Основи екскурсійної діяльності в музейній, пам'яткоохоронній і туристичній галузях

Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.012
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: д. і. н. Муравська С. В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати: o основні теоретичні проблеми екскурсійної діяльності; o динаміку історичного процесу, закономірності розвитку історії екскурсійної справи; o особливості проведення і підготовки екскурсій в різні історичні періоди; o специфіку розвитку екскурсійної справи України; o особливості екскурсійної методики; o термінологічний апарат екскурсознавства; o головні проблеми музейних, пам’яткоохоронних установ та туристичних організацій у сфері екскурсійної діяльності на сучасному етапі. Студент повинен уміти: • володіти науковою термінологією; • розуміти суть процесів, що відбулися в минулому й відбуваються нині в екскурсійній діяльності музейних, пам’яткоохоронних та туристичних організацій в Україні; • знаходити й критично аналізувати потрібну інформацію з тематики екскурсійної діяльності, застосовувати набуті знання для покращення екскурсійної роботи музейних, пам’яткоохоронних установ та туристичних організацій; • організовувати та планувати екскурсійну діяльність; • готувати контрольний та індивідуальний тексти екскурсії; • розробляти та проводити екскурсії; • складати технологічну карту екскурсії; • здійснювати екскурсійне обслуговування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія та основи музейної справи, Основи пам’яткознавства, Історія туризму.
Короткий зміст навчальної програми: Екскурсії в системі рекреаційної діяльності. Теорія екскурсійної діяльності. Розвиток екскурсійної справи в Україні. Сучасний стан та тенденції розвитку ринку екскурсійних послуг. Методика підготовки та проведення екскурсії. Професійна кваліфікація та основи спеціалізації екскурсовода. Правове регулювання екскурсійної діяльності. Маркетинг та менеджмент екскурсійної діяльності.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 50 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 50 балів (диференційований залік).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: В. Бабарицька, А.Короткова, О.Малиновська. — К.: Альтерпрес, 2007. — 464 с. 2. Верес К. О. Інноваційні технології в екскурсійному супроводі / К. О. Верес // Сборник научных трудов SWorld. – 2014. – Вып. 2, Т. 34. - С. 29-34. 3. Долженко Г. П. Экскурсионное дело: учебное пособие / Г. П. Долженко. Москва — Ростов-на-Дону: Феникс, МарТ, 2009. — 272 с. 4. Емельянов Б. В. Экскурсоведение: учебник / Б. В. Емельянов. — М.: Советский спорт, 2008. —216 с. 5. Історія екскурсійної діяльності в Україні: навчальний посiбник для вузiв — К., 2009. – 285 с. 6. Лисюк Т.В., Терещук О.С., Дмитрук О.О. Екскурсійне обслуговування у структурі туристичного продукту – http://bses.in.ua/journals/2018/28_1_2018/37.pdf 7. Нездоймінов С.Г. Організація екскурсійної діяльності : навчально-методичний посібник / С.Г. Нездоймінов. – Одеса : Астропринт, 2011. – 216с. 8. Поколодна М.М. Організація екскурсійної діяльності : підручник / М. М. Поколодна ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 180 с. 9. Федорченко В.К., Костюкова О.М., Дьорова Т.А., Олексійко М.М. Історія екскурсійної діяльності в Україні. – К.: Кондор, 2004. – 166 с. 10. Torstein Nielsen Hole. Working and Learning in a Field Excursion. CBE life sciences education 17(2) June. https://www.researchgate.net/publication/325500090_Working_and_Learning_in_a_Field_Excursion