Європейські стандарти публічного управління

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Мельниченко Богдана Богданівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у здобувачів освіти сучасного управлінського мислення та системи спеціальних знань у галузі європейського досвіду публічного управління, відповідних компетенцій на основі засвоєння основних теоретичних положень та опанування необхідними практичними навичками, що дозволяють ефективно здійснювати цю діяльність в сучасних умовах.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. Загальні компетентності (ЗК): ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК04. Здатність усно і письмово презентувати результати власного наукового дослідження українською та іноземною мовами, глибоко розуміти іншомовні наукові та професійні тексти за напрямом досліджень. Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей. СК05. Здатність моделювати оптимальні варіанти вирішення складних правових проблем, прогнозувати можливі наслідки їх реалізації.
Результати навчання: РН01. Мати передові концептуальні та методологічні знання у сфері права і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень, отримання нових знань та здійснення інновацій. РН02. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми права державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях. РН03. Застосовувати у фаховій діяльності знання та розуміння системи права, історії світової та української правової думки, сучасної правової доктрини, а також основних напрямів та провідних тенденцій у розвитку права. РН04. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні аргументи, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні наукові джерела; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого правового та загально-соціального контекстів. РН05. Планувати і виконувати теоретичні та прикладні дослідження з права та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасного наукового інструментарію, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу передових концептуальних і методологічних знань щодо досліджуваної проблеми з дотриманням стандартів академічної та професійної етики. РН06. Розуміти загальні принципи та методи юридичної науки, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері права та у викладацькій практиці. РН07. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення, аналізу й збереження даних та інформації, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та складної структури, спеціалізовані програмне забезпечення, бази даних та інформаційні системи у науковій, викладацькій, правотворчій та правозастосовній діяльності. РН08. Розробляти, реалізовувати та здійснювати управління науковими та інноваційними проєктами, які дають можливість створювати законопроєктну та правозастосовну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні правові проблеми з урахуванням етичних, соціально-управлінських, соціально-економічних, екологічних та духовно-культурних аспектів, забезпечувати реєстрацію прав інтелектуальної власності щодо наукових результатів. РН09. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері права на різних рівнях вищої освіти, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін. РН10. Готувати правові висновки, пропозиції та рекомендації за результатами правового дослідження. РН11. Здійснювати доктринальне тлумачення норм національного, міжнародного та права Європейського Союзу, здійснювати порівняльний аналіз правових явищ та процесів у різних правових системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: «Світоглядні та методологічні проблеми праворозуміння»; «Ідентичність та сучасний конституціоналізм»; «Правова глобалістика». Супутні і наступні навчальні дисципліни: «Проблеми адміністративного права та процесу»; «Актуальні питання інформаційного права»; «Актуальні питання фінансового права»; «Сучасні концепції права»; «Правовий механізм захисту прав людини в рішеннях Європейського Суду з прав людини».
Короткий зміст навчальної програми: Навчальний курс «Європейські стандарти публічного управління» орієнтований на формування знань з питань публічного управління та вироблення практичних вмінь і навичок щодо застосування законів, принципів, методів, технологій та процедур в управлінні суб'єктами публічної сфери; формування вмінь та компетенцій, необхідних для виконання функцій і реалізації повноважень суб'єкта публічного управління, в тому числі для органів державної влади і місцевого самоврядування. «Європейські стандарти публічного управління» є цілісним навчальним курсом. Його вивчення має бути послідовне й систематичне. Успішне вивчення курсу передбачає освоєння здобувачами освіти лекційного матеріалу, його закріплення та поглиблення на практичних (семінарських) заняттях, написання наукових статей і дослідницька робота за обраною спеціальністю, самостійне вивчення нормативної, навчальної та наукової літератури.
