Культурний і туристичний потенціал пограниччя
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.037
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: д. і. н. Чмелик Р. П.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Спроможність до аналітичного осмислення і розуміння багатокультурності пограниччя; уміння визначати особливості та закономірності розвитку історико-культурного процесу на стику культур і цивілізацій; розвиває здібності збирати і опрацьовувати інформацію та матеріал про певну територію з врахуванням контроверсійності подій і явищ, а також їх відмінним трактування різними історичними чи національними науковими школами; уміння критично аналізувати явища і факти з різноманітних джерел інформації та відповідно їх інтерпретувати; уміння спілкуватися і вести діалог із людьми та інституціями, які мають інші погляди чи розуміння розвитку і значення історико-культурного процесу даного регіону чи країни; здатність використовувати професійно-профільні знання для вирішення теоретичних і практичних завдань у галузі збереження рухомої та нерухомої культурної спадщини України; випускник може брати активну участь у програмах Європейського Союзу – Східне партнерство, Транскордонне співробітництво Польща – Білорусь – Україна тощо; підвищується конкурентоздатність і підготовленість випускника до участі в програмах Європейського Союзу щодо розвитку регіонів, зокрема, “Карпатський єврорегіон” і “Буг”.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історичне краєзнавство, музейний туризм, історія пам’яткоохоронної справи України, культурна антропологія, локальна історія, урбаністика
Короткий зміст навчальної програми: Культурна спадщина пограниччя – важливий чинник формування національної ідентичності українців. Вплив культурної спадщини українсько-польського пограниччя на сучасні міжетнічні та міждержавні відносини. Музейні колекції Львова в контексті сучасного українсько-польського діалогу. Спільна культурна спадщина – платформа міжнаціонального порозуміння.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 50 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 50 балів (диференційований залік).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Павлюк С., Чмелик Р. Скарби Музею етнографії та художнього промислу Інституту народознавства НАН України. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2005.
2. Меро Ф. Музеї та суспільство // Народна творчість та етнографія. 2006. № 6.
3. Хахула Л. “Різуни” чи побратими? Сучасні польські дискурси про Україну. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крипякевича НАН України, 2016.
4. Чмелик Р. Сучасний українсько-польський кордон: виміри ідентичності. Львів, 2017.
5. O dialogu wspolnot Kresowych / pod red. St. Uliasza. Rzeszow: WSP, 1998.
6. Na pograniczu ”nowej Europy”. Polsko-ukrainskie sasiedztwo / pod red. Magdaleny Zowczak. Warszawa, 2010.
7. Jedraszczyk K., Krasiwski O., Bezludny O., Czmelyk R., Durniak B., Jaciw R., Kotyhorenko W., Stronski H., Uhryn J. Spoleczenstwo i kultura Ukrainy. Cwiercwiecze przemian (1991 2016). Gniezno: Instytut kultury europejskej UAM, 2016.