Актуальні проблеми зобов'язального права
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: В.З. Чорнописька
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері права, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК01. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК05. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
Спеціальні (фахові) компетентності (СК):
СК01. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у галузі права та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах і можуть бути опубліковані у провідних наукових виданнях з права та суміжних галузей.
СК03. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті та проєктах правничої освіти у системі освіти дорослих.
Результати навчання: Знання (ЗН):
Зн1. Концептуальні та методологічні знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності.
Уміння/навички (Ум):
Ум1. Спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання значущих проблем у сфері професійної діяльності, науки та/або інновацій, розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики.
Комунікація (К):
К1. Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою, суспільством в цілому.
Відповідальність та автономія (АВ):
АВ1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності.
АВ2. Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Цивільне право, Ч.1
Цивільне право, Ч.2
Господарське право
Договірне право
Фахові правничі дисципліни
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Практикум з цивільного судочинства
Теоретико-прикладні проблеми цивільного права
Проблеми правової охорони прав суб’єктів господарської діяльності.
Доктрина господарського права України
Короткий зміст навчальної програми: «Актуальні проблеми зобов’язального права» навчальна дисципліна, що орієнтує здобувачів третього рівня вищої освіти на поглиблене засвоєння здобувачами теоретичних знань у сфері зобов’язально-правових відносин та вивчення правового регулювання зобов’язань із передачі майна, надання послуг, виконання робіт, зобов’язань із спільної діяльності, а також проблем правового регулювання деліктних та інших позадоговірних зобов’язань та зобов’язальних правовідносин у інвестиційній та зовнішньоекономічній діяльності. Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни «Актуальні питання зобов’язального права» є: формування у здобувачів третього рівня (освітньо-наукового) вищої освіти цілісної системи теоретичних знань з дисципліни «Актуальні проблеми зобов’язального права»; засвоєння основних понять зобов’язального права; поглиблене вивчення законодавства, що регулює окремі договірні та недоговірні зобов’язання; набуття умінь тлумачити чинне цивільне законодавство, яке регулює окремі договірні та недоговірні зобов’язання; вироблення у студентів умінь характеризувати зміст зобов’язальних правовідносин; вироблення навичок застосовувати на практиці норми зобов’язального права; формування навичок розв’язання практичних ситуацій, складання проектів правових документів тощо для їх використання у майбутній професійній діяльності; аналіз судової практики в сфері зобов’язальних правовідносин.
Опис: Тема 1. Загальні положення зобов’язального права.
Тема 2. Основні правові питання і практичні проблеми забезпечення виконання зобов’язання.
Тема 3. Припинення зобов’язання: проблемні питання.
Тема 4. Окремі види зобов’язань.
Тема 5. Недоговірні зобов’язання.
Тема 6. Правові наслідки та відповідальність за порушення зобов’язання.
Методи та критерії оцінювання: В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності здобувачів освіти.
Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Актуальні питання зобов’язального права» є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних здобувачів освіти іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо.
Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни, наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Тестові завдання з навчальної дисципліни - для проміжного і підсумкового контролю знань здобувачів освіти, є складовими навчально-методичного комплексу, входять до пакетів кваліфікаційних завдань з дисципліни.
Контроль результатів навчання здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти (надалі – здобувачів) є складовою навчального процесу. Його проводять з метою встановлення відповідності результатів навчання здобувачів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання здобувачів є поточний та семестровий контроль, а також атестація здобувачів.
Поточний контроль (ПК) знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з навчальної дисципліни і здійснюється під час лекцій, практичних, лабораторних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь здобувачів. Це сприяє підвищенню мотивації здобувачів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем.
Обов’язкова індивідуальна робота (ОІР) – це є індивідуальні завдання, передбачені індивідуальним навчальним планом здобувача (науково-дослідницькі завдання, лабораторні роботи, розрахунковографічні роботи, розрахункові роботи, контрольні роботи для здобувачів заочної форми навчання тощо).
ОІР здобувач виконує самостійно під керівництвом викладача згідно з індивідуальним навчальним планом. Можливе виконання комплексної ОІР колективом здобувачів
Самостійна робота, це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів
Максимальна оцінка в балах – 100
Поточний контроль (ПК)
Практичні (семінарські) заняття (усна відповідь, доповідь, участь у ділових іграх), реферат – 20
Індивідуальне-науково-дослідне завдання (навчально-дослідницькі завдання, наукові публікації, участь у конференціях, олімпіадах та інше). – 15
Лекції – 5
Разом за ПК – 40
Екзаменаційний контроль (ЕК)
Письмова компонента – 50
Усна компонента – 10
Разом за дисципліну – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова:
1. Конституція України від 28 червня 1996 року (із змінами та доповненнями). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
2. Цивільний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.
3. Господарський кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text.
4. Земельний кодекс України: Закон України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text
5. Житловий кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5464-10#Text\
6. Сімейний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL:http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2947-14.
7. Цивільний процесуальний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text.
8. Земельний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text
9. Голубєва Н. Ю. Зобов’язання у цивільному праві України: методологічні засади правового регулювання: монографія. Одеса: Фенікс, 2013. 642 с.
10. Гуйван П. Д. Темпоральні характеристики зобов’язального права: монографія: у 2 т. Харків: Право, 2016. Т. 2: Темпоральне регулювання окремих відносин у зобов’язальному праві. 600 с.
Договірне регулювання приватноправових відносин в умовах євроінтеграційних процесів в Україні. За заг. ред. О. Д. Крупчана. Київ, 2017. 334 с.
