Теоретико-прикладні проблеми трудового права
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 8.081.00.M.038
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Баїк О.І.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання вивчення навчальної дисципліни полягають у поглибленні здатності продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження на міжнародному та національному рівнях.
Результати навчання: Знання
Зн1. Концептуальні та методологічні знання в галузі чи на межі галузей знань або професійної діяльності
Ум1 Спеціалізовані уміння/навички і методи, необхідні для розв’язання
значущих проблем у сфері професійної діяльності, науки та/або інновацій,
розширення та переоцінки вже існуючих знань і професійної практики.
К1. Вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та
експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством
в цілому.
АВ1. Демонстрація значної авторитетності, інноваційність, високий ступінь
самостійності, академічна та професійна доброчесність, послідовна відданість
розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах
професійної та наукової діяльності.
АВ2 Здатність до безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Актуальні проблеми трудового права України
Актуальні проблеми господарського права та процесу (судова практика)
Актуальні проблеми цивільного права та процесу (судова практика)
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Теоретико-прикладні проблеми цивільного права
Актуальні проблеми зобов'язального права
Доктрина господарського права України
Проблеми правової охорони прав суб’єктів господарської діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Теоретико-прикладні проблеми трудового права – це наука про актуальні питання сучасного розвитку основ трудового законодавства, у процесі розуміння та застосування норм трудового законодавства та вирішенні актуальних питань у сфері реалізації права на працю.
Сферою дослідження є актуальні питання сучасного розвитку основ трудового законодавства, нові форми зайнятості та їх вплив на залучення молоді до праці, особливості праці молоді та права неповнолітніх у трудових правовідносинах, актуальні питання трудової міграції, цивільно-правове забезпечення укладення трудового договору, норми робочого часу та відпочинку як гарантія захисту конституційних прав працівника, цивільно-правове забезпечення укладення колективного договору, проблеми гармонізації трудового права України з правом Європейського Союзу.
Опис: Тема 1. Актуальні проблеми соціального призначення трудового права України та нормативно-правового забезпечення трудових відносин.
Тема 2. Проблеми індивідуальних та колективних відносин у трудовому праві України.
Тема 3. Проблеми відносин приватного та публічного регулювання трудовим правом України.
Тема 4. Проблеми охорони праці у трудовому праві України.
Тема 5. Проблеми гармонізації трудового права України з правом Європейського Союзу.
Тема 6. Проблеми юридичної відповідальності у трудовому праві України.
Тема 7. Проблеми захисту трудових прав працівників в Україні.
Тема 8. Проблеми розгляду справ у судовому порядку, що виникають із трудових правовідносин.
Методи та критерії оцінювання: Формами та засобами контролю вивчення навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» є: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) усне опитування на практичних заняттях; 2) виконання та захист індивідуального науково-дослідного завдання; 3) робота в групі на практичних заняттях; 4) екзамен.
В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекційні заняття, «активні» практичні заняття з елементами «ділової гри» тощо.
Для формування умінь та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевагою продуктивних методів є: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС Львівської політехніки, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації, спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студентів.
Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права», є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо.
Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» для студентів заочної форми навчання складається з оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до практичних занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх.
Самостійна робота студента - це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчальними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, доповідей, рефератів тощо.
Підсумковий (семестровий) контроль передбачає: тестові завдання різних рівнів складності, казусні завдання (задачі), теоретичні питання (нормативного, проблемного, дискусійного спрямування); письмову та усну компоненти.
Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» за семестр є екзаменаційний контроль, який проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» проводить лектор за можливою участю асистента чи іншого викладача, який проводив практичні заняття з дисципліни.
Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та екзаменаційний контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для студентів денної форми навчання семестрова оцінка з навчальної дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких
40 балів – за поточний контроль (ПК) та 60 балів – екзаменаційний контроль (ЕК).
Максимальна оцінка в балах поточного контролю становить 40 балів, з яких: 35 балів – усне опитування студентів на практичних заняттях; 5 балів - виступ на практичних заняттях з доповіддю (рефератом). Усі бали здобуті студентом на практичних заняттях підсумовуються.
На практичних заняттях з дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» поточний контроль відбувається шляхом усного опитування студентів. Усна відповідь студента з теоретичних питань чи усне вирішення ним задачі (завдання) за темою практичного заняття оцінюється за шкалою від 5 до 0 балів.