Опис: Підходи до аналізу терміну «публічне управління». Еволюція основних концепцій та моделей публічного управління. Суб’єкти та об’єкти публічного управління. Функції публічного управління. Становлення та розвиток публічного управління в Україні. 2. Організаційно-правові засади публічного управління. Система публічного управління права. Нормативно-правове забезпечення публічного управління в Україні. Правосуб’єктність органів публічного управління. 3. Сучасні тенденції інституту публічної служби та служби в органах місцевого самоврядування. Поняття «публічна служба» в теорії публічного управління та сучасні тенденції її розвитку. Сучасні вимоги до роботи державного службовця. Особливості служби в органах місцевого самоврядування. Алгоритм відповідальності органів і посадових осіб місцевого самоврядування. Європейські стандарти надання адміністративних послуг. Адаптація зарубіжного досвіду публічної служби до українських реалій. 4. Форми публічного управління. Поняття та ознаки форм публічного управління. Види форм публічного управління. Характеристика окремих форм публічного управління. Правові акти публічного управління. 5. Європейські стандарти і практики публічного управління. Концептуальні стандарти публічного управління у країнах Європейського Союзу. Громадянське суспільство та публічне управління у країнах Європейського Союзу: форми взаємодії. Нормативно-правове забезпечення публічного управління у країнах Європейського Союзу. Правосуб’єктність органів публічного управління у країнах Європейського Союзу. 6. Напрями адаптації європейських стандартів у сфері публічного управління в Україні. Адаптація європейських стандартів публічного управління у соціально-культурній сфері в Україні. Правове забезпечення публічного управління в економічній сфері в умовах євроінтеграції. Адаптація європейських стандартів публічного управління в адміністративно-політичній сфері в Україні. 7. Електронне врядування в системі публічного управління. Електронна демократія: сутність, мета, завдання. Електронних документообіг в органах публічної влади. Новітні форми залучення громадян до процесу прийняття рішень. 8. Антикорупційна діяльність у сфері публічного управління. Поняття та ознаки корупції. Види та форми корупції. Причини та умови розвитку корупції в публічному управлінні. Загальна характеристика антикорупційного національного та міжнародного законодавства. Антикорупційна стратегія України.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання тестових завдань, написання наукових статей і дослідницька робота за обраною спеціальністю; екзаменаційна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання знань та вмінь здобувача освіти за результатами вивчення навчального матеріалу компонента у 100-бальній шкалі: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бориславська О. М. Організація державної влади в сучасному світі : конституційно-правова енциклопедія / О. М. Бориславська, С. В. Різник. Львів : ПАІС, 2012. 456 с. 2. Мельниченко Б. Б. Публічне управління в Україні в умовах євроінтеграції: адміністративно-правовий вимір : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. 372 с. 3. Мельниченко Б. Б. До розуміння сутності та змісту категорії «публічне управління». Юридичний науковий електронний журнал. 2018. № 5. С. 105–107. 4. Мельниченко Б. Б. Система публічного управління. Право і суспільство. 2018. № 4. С. 178–182. 5. Мельниченко Б. Б. Форми та напрями впливу громадянського суспільства на публічне управління в країнах Європейського Союзу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2018. № 49 Т. 2. С. 59–61. 6. Мельниченко Б. Б. Суб’єкти публічного управління. Visegrad Journal on Human Rights. 2019. № 5 (volume 2). С. 97–102. 7. Мельниченко Б. Б. Адміністративна правосуб’єктність органів публічного управління. Visegrad Journal on Human Rights. 2019. № 6. Ч. 2. С. 102–109. 8. Мельниченко Б. Б. Зміст та структура адміністративно-правового забезпечення публічного управління. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2019. Вип. 24. С. 122–133. 9. Мельниченко Б. Б. Адміністративно-правове забезпечення публічного управління в країнах Європейського Союзу. Право і суспільство. 2020. № 1. Ч. 2. С. 50–56. 10. Публічне управління та адміністрування в умовах інформаційного суспільства: вітчизняний і зарубіжний досвід : монографія / за заг. ред. С. Чернова, В. Воронкової, В. Банаха, О. Сосніна, П. Жукаускаса, Й. Ввайнхардт, Р. Андрюкайтене. Запоріжжя : ЗДІА, 2017. 608 с. 11. Розвиток системи управління в ЄС: досвід для України : наук. розробка / О. Я. Красівський, О. С. Киричук та ін. ; за заг. ред. О. Я. Красівського. Київ : НАДУ, 2013. 56 с. 12. Стандарти європейського врядування : навч. посіб. / авт. кол. : І. А. Грицяк, О. Ю. Оржель, С. М. Гладкова та ін. ; за заг. ред. І. А. Грицяка. Київ : НАДУ, 2011. 184 с. 13. Теорія та практика європейського врядування : навч. посіб. / Л. Л. Прокопенко, О. М. Рудік, І. Д. Шумляєва, Н. М. Рудік. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2009. 216 с. 14. Публічне урядування, права людини і демократія: регіональний зріз євроінтеграції : монографія / Т. О. Карабін, Я. В. Лазур, М. В. Менджул, П. А. Трачук та ін.; за заг. ред. М. В. Савчина. Ужгород : Говерла, 2015. 320 с. 15. Публічне управління в умовах інституційних змін : монографія / за наук. ред. Р. В. Войтович, П.В. Ворони. Київ : Інститут підготовки кадрів Державної служби зайнятості України, 2018. 475 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).