Культурна спадщина і соціальна відповідальність
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: кандидат історичних наук Курдина Юлія Михайлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК6. Здатність визначати й осмислювати вплив соціального, культурного, політичного і етичного контекстів, умов та чинників у професійній діяльності.
фахові компетентності:
СК1. Здатність діяти соціально-відповідально і свідомо відповідно до розуміння тенденцій розвитку музейної, пам’яткохоронної та туристичної галузей.
Результати навчання: • Здатність продемонструватии розуміння впливу соціокультурних і політичних чинників на стан та розвиток професійної галузі;
• Ефективно здійснювати взаємодію із громадськістю в рамках актуалізації матеріальної і нематеріальної культурної спадщини;
• Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи й поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи професійної комунікації
Охорона культурної спадщини і сталий розвиток суспільства
Короткий зміст навчальної програми: Охорона культурної спадщини залишається найбільш проблемним напрямом діяльності у сфері культури, оскільки її об’єкти – є найбільш вразливими щодо зовнішніх деструктивних впливів і досить часто знаходяться на перетині протилежних інтересів держави як головного суб’єкта збереження культурної спадщини, і зацікавлених громадських організацій та рухів, з одного боку, та суб’єктів господарчої діяльності – з іншого. Тим не менше, таке явище як соціальна відповідальність вже не одне десятиліття тісно пов'язане із збереженням та популяризацієї культурної спадщини. Якщо в минулому це проявлялось у меценатстві та законодавстві окремих держав, то в XXI ст. реалізація соціальної відповідальності розширилась завдяки громадським інституціям, різноманітним грантовим програмам, діяльності окремих закладів чи активістів. Тому в процесі вивчення навчальної дисципліни розглядатимуться різні прояви соціальної відповідальності: державна, корпоративна та особиста - в історичній ретроспективі та з конкретними прикладами; обговорюватиметься значення соціальної відповідальності для забезпечення сталого розвитку суспільства; аналізуватимуться можливості музеїв та публічних істориків у цій царині. Окрім того, студентам запропоновано виконати індивідуальне науково-дослідне завдання як практичне втілення соціальної відповідальності у справі збереження культурної спадщини.
Опис: Теоретичні засади соціальної відповідальності;
Особиста, корпоративна та державна соціальна відповідальність у сфері культурної спадщини;
ЮНЕСКО та культурна спадщина;
Нематеріальна культурна спадщина;
Соціальна відповідальність та цифрова культурна спадщина;
Музеї та їх роль в збереженні і популяризації культурної спадщини;
Публічна історія як інструмент захисту пам`яток ітсорії та культури.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною
системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: рейтингове оцінювання за 100-бальною
системою: поточний контроль – 45 балів (40 за відповіді на заняттях, 5 -за презентацію); підсумковий контроль – 55 балів (екзамен).
Робота на заняттях:
Доповідь - максимум 3 бали. Критерії:
- якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Рецензування, опонування на занятті - максимум 2 бали (вміння опонувати та рецензувати; вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії).
Презентація проекту з актуалізації маловідомих об'єктів культурної спадщини - 5 балів. Критерії: – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал;
- загальне оформлення візуального ряду;
-творчий підхід до подачі інформації;
-логічність і послідовність викладу матеріалу;
-залучення достатньої кількості джерел інформації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література:
1.Економіка спадщини: посібник для малих громад / О.Федорович, К.Рубановський. ТОВ «Знати про Карпати». – Івано-Франківськ: ТОВ «Знати про Карпати», 2019. – 120 с.
2.Історично-культурна спадщина малих міст Західної України як об’єкт наукового аналізу: Монографія /За наук. ред. д.ф.н. проф. Довганя А.О. - Тернопіль, 2016. - 247с.
3.Культурна спадщина в контексті «Зводу пам’яток історії та культури України» / відп. Ред. Кот С.І. — К.: Інститут історії України, 2015. — 486 с.
4. Культурна спадщина і соціальна відповідальність: навчальний посібник / Ю.М. Курдина, О.М. Годованська, О.Б. Ганусин. – Львів: Видавництво «Новий Світ – 2000», 2022. – 200 с.
5.Культурна спадщина України: інноваційні підходи та сталий розвиток: Навчальний посібник / П. В. Вербицька, І. І. Гнідик, О. М. Годованська, Ю. М. Курдина, А. З. Салюк. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 148 с.
6.Маленков Р. Світова спадщина ЮНЕСКО в Україні /Роман Маленков. – К.: Комора, 2021. – 240 с.
7.Сучасний сталий розвиток в сфері культури: зарубіжний досвід для України: монографія / за заг.ред. Н. М. Драгомирецької. – Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2019. – 238 с.
8.Управління місцевою культурною спадщиною в Україні: огляд державної політики, джерел та моделей фінансування: Біла книга / упоряд. Л. Кривецька. – Львів: Лабораторія міського простору, 2019. – 55 с.
9.Andriukaitiene R., Vveinhardt J., Zukauskas P. Management Culture and Corporate Social Responsibility. – London: IntechOpen, 2018. – 433 pp.
10.Dallen J. T. Cultural Heritage and Tourism: An Introduction. - Bristol: Channel View Publications, 2020. – 576 s.
11. Starr F. Corporate Responsibility for Cultural Heritage: Conservation, Sustainable Development, and Corporate Reputation. – New York: Routledge, 2013 - 229 pp.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).