Спадщина середньовіччя: історичний та культурний вимір
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.009
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: кандидат історичних наук Лисейко Ярослав Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
- загальні компетентності:
ЗК5. Здатність до пошуку, опрацювання та критичного аналізу інформації з різних джерел;
ЗК7. Цінування і повага різноманітності та мультикультурності;
- фахові компетентності:
ФКС1.7. Уміння досліджувати і популяризувати історико-культурну спадщину;
ФКС2.2. Уміння комплексно розглядати культуру у контексті сталого розвитку;
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
знати: здатність продемонструвати знання і розуміння історичних й культурних процесів у національному та європейському контексті; знання історіографії з проблем медієвістики; хронології середньовічної історії, біограми основних діячів середньовічної Європи, культурні здобутки і культурне багатство середньовічної Європи та його вплив на розвиток сучасної європейської цивілізації;
вміти: критично, системно мислити та застосовувати творчі здібності до генерування ідей; використовувати історичні джерела у вивченні історичних процесів; визначати основні зміни, що відбулися в способі життя й світобаченні народів Європи в добу Середньовіччя.
Результати навчання: знати: здатність продемонструвати знання і розуміння історичних й культурних процесів у національному та європейському контексті; знання історіографії з проблем медієвістики; хронології середньовічної історії, біограми основних діячів середньовічної Європи, культурні здобутки і культурне багатство середньовічної Європи та його вплив на розвиток сучасної європейської цивілізації;
вміти: критично, системно мислити та застосовувати творчі здібності до генерування ідей; використовувати історичні джерела у вивченні історичних процесів; визначати основні зміни, що відбулися в способі життя й світобаченні народів Європи в добу Середньовіччя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Стародавньої та Античної історії
Короткий зміст навчальної програми: Середньовічна Європа, як особлива зона формування єдиної європейської цивілізації, давно стала предметом комплексних досліджень і вивчення, здебільшого в західноєвропейському культурному та політичному контекстах. Важливість вивчення історії і культури Європи доби Середньовіччя як окремої дисципліни полягає в тому, що вона дозволяє краще зрозуміти і подивитись під іншим кутом зору на історію власної країни, адже детермінуючі чинники історичних процесів не рідко виникають не в середині країни, а поза її межами. Відтак історія України нерідко стає очевиднішою на тлі історії інших європейських держав, адже Україна – це частина європейського цивілізаційного простору. Водночас вивчення історії середньовічної Європи, як цілісного регіону, дозволяє піднестись над національними історіями, які можуть бути, а часом є обмеженими, ізольованими й егоцентричними.
Дисципліна розрахована на вивчення студентами спеціальності «Музеєзнавство. Пам’яткознавство», отож особлива увага приділяється вивченню матеріальної культури Європи доби Середньовіччя, збереженим пам’яткам мистецтва, військової справи та господарства. В курсі також розглядається історія виникнення, розвитку та занепаду феодалізму в країнах Західної Європи та Візантії впродовж понад як тисячі років від падіння Західної Римської імперії до середини XVII століття.
Опис: процес формування і розвитку європейських народів і держав, які з’явилися в добу Середньовіччя, зародження їх національних культур, психології і особливостей, а також спадку, залишеного для сучасності. Особливості формування та становлення середньовічної європецської культури
Методи та критерії оцінювання: лекції, практичні заняття, самостійна робота.
Методи і критерії оцінювання:
- поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, написання рефератів.
- підсумковий контроль (60 %) іспит у формі тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: рейтингове оцінювання за 100-бальною
системою: поточний контроль – 40 балів (40 за відповіді на заняттях, 5 -за презентацію); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен).
Робота на заняттях:
Доповідь - максимум 3 бали. Критерії:
- якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Рецензування, опонування на занятті - максимум 2 бали (вміння опонувати та рецензувати; вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії).
Презентація проекту з актуалізації маловідомих об'єктів культурної спадщини - 5 балів. Критерії: – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал;
- загальне оформлення візуального ряду;
-творчий підхід до подачі інформації;
-логічність і послідовність викладу матеріалу;
-залучення достатньої кількості джерел інформації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гордієнко В., Гордієнко Г., Кривошея І., Салата О. Історія середніх віків. Практикум.– К., 2018. – Ч. 1, 2.
2. Еко У. Історія європейської цивілізації. Середньовіччя. Замки. Торговці. Поети. – К., 2018.
3. Le Goff J. Heroes and Marvels of the Middle Ages. – London: Reaktion Books, 2020.
4. Балух В., Коцур В. Ранньомодерна Європа. Чернівці, 2016
5. Балух В., Коцур В. Історія середніх віків. У 2 -х т. Том 1. Раннє Середньовіччя. – Чернівці, 2016
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).