Посполітак Р. Ю. Цивільний процес України : Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор», 2019. 276 с.
18. Карнаух Т. М. Цивільне процесуальне право України : навчальний посібник. Національний університет "Києво-Могилянська академія". Київ : Юстініан, 2011. 399 с.
19. Новели цивільного процесуального кодексу України. Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса : Фенікс. 2018. 112 c.
20. Розгляд окремих категорій цивільних справ в судах: навч.посібникОдеса : Видавничий дім «Гельветика», 2017. 480 с.
21. Судові витрати : науково-практичний посібник. Одесса: Фенікс, 2020. 120 с.
22. Теоретичні проблеми цивільного процесуального права : Підручник К.: Алерта, 2016. 734с.
23. Цивільний процес України: Навч. посіб. для студ. юрид. спец. вищих навчальних закладів. Київ : ВД «Дакор». 2018. 276 с.
24. Цивільне процесуальне право України: навчальний посібник (для підготовки до іспитів і тестування). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2018. 430 с.
25. Цивільне процесуальне право. Навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет, 2019. 446 с.
26. Цивільне право та процес: підготовка до іспиту. Частина друга : навч. посіб. Дніпро: Видавець Біла К. О., 2020. 216 с.
27. Фурса С.Я., Фурса Є.І. Тенденции реформирования органов принудительного исполнения и исполнительного производства в Украине: актуальные вопросы. Вестник исполнительного производства. 2015. № 1. С. 139-149.
28. Ханик-Посполітак Р. Ю. Запровадження електронного правосуддя в цивільному судочинстві України. Право України. 2017. № 8. С. 122-129
29. Цивільне право та процес (2 частина) : навч. посіб. .Дніпро : Видавець Біла К. О., 2018. 128 с. 33.
30. Цивільний процесуальний кодекс України: Науково-практичний коментар. К.: Алерта, 2018. 604 с.
Додаткова
31. Актуальні питання прикладної цивілістики: сімейне, трудове, земельне та житлове право : наук.-практ. посіб. / О. В. Гетьманцев, О. В. Кіріяк, М. Б. Мельник та ін. Київ : Правова єдність, 2015. 448 с.
32. Андрієвська Л.О., Крупіцька А.В., Скляр Д.О. Заочний розгляд справи, його значення та місце в цивільному процесі. Правова позиція, № 4 (25), 2019. С. 211-219
33. Балюк Т. М. Цивільне судочинство у справах про надання права на шлюб. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 «Право». Національна академія внутрішніх справ, Київ, 2021. 202 с.
34. Берестова І. Е. Правова категорія «публічний інтерес» з позиції системного підходу. Правова держава. 2019. № 33. С. 19–28.
35. Гетманцев М. Електронні докази в цивільному процесі: практика застосування новел законодавства. Підприємництво, господарство, право. 2019. №2. С. 19-23.
36. Іліопол І.М. Апеляційне провадження в цивільному процесі України. Дисертація каннд. юрид. Наук: 12.00.03. Одеса. 2018. 250 с.
37. Колос А. Теоретичні проблеми спрощеного провадження у цивільному процесі.. Підприємництво, господарство і право. 2019. №4. С. 32-35.
38. Мінченко Р.М. Об’єкти касаційного оскарження в цивільному судочинстві за новою редакцією Цивільного процесуального кодексу України. Visegrad Journal on Human Rights. 2019. № 4 (Vol. 3). С. 131-136.
39. Нестерцова-Собакарь О.В. Еволюція поглядів на зміст принципів цивільного процесу України. Право і суспільство. № 1. 2020.с. 158-164.
40.Петренко В.С. Електронні докази як елемент інформаційних технологій у цивільному судочинстві. Молодий вчений. 2018. № 1 (1). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_1(1)__29
41. Погрібний С. О. Публічні інтереси у цивільному судочинстві та конституційному провадженні: міжгалузевий погляд на захист. Юридична Україна. 2019. № 1. С. 86–88.
42. Поклонська О.Ю., Бойко К.С., Шуміленко Ю.О. Особливості розгляду скарг в апеляційному провадженні на різних стадіях судового процесу. Юридичний науковий електронний журнал. № 8. 2020. С. 142-144.
43. Прущак В. Є. Врегулювання спору за участю судді у цивільному судочинстві України. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 – Право. Національний університет «Одеська юридична академія», Одеса, 2020. 231с.
44. Татулич І.Ю. Електронні докази як засіб доказування в цивільному судочинствію. Часопис Київського університету права. 2020. №1. c. 215-219.
45. Труфанова Ю., Голова В. Наказне провадження як спрощена форма розгляду цивільних справ. Актуальні проблеми правознавства. 2020. №2 (22). с. 119-124.
46. Угриновська О., Гембера Г. Спрощене позовне провадження: законодавча регламентація та проблеми судової практики. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 12. С. 85-89.
47. Шпак М. В. Професійне представництво адвоката у цивільному процесі : монографія. Харків : Право, 2020. 224 с.
Інформаційні ресурси
http://www.court.gov.ua – Судова влада України (офіційний портал)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).