Історія та основи музейної справи
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.006
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: д. і. н. Муравська С. В.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен засвоїти та виявляти знання з приводу:
— основні положення закону України «Про музеї та музейну справу»;
— напрямки музейної діяльності;
— види експозиційних матеріалів та етапи науково-експозиційної роботи;
— методику та визначальні етапи створення музейних експозицій в основних профільних групах музеїв;
— основи музейного маркетингу та менеджменту;
— етапи розвитку музейної справи в Україні;
— зміст фондів найбільших музеїв та заповідників України;
Підготовлений фахівець повинен вміти:
орієнтуватись у науковій та періодичній музеєзнавчій літературі із актуальних проблем дисципліни;
мати навички складання тематико-експозиційного плану музею;
пояснювати форми та напрями музейного менеджменту та інформаційних новацій;
пояснювати специфіку діяльності музеїв в контексті їхнього профілю;
визначати особливості основних напрямів роботи музеїв;
використовувати знання про історію музейної справи в Україні для популяризації її культурних здобутків;
уміти досліджувати і популяризувати історико-культурну спадщину
уміти актуалізувати та презентувати культурний продукт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія музеїв світу і музейний туризм, Основи пам’яткознавства, Історія та теорія мистецтва
Короткий зміст навчальної програми: Музеєзнавство як наукова дисципліна. Класифікація та видова різноманітність музеїв. Напрямки роботи музеїв та їхня характеристика. Музейний маркетинг та менеджмент. Розвиток музейної справи в Україні. Сучасна діяльність музейних закладів в державі.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 45 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 55 балів (екзамен).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бабарицька В., Короткова А., Малиновська О. Екскурсознавство і музеєзнавство: Навчальний посібник. – К.: Альтпрес, 2007.
2. Вайдахер Ф.Загальна музеологія: Посібник / Перекл. З нім. В.Лозинський, О.Лянг, Х.Назаркевич. – Львів: Літопис, 2005.
3. Бережнюк Т. Особливості та специфіка побудови інтерактивних музейних експозицій. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Museology and Monumental Studies. I S S U E 1 (2018). http://museum-monument.knukim.edu.ua/article/view/147560/158482
4. Маньковська Р. Музейна справа в Україні: теоретичні, практичні та антропологічні виміри історичного досвіду (1920-ті рр. – початок ХХІ ст. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук / Інститут історії України НАН України. Переяслав-Хмельницький, 2017. 518 с. https://phdpu.edu.ua/images/%D0%A0%D0%90%D0%94%D0%90%20%D0%94%2027.053.01/01122017/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%81_%D0%BA%D0%B0_%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86i%D1%8F.pdf
5. Муравська С.В. Музейні заклади у системі вищої освіти Західної України на тлі світових тенденцій / Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК. Львів: Манускрипт, 2018. 244с.
6. Museum Theory. The International Handbooks of Museum Studies, ed. Sharon Macdonald and Helen Rees Leahy, 2015.
7. Рутинський М.Й., Стецюк О.В. Музеєзнавство. – К.: Знання, 2008.
8. Смаглій К.Європейський досвід реформування музейної сфери: уроки для України. Будуємо нову Україну. Збірник конференції (26 –27 листопада 2014 р., м. Київ). Київ: Видавничий дім Києво-Могилянська академія", 2015 С. 138–154. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4581/Smahliy_Yevropeys%27kyy_dosvid.pdf?sequence=1&isAllowed=y (10.12.2017).
9. Музеї: менеджмент, освітня діяльність / Упорядник і науковий редактор перекладу з нідерландської. – Львів: Літопис, 2009. – 223 с
10. Шидловський І. В. Історія музейної справи та зоологічних музеїв університетів України. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2012. 112 с. (Серія «Біологічні Студії»).