Критерії поточного оцінювання знань студентів на практичних заняттях
5 балів – студент повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час усного виступу, глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, використовуючи при цьому нормативні джерела, судову практику, обов’язкову та додаткову наукову літературу.
4 бали – студент достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його викладає під час усних виступів та письмових відповідей, в основному розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, проте при викладанні окремих питань допускає неточності та незначні помилки, недостатньо використовує судову практику при вирішенні задач (завдань).
3 бали – студент в цілому володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), допускаючи неточності у аргументації відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики.
2 бали – студент частково володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), не аргументує відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики.
1 бал – студент частково володіє навчальним матеріалом не в змозі викласти зміст більшості питань теми під час усних виступів та письмових відповідей, допускаючи при цьому суттєві помилки.
0 балів – студент не володіє навчальним матеріалом та не в змозі його викласти, не розуміє змісту теоретичних питань та практичних завдань.
Семестровий контроль з дисципліни «Теоретико-прикладні проблеми трудового права» проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою, який складається з письмової та усної компоненти. Максимальна кількість балів за екзамен становить 60 балів і включає:
50 балів за письмову компоненту та 10 балів за усну компоненту.
Письмова компонента екзамену проводиться у формі письмової роботи, що включає тестові завдання трьох рівнів складності: тести першого рівня оцінюються у 2 бали, тести другого рівня складності – у 4 бали, тести третього рівня складності – у 5 балів.
Письмова компонента екзаменаційного контролю проводиться в межах одного робочого дня. Результати оцінювання виконаних студентами робіт виставляються на роботах студентів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV (із змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18. Ст. 144.
2. Господарський процесуальний кодекс України від 06.11.1991 р. № 1798-XII (із змін. та допов.). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1798-12.
3. Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р. № 322-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text.
4. Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
5. Про зайнятість населення: Закон України від 05.07.2012 р. № 5067-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text.
6. Про медіацію: Закон України від 16.11.2021 р. № 1875-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text.
7. Про охорону праці: Закон України від 14.10.1992 р. № 2694-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text.
8. Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності: Закон України від 15.09.1999 р. № 1045-ХІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1045-14#Text.
9. Про соціальний діалог в Україні: Закон України від 23.12.2010 р. № 2862-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2862-17#Text.
10. Про стандартизацію: Закон України від 05.06.2014 р. № 1315-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1315-18#Text.
Допоміжна
11. Актуальні проблеми теорії трудового права та права соціального забезпечення : монографія / НУ «ОЮА» ; за заг. ред. Г. І. Чанишевої. Одеса : Фенікс, 2015. 332 с.
12. Актуальні теоретичні та практичні проблеми відшкодування моральної шкоди потерпілим працівникам від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань : монографія / за наук. ред. О. М. Ярошенка. Харків : Юрайт, 2022. 272 с.
13. Андронова В. А. Юридичні факти у трудовому праві України : монографія. Одеса : Букаєв В. В., 2014. 198 с.
14. Боднарук М. І., Козуб І. Г. Щодо охорони трудових прав осіб з інвалідністю. Право і суспільство. 2019. № 6. С. 143?148.
15. Бутинська Р.Я. Актуальні питання гармонізації трудового законодавства в умовах євроінтеграції. Часопис Київського університету права. 2020. № 3. С. 146?150.
16. Вавженчук С. Я. Охорона та захист трудових прав працівників : підручник. Харків : Право, 2016. 560 с.
17. Велика українська юридична енциклопедія : у 20 т. Харків : Право. Т. 11 : Трудове право / редкол.: С. М. Прилипко (голова), М. І. Іншин (заст. голови), О. М. Ярошенко та ін. ; Нац. акад. прав. наук України ; Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. 2018. 776 с.
18. Величко Л. Ю. Тенденція розширення сфери дії трудового права в умовах євроінтеграційних процесів. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2017. № 1, т. 2.
С. 91?94.
19. Венедіктов В. С. Сучасні проблеми трудового права України: навч. посібник для магістрів та аспірантів (напрям підготовки 081 «Право»). Харків: «Право», 2018. 293 с.
20. Гармонізація трудового законодавства України із законодавством Європейського Союзу : монографія. Н. М. Хуторян [та ін.] / відп. ред. Н. М. Хуторян ; НАН України, Інститут держави і права ім. В. М. Корецького. Київ : Юридична думка, 2008. 304 с.
21. Гетьманцева Н. Д., Орловський О. Я. Трудові спори: навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича, 2021. 116 с.
