Актуальні проблеми зобов'язального права

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: В.З. Чорнописька
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми зобов’язального права» є засвоєння здобувачами теоретичних знань у сфері зобов'язально-правових відносин та вивчення правового регулювання зобов'язань із передачі майна, надання послуг, виконання робіт, зобов’язань із спільної діяльності, а також проблем правового регулювання деліктних та інших позадоговірних зобов’язань та зобов’язальних правовідносин у інвестиційній та зовнішньоекономічній діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. Загальні компетентності (ЗК): ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК05. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності. Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей. СК03. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті та проєктах правничої освіти у системі освіти дорослих.
Результати навчання: Знання (ЗН): Зн1. Концептуальні та методологічні знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності. Уміння/навички (Ум): Ум1. Спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері професійної діяльності, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики. Комунікація (К): К1. Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою, суспільством в цілому. Відповідальність та автономія (АВ): АВ1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності. АВ2. Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Цивільне право, Ч.1 Цивільне право, Ч.2 Господарське право Договірне право Фахові правничі дисципліни Супутні і наступні навчальні дисципліни Практикум з цивільного судочинства Теоретико-прикладні проблеми цивільного права Проблеми правової охорони прав суб’єктів господарської діяльності. Доктрина господарського права України
Короткий зміст навчальної програми: «Актуальні проблеми зобов’язального права» навчальна дисципліна, що орієнтує здобувачів третього рівня вищої освіти на поглиблене засвоєння здобувачами теоретичних знань у сфері зобов’язально-правових відносин та вивчення правового регулювання зобов’язань із передачі майна, надання послуг, виконання робіт, зобов’язань із спільної діяльності, а також проблем правового регулювання деліктних та інших позадоговірних зобов’язань та зобов’язальних правовідносин у інвестиційній та зовнішньоекономічній діяльності. Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни «Актуальні питання зобов’язального права» є: формування у здобувачів третього рівня (освітньо-наукового) вищої освіти цілісної системи теоретичних знань з дисципліни «Актуальні проблеми зобов’язального права»; засвоєння основних понять зобов’язального права; поглиблене вивчення законодавства, що регулює окремі договірні та недоговірні зобов’язання; набуття умінь тлумачити чинне цивільне законодавство, яке регулює окремі договірні та недоговірні зобов’язання; вироблення у студентів умінь характеризувати зміст зобов’язальних правовідносин; вироблення навичок застосовувати на практиці норми зобов’язального права; формування навичок розв’язання практичних ситуацій, складання проектів правових документів тощо для їх використання у майбутній професійній діяльності; аналіз судової практики в сфері зобов’язальних правовідносин.
Опис: Тема 1. Загальні положення зобов’язального права. Тема 2. Основні правові питання і практичні проблеми забезпечення виконання зобов’язання. Тема 3. Припинення зобов’язання: проблемні питання. Тема 4. Окремі види зобов’язань. Тема 5. Недоговірні зобов’язання. Тема 6. Правові наслідки та відповідальність за порушення зобов’язання.
Методи та критерії оцінювання: В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової. Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький. Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності здобувачів освіти. Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Актуальні питання зобов’язального права» є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних здобувачів освіти іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо. Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі. Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Тестові завдання з навчальної дисципліни - для проміжного і підсумкового контролю знань здобувачів освіти, є складовими навчально-методичного комплексу, входять до пакетів кваліфікаційних завдань з дисципліни. Контроль результатів навчання здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти (надалі – здобувачів) є складовою навчального процесу. Його проводять з метою встановлення відповідності результатів навчання здобувачів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання здобувачів є поточний та семестровий контроль, а також атестація здобувачів. Поточний контроль (ПК) знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з навчальної дисципліни і здійснюється під час лекцій, практичних, лабораторних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь здобувачів. Це сприяє підвищенню мотивації здобувачів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем. Обов’язкова індивідуальна робота (ОІР) – це є індивідуальні завдання, передбачені індивідуальним навчальним планом здобувача (науково-дослідницькі завдання, лабораторні роботи, розрахунковографічні роботи, розрахункові роботи, контрольні роботи для здобувачів заочної форми навчання тощо). ОІР здобувач виконує самостійно під керівництвом викладача згідно з індивідуальним навчальним планом. Можливе виконання комплексної ОІР колективом здобувачів Самостійна робота, це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів Максимальна оцінка в балах – 100 Поточний контроль (ПК) Практичні (семінарські) заняття (усна відповідь, доповідь, участь у ділових іграх), реферат – 20 Індивідуальне-науково-дослідне завдання (навчально-дослідницькі завдання, наукові публікації, участь у конференціях, олімпіадах та інше). – 15 Лекції – 5 Разом за ПК – 40 Екзаменаційний контроль (ЕК) Письмова компонента – 50 Усна компонента – 10 Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Конституція України від 28 червня 1996 року (із змінами та доповненнями). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. 