Історична пам'ять і музейні наративи

Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.E.055
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Кузьмин Роман, к. і. н., ст. викладач
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати: - інтегрувати в соціальний і економічний сектор (ревіталізувати) історико-культурне середовище як ресурс розвитку місцевих громад (ПР 3); - знання та розуміння методологій проектування та модернізації музейних та пам’яткоохоронних установ та об’єктів відповідно до нормативних вимог, чинних стандартів та технічних умов (ПР 8); - розуміти проблеми збереження, інтерпретації та використання історико-культурної спадщини, оцінювати та аналізувати поточний стан і ключові тенденції розвитку музейної та пам’яткоохоронної галузі у цілому (ПР 13); - обґрунтовувати і створювати нові та модернізувати існуючі експозиції, виставки, екскурсійно-туристичні маршрути тощо (ПР 16). - уміння спілкуватися усіма існуючими каналам комунікації, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземними мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською та ін.) (КОМ 1); - здатність оперативно адаптуватись до нових ситуацій і зміни обстановки та приймати відповідні рішення (АіВ 1); - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань (АіВ 2).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історико-культурний туризм Матеріальна культура та колекціонування Пам’яткознавство України в сучасному науковому дискурсі
Короткий зміст навчальної програми: Ознайомити студентів із міжнародною та національною нормативно-правовою базою в сфері охорони культурної спадщини та діяльності музеїв. Сформувати навички міжнаціонального, міжкультурного та міжрелігійного діалогу як запоруки розвитку музею в сучасному глобалізованому світі. Залучити студентів до процесу перетворення музеїв у агентів змін, на основі репрезентації музею як виразника культурного та соціального розмаїття минулого. 1.Історія та пам'ять. Дефініція понять традиція, спадщина, історична свідомість. 2.Ґенеза вивчення історичної пам'яті: від Арістотеля до memory studies. Меморіальний бунт 1960-70-х рр. 3.Культурна і комунікаційна пам'ять. Механізми пригадування та забування. Тріумф і травма. 4.Етнос, нація і пам'ять. Нація як “спільнота памяті”. 5.Взаємозв'язок пам'яті та ідентичності. 6.Ідентичність – марґінальність – чужість. Глокалізація та мультикультуралізм. 7.Візуалізована пам'ять: музеї та пам'ятники 8.Музей як суб'єкт історичної пам'яті.
Методи та критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (письмовий екзамен).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ассман А. Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам'яті / А. Ассман. К.: Ніка-Центр, 2012. 440 с. 2. Бродель Ф. Ідентичність Франції. Простір та історія / Ф. Бродель. К.: Вид-во Жупанського, 2013. Кн. 1. 268 с. 3. Киридон А. Гетеротопії пам’яті: теоретико-методологічні проблеми студій памяті. Київ: Ніка-Центр, 2016. 320 с. 4. Мастеница Е.Н. Наследие в музее: границы и горизонты интерпретации / Е.Н. Мастеница. Точка доступу: http://www.bvahan.com/museologypro/muzeevedenie.asp?li2=1&c_text=17 5. Нагорна Л.П. Історична пам'ять: теорії, дискурси, рефлексії / Л.П. Нагорна. К.: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2012. 328 с. 6. Нора П. Теперішнє, нація, пам'ять / П. Нора. К.: КЛІО,2014.272 с. 7. Сафронова Ю.А. Историческая память: введение. СПб: Из-во Европейского университета, 2019. 220 с. 8. Daphi P. Becoming a Movement. Identity, Narrative and Memory in the European Global Justice Movement. London-New York, Rowman&Littlefield, 2017. 152 p. 9. European Identity / ed. J. Checkel, P. Katzenstein. Cambridge, 2009. 265 p.