22. Дарморіс О. М. Становлення та розвиток трудового права Європейського Союзу : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.05; ОНЮА. Одеса, 2010. 20 с.
23. Жигалкін І. П. Система принципів трудового права України: проблеми сучасної теорії і практики: монографія. Харків: «Право», 2015. 360 с.
24. Занфірова Т. А. Проблеми правового забезпечення свободи праці в Україні : монографія. Харків : Золота миля, 2018. 496 с.
25. Іншин М. І. Трудове право України : підручник / М. І. Іншин, В. І. Щербина. Харків: Диса плюс, 2014. 500 с.
26. Кайда Н. Я. Концептуальні засади адаптації трудового законодавства України до законодавства ЄС : монографія. Київ : Центр учб. літ., 2020. 404 с.
27. Кузьменко В. В. Місце і роль судової практики та правового звичаю у системі джерел трудового права України : монографія. Київ : ФОП Кандиба Т.П. 2021. 380 с.
28. Лагутіна І. В. Форми захисту трудових прав працівників: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Одеса, 2007. 20 с.
29. Лагутіна І. В. Юридичний механізм забезпечення особистих немайнових трудових прав : автореф. дис. ... докт. юрид. наук : 12.00.05. Нац. ун.-т «Одеська юридична академія». Одеса, 2015. 39 с.
30. Мазуренко О. А. Форми та способи захисту трудових прав працівників за законодавством України. Правовий часопис Донбасу. 2021. № 1 (74). С. 36?42.
31. Мельник К. Ю., Бабенко А. О. Проблеми юридичних гарантій трудових прав працівників при укладенні, зміні та розірванні трудового договору : монографія. Харків : Харків. нац. ун-т внутр. справ, 2016. 240 с.
32. Мисак О. Теоретичні проблеми визначення змісту юридичної відповіальності. Підприємництво, господарство і право. 2016. № 7. С. 129?132.
33. Основи публічного права України : навч. посібник / кол. авт. ; за заг. ред. к.ю.н., проф. А. Ю. Олійника, к.ю.н., доц. М. І. Кагадія. Київ : КНУТД ; Дніпро : Ліра ЛТД, 2017.
448 с.
34. Пєтков С. В. Трудові правовідносини в період воєнного стану в Україні : практичний посібник / Пєтков С. В., Журавльов Д. В., Дрозд О. Ю., Дрозд В. Г. Київ: Видавничий дім «Професіонал», 2022. 422 с.
35. Пижова М. О. Юридичні гарантії реалізації права працівників на справедливу оплату праці : монографія: Київ : Вид-во «Наукова столиця», 2021. 376 с.
36. Плескун О. В., Локтіонова В. В. Проблеми захисту трудових прав працівників в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 5. С. 89?92.
37. Подорожній Є. Ю. Проблеми теорії та практики юридичної відповідальності у трудовому праві Україні : монографія. Харків : Ніка Нова, 2016. 420 с.
38. Прилипко С. М. Трудове право : посіб. для підгот. до держ. іспиту /
С. М. Прилипко, О. М. Ярошенко. Харків : Право, 2015. 230 с.
39. Рим О. М. Трудове право Європейського Союзу : монографія. Львів : Вид-во Галич-Прес, 2020. 595 с.
40. Рим О. М. Трудове право Європейського Союзу та його вплив на розвиток трудового права України: дис. ... докт. юрид. наук.; спец. 12.00.05 – трудове право; право соціального забезпечення. Львів, 2021. 508 с.
41. Сорочишин М. В. Правові аспекти соціального діалогу у сфері праці : монографія. Одеса : Юрид. л-ра, 2014. 208 с.
42. Трудове право України : рекомендовано МОН України / С. М. Прилипко,
О. М. Ярошенко, І. П. Жигалкін та ін. 5-те вид., доповн. Харків : Право, 2014. 760 с.
43. Трудове право : підручник / [О. М. Ярошенко, С. М. Прилипко, А. М. Слюсар та ін.] ; за заг. ред. О. М. Ярошенка. 3-тє вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2021. 544 с.
44. Форманюк В. В. Правові засоби забезпечення трудової дисципліни : 12.00.05 : дис. ... канд. юрид. наук. НУ «ОЮА». Одеса, 2011. 202 с.
45. Хуторян Н. М. Теоретичні проблеми матеріальної відповідальності сторін трудових правовідносин: монографія. Київ: Інститут держави і права ім. В. М. Корецького НАН України, 2002. 264 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).