2. Цивільний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text. 3. Господарський кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text. 4. Земельний кодекс України: Закон України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text 5. Житловий кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5464-10#Text\ 6. Сімейний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL:http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2947-14. 7. Цивільний процесуальний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text. 8. Земельний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text 9. Голубєва Н. Ю. Зобов’язання у цивільному праві України: методологічні засади правового регулювання: монографія. Одеса: Фенікс, 2013. 642 с. 10. Гуйван П. Д. Темпоральні характеристики зобов’язального права: монографія: у 2 т. Харків: Право, 2016. Т. 2: Темпоральне регулювання окремих відносин у зобов’язальному праві. 600 с. Договірне регулювання приватноправових відносин в умовах євроінтеграційних процесів в Україні. За заг. ред. О. Д. Крупчана. Київ, 2017. 334 с. 11. Збірник постанов Пленуму Верховного Суду України з цивільних справ (1972–2017 роки). Упоряд.: В.І. Борисова, І.П. Жигалкін, О.Н. Сибіга, П.В. Хотенець. Харків: Право, 2017. 546 с. 12. Зобов’язальне право України : підручник. За ред.: Є. О. Харитонової, Н. Ю. Голубєвої. Київ: Істина, 2011. 848 с. 13. Зобов’язальне право: теорія і практика: навчальний посібник для студ. юрид. вузів і фак. ун-тів. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка; ред. О. В. Дзера. Київ: Юрінком Інтер, 2000. 910 с. 14. Луць В. В., Великанова М. М. Договори в цивільному праві України. Навчальний посібник. Київ: Юрінком Інтер, 2023. 308 с. 15. Цивільне право України: підручник. У 2-х частинах. За ред. проф. Р. Б. Шишки. Ч. 2. Особлива. 2-е вид., перероб. і доп. Київ: Видавництво Ліра-К, 2018. 996 с. 16. Цивільний кодекс України. Науково-практичний коментар. Том 9. Частина 3. Послуги, перевезення, транспортне експедирування, зберігання . За заг. Ред. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Київ, Екус. 2020. 456 с. Допоміжна: 1. Аванесян Г. М., Басенко Р. О. Цивільне право України (Загальна частина): навчально-методичний посібник. Полтава: ПІЕП, 2020. 199 с. 2. Актуальні проблеми спадкового права: навчальний посібник. За заг. ред. проф. Ю. О. Заіки, ст. наук. співроб. О. О. Лов’яка. Київ: ЦУЛ, 2014. 127 с. 3. Актуальні проблеми цивілістики у цифрову добу: онлайнові соціальні мережі: монографія. За ред. Є. О. Харитонова, О. І. Харитонової; уклад. Б. В. Фасій. НУ ОЮА. Одеса: Юридична література, 2018. 176 c. 4. Амеліна А. С. Договірне право: практикум. Ірпінь: Державний податковий університет, 2022. 244 с. 5. Амеліна А. С. Правове регулювання договору прокату. Галицькі студії: Юридичні науки. 2023. № 4. С.19–24. 6. Анатійчук В. В. Договір купівлі-продажу майнових прав: порівняльно-правовий аспект. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. 2018. Т. 29 (68). № 4. С. 46–51. 7. Антошкіна В. К. Способи і формула тлумачення цивільно-правових договорів. Revista ?tiin?ifica interna?ionala «suprema?ia dreptului». 2018. № 1. С. 141–147. 8. Бабаскін А. Ю. Проблеми та перспективи запровадження інституту банківського комісійного кредиту в цивільному законодавстві України. Часопис Київського університету права. 2017. № 2. С. 105–109. 9. Бабецька І. Я. Договір купівлі-продажу частки за законодавством України та країн ЄС. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького. 2014. № 10. С. 146–150. 10. Бабич І. Г. Належне виконання зобов’язань і принцип справедливості. Часопис цивілістики. 2014. Вип. 16. C. 26-29. 11. Балабан Д. В., Заборовський В. В. Співвідношення довіреності і договору доручення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2017. Вип. 43. Т. 1. С. 93–96. 12. Банківське право України : навч. посібн. Ковалів М. В., Єсімов С. С., Назар Т. Я. та ін.. Львів: СПОЛОМ, 2023. 256 с. Панова Л. Договір банківського рахунку: історико-правовий екскурс. Право України. 2017. № 12. С. 140–150. 13. Панченко І. С. Особливості визначення предмета договору купівлі-продажу нерухомості. Цивілістична процесуальна думка. 2016. № 5. С. 16–21. 14. Панченко С. В. Поняття та ознаки джерела цивільного договірного права. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: юридичні науки. 2019. Т. 30 (69). №.5. С. 81–86. 15. Ратушняк В. В. Вплив воєнного стану на правове регулювання і виконання договірних зобов’язань. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 6. С. 104–106. 16. Ратушняк В. В. Вплив воєнного стану на правове регулювання і виконання договірних зобов?язань. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 6. С. 104–106. 17. Резніченко С. В. Правова природа договірних зобов’язань в умовах воєнного стану. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 4. С. 208–210. 18. Сердечна І. Л. Шлюбний договір та спадковий договір: порівняльно-правовий аналіз. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. №1. С. 234–238. 19. Технологія гостинності: навчальний посібник. Укладачі: Соколовський В. А., Щоголєва І. В. Кропивницький: Вид-во ЛАНАУ, 2023. 353 с. 20. Утєхін І. Б. Договір купівлі-продажу майнових прав: теорія та практика. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка. 2018. Вип. 2. С. 196–205. 21. Федосєєв П. Поняття та сутність зобов’язань у сфері оновлення цивільного законодавства України. Юридичний вісник. 2021. №5. С. 71–77. 22. Холявка С. В. Поняття, ознаки договорів інноваційного характеру та їх місце в системі цивільно-правових договорів. Право і суспільство. 2023. №3. С. 420–425. 23. Чабан О. М. Договір ренти як один із видів договорів про передання майна у власність. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 8. С. 151–154. 24. Шевченко В. В. Свобода розірвання договору оренди землі: аналіз законодавства та судової практики. Право і громадянське суспільство. 2015. №1. С. 199–204. 25. Ющенко М. С., Кочина О. С. Проблемні питання договору дарування на майбутнє. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2021. Вип. 63. С.178–182. 26. Якубівський І. Є. Цивільно-правовий режим об’єктів, згенерованих штучним інтелектом. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2024. Вип. 82. Ч. 1. С. 355–361.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).