Риторика
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Токарська Антоніна Семенівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Загальні компетентності:
ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Спеціальні (фахові) компетентності:
СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей.
СК03. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті та проєктах правничої освіти у системі освіти дорослих.
Результати навчання: ЗН1. Концептуальні та методологічні
знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності.
УМ1 Спеціалізовані уміння/навички і
методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері професійної діяльності, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і
професійної практики.
К1. Вільне спілкування з
питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою
спільнотою, суспільством в цілому.
К2. Використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях.
АВ1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
АВ2 Здатність до безперервного
саморозвитку та самовдосконалення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Теорія та філософія права ч.1 і ч.2
2. Конституційне право України
3. Міжнародний захист прав людини.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння
2. Проблеми філософсько-правових наукових досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Риторика – наука про переконання словом, майстерність мовлення. Ця компетенція пов?язана як з усним виступом, так і з текстовим повідомленням. Ораторське мистецтво, риторика завжди посідали значне місце в класичних наукових традиціях. Їх формування збігається з періодами найбільшого розквіту культури. Риторика – міждисциплінарна наука, вона має традиційні зв?язки з філософією, теорією комунікації, етикою, логікою, політикою, психологією, юриспруденцією, стилістикою. В класичній риториці констатовано потребу фахової роботи, яка не повинна бути відокремленою від наукової істини та етики; «успішна імпровізація можлива тільки завдяки глибоким знанням і багатому досвіду. Промову потрібно здійснювати не для того, щоб вразити, а для того, щоб досягти розуміння».
Риторичне знання актуалізується сучасними обставинами у постіндустріальному суспільстві, для якого інформація є найголовнішим ресурсом, в якому з?являються нові інформаційні технології, відбувається формування нового наукорого мислення, визріває нова філософія комунікації. Дискурс, наратив, промова і процеси їхнього сприйняття аналізуються в сучасній риториці, яка еволюціонує завдяки розвитку гуманітаристики й теорії масової комунікації в сучасній культурі.
Опис: 1. Риторика як навчальна дисципліна.
2. Класичні канони риторики.
3. Образ оратора. Взаємодія оратора з аудиторією.
4. Формування висновків.
5. Логічність виступу.
6. Переконливість дискурсу.
7. Культура і стиль промови в усній комунікації
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання аспірантів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання аспірантів вимогам освітньо-наукової програми третього рівня вищої освіти за спеціальністю 081 Право. Основними видами контролю результатів навчання є поточний та семестровий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів під час СК.
Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних (семінарських) та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента.
Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних (семінарських) занять – 40 балів.
Екзаменаційний контроль – 60 балів.
Екзаменаційний білет складається з 15-ти тестових завдань трьох рівнів складності та двох теоретичних питань (усної складової екзамену). Відповідь на тестове завдання першого рівня складності оцінюється в 2 бали. Відповідь на тестове завдання другого рівня складності – в 4 бали. Відповідь на тестове завдання третього рівня складності – в 8 балів.Сумарна кількість балів, яка відводиться на тестування, становить 50 балів.
Усна складова екзамену передбачає відповідь студента на питання, які містяться в білеті та оцінюється 0 до 10 балів (максимум 5 балів за відповідь на кожне теоретичне питання).
Процедура проведення усної компоненти відбувається шляхом проведення співбесіди зі студентами та оцінювання відповідей студентів з обов’язковим їх оголошенням після завершення відповіді кожного студента.
Отже, за результатами вивчення навчальної дисципліни студент може отримати 100 балів. Сумарну кількість балів отримуємо шляхом математичної дії додавання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Селігей П. О. Світло і тіні наукового стилю: монографія. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2018. 627 с.
2. Токарська А. С. Філософсько-юридична культура наукового тексту. Львів, 2022. 143 с.
3. Токарська А. С. Комунікативна стратегія законодавчої і законотворчої діяльності: навч. посібник. Львів, 2017. 364 с.
4. Габович О., Кузнецов В., Семенова Н. Українська фундаментальна наука і європейські цінності: монографія. 2-ге вид. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2016. 284 с.
5. Лук’янець В. С., Кравченко О. М., Озадовська Л. В. Сучасний науковий дискурс: оновлення методологічної культури: монографія. К., 2000. 304 с.
6. Самардак М. М. Філософія науки: напрями, теми, концепції: навч. посібник. К.: Вид. ПАРАПАН, 2011. 204 с.
7. Селігей П. О. Світло і тіні наукового стилю: монографія. К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2018. 627 с.
8. Кельман М. С. Методологічні проблеми теорії держави і права: курс лекцій. Львів: ЛьвДУВС, 2010. 124 с.
9. Білей П. В.,ДовгаН. Д., Ханик Я. М. Методологія наукових досліджень технологічних процесів: навч. посібник. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2003. 176 с.
10. Білоусова Т. П., Мареітантов Ю. О. Основи наукових досліджень: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Кам’янець-Подільський, 2004. 120 с.
11. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. К.: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
12. Пилипчук М. І., Григор’євА. С., Шостак В. В. Основи наукових досліджень: підручник. К.: Знання, 2007. 270 с.
13. Антологія української юридичної думки: в 10 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова) та ін. К.: Вид. Дім «Юридична книга», 2005.
14. Апель К.-О. Апріорі спільноти комунікації та основи етики. До проблеми раціонального обґрунтування етики та доби науки / Сучасна зарубіжна філософія. Течії і напрямки. Хрестоматія: навч. посібник. К.: Ваклер, 1996. С. 360–421.
15. Гончар К. М. Модель комунікації у філософії культури Р. Якобсона (лінгво-філософський аспект дослідження): автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.04 – філософська антропологія та філософія культури. К., 2003. 16 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).