11. Збірник постанов Пленуму Верховного Суду України з цивільних справ (1972–2017 роки). Упоряд.: В.І. Борисова, І.П. Жигалкін, О.Н. Сибіга, П.В. Хотенець. Харків: Право, 2017. 546 с.
12. Зобов’язальне право України : підручник. За ред.: Є. О. Харитонової, Н. Ю. Голубєвої. Київ: Істина, 2011. 848 с.
13. Зобов’язальне право: теорія і практика: навчальний посібник для студ. юрид. вузів і фак. ун-тів. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка; ред. О. В. Дзера. Київ: Юрінком Інтер, 2000. 910 с.
14. Луць В. В., Великанова М. М. Договори в цивільному праві України. Навчальний посібник. Київ: Юрінком Інтер, 2023. 308 с.
15. Цивільне право України: підручник. У 2-х частинах. За ред. проф. Р. Б. Шишки. Ч. 2. Особлива. 2-е вид., перероб. і доп. Київ: Видавництво Ліра-К, 2018. 996 с.
16. Цивільний кодекс України. Науково-практичний коментар. Том 9. Частина 3. Послуги, перевезення, транспортне експедирування, зберігання . За заг. Ред. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Київ, Екус. 2020. 456 с.
Допоміжна:
1. Аванесян Г. М., Басенко Р. О. Цивільне право України (Загальна частина): навчально-методичний посібник. Полтава: ПІЕП, 2020. 199 с.
2. Актуальні проблеми спадкового права: навчальний посібник. За заг. ред. проф. Ю. О. Заіки, ст. наук. співроб. О. О. Лов’яка. Київ: ЦУЛ, 2014. 127 с.
3. Актуальні проблеми цивілістики у цифрову добу: онлайнові соціальні мережі: монографія. За ред. Є. О. Харитонова, О. І. Харитонової; уклад. Б. В. Фасій. НУ ОЮА. Одеса: Юридична література, 2018. 176 c.
4. Амеліна А. С. Договірне право: практикум. Ірпінь: Державний податковий університет, 2022. 244 с.
5. Амеліна А. С. Правове регулювання договору прокату. Галицькі студії: Юридичні науки. 2023. № 4. С.19–24.
6. Анатійчук В. В. Договір купівлі-продажу майнових прав: порівняльно-правовий аспект. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. 2018. Т. 29 (68). № 4. С. 46–51.
7. Антошкіна В. К. Способи і формула тлумачення цивільно-правових договорів. Revista ?tiin?ifica interna?ionala «suprema?ia dreptului». 2018. № 1. С. 141–147.
8. Бабаскін А. Ю. Проблеми та перспективи запровадження інституту банківського комісійного кредиту в цивільному законодавстві України. Часопис Київського університету права. 2017. № 2. С. 105–109.
9. Бабецька І. Я. Договір купівлі-продажу частки за законодавством України та країн ЄС. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету права імені Короля Данила Галицького. 2014. № 10. С. 146–150.
10. Бабич І. Г. Належне виконання зобов’язань і принцип справедливості. Часопис цивілістики. 2014. Вип. 16. C. 26-29.
11. Балабан Д. В., Заборовський В. В. Співвідношення довіреності і договору доручення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2017. Вип. 43. Т. 1. С. 93–96.
12. Банківське право України : навч. посібн. Ковалів М. В., Єсімов С. С., Назар Т. Я. та ін.. Львів: СПОЛОМ, 2023. 256 с.
Панова Л. Договір банківського рахунку: історико-правовий екскурс. Право України. 2017. № 12. С. 140–150.
13. Панченко І. С. Особливості визначення предмета договору купівлі-продажу нерухомості. Цивілістична процесуальна думка. 2016. № 5. С. 16–21.
14. Панченко С. В. Поняття та ознаки джерела цивільного договірного права. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: юридичні науки. 2019. Т. 30 (69). №.5. С. 81–86.
15. Ратушняк В. В. Вплив воєнного стану на правове регулювання і виконання договірних зобов’язань. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 6. С. 104–106.
16. Ратушняк В. В. Вплив воєнного стану на правове регулювання і виконання договірних зобов?язань. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 6. С. 104–106.
17. Резніченко С. В. Правова природа договірних зобов’язань в умовах воєнного стану. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. № 4. С. 208–210.
18. Сердечна І. Л. Шлюбний договір та спадковий договір: порівняльно-правовий аналіз. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. №1. С. 234–238.
19. Технологія гостинності: навчальний посібник. Укладачі: Соколовський В. А., Щоголєва І. В. Кропивницький: Вид-во ЛАНАУ, 2023. 353 с.
20. Утєхін І. Б. Договір купівлі-продажу майнових прав: теорія та практика. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка. 2018. Вип. 2. С. 196–205.
21. Федосєєв П. Поняття та сутність зобов’язань у сфері оновлення цивільного законодавства України. Юридичний вісник. 2021. №5. С. 71–77.
22. Холявка С. В. Поняття, ознаки договорів інноваційного характеру та їх місце в системі цивільно-правових договорів. Право і суспільство. 2023. №3. С. 420–425.
23. Чабан О. М. Договір ренти як один із видів договорів про передання майна у власність. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 8. С. 151–154.
24. Шевченко В. В. Свобода розірвання договору оренди землі: аналіз законодавства та судової практики. Право і громадянське суспільство. 2015. №1. С. 199–204.
25. Ющенко М. С., Кочина О. С. Проблемні питання договору дарування на майбутнє. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2021. Вип. 63. С.178–182.
26. Якубівський І. Є. Цивільно-правовий режим об’єктів, згенерованих штучним інтелектом. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2024. Вип. 82. Ч. 1. С. 355–361.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).