Експозиційна робота музеїв
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: к.і.н. Банах В. М.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність аналізувати і оцінювати проблеми у різних аспектах музеєзнавства, пам’яткознавства і культурного туризму та пропонувати науково аргументовані рішення, враховуючи цілісний, багато перспективний, міждисциплінарний, аксіологічний підходи до розуміння й інтерпретації культурного надбання.
Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
Здатність до експозиційної, науково-фондової, освітньої, культурно-просвітницької діяльності на основі професійно профільованих знань;
Здатність проектувати розвиток музейно-заповідної мережі, закладів музейного типу.
Результати навчання: • Здатність продемонструвати знання і розуміння наукових засад організації, модернізації процесів у професійній галузі;
• Уміння розробляти концепції експозиції й виставки та визначення критеріїв відбору музейних предметів;
• Співпрацювати з цільовими групами – спеціалізованими і неспеціалізованими, розвивати залучення громади до музейної та пам’яткоохоронної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи наукових досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Музейна експозиція – візитівка будь-якого музею, яка визначає музей як особливу установу культури, де знаходяться «живі свідки минулого», виявляється внутрішня та символічно-знакова сутність музейного предмету (експонату), відбувається основна форма музейної комунікації за активної участі відвідувача музею, а також у відповідності до розробленої музеєм наукової концепції та сучасних принципів архітектурно-художнього рішення із використанням сучасних мультимедійних засобів. Основу музейної експозиції складає наукова концепція, яка визначає зміст музейної експозиції, принципи відбору експонатів, загальне художнє рішення.
Опис: Музейна експозиція та її концептуальні засади; роль тексту в музейній експозиції, принципи та методи побудови експозицій; музейний предмет в експозиції, особливості та комунікативна роль експозиційного дизайну; історія експозиційної справи; особливості експозиційної роботи в музеях історичного, природничого, художнього та технічного профілів, використання інноваційного потенціалу сучасних мультимедійних технологій в експозиційному просторі музею.
Методи та критерії оцінювання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота; групова робота, презентації, тощо
Критерії оцінювання результатів навчання: Правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
сформованість загально-навчальних та предметних умінь і навичок – вміння інтегрувати та синтезувати знання з окремих змістовних модулів та тем
розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами, процесами;
рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Банах В. М. Феномен музейного предмету: музеологічний аспект // Молодий вчений .№8 (48). 2017. С. 26 – 30.
2. Банах В., Барановська Н. Експозиційна робота музеїв. Навчальний посібник – Львів: Логос, 2018 – 175 с.
3. Банах В. М. Музейні інновації та інтерактивність у теорії та практиці музейної справи // Історико-культурні студії №1 (3). 2016. С. 1 – 5.
4. Долак Ян. Вещь в музее. Музейная коллекция как структура // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2018. № 2. С. 25-35.
5. Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи. Матеріали П’ятої науково-практичної конференції (28–29 вересня 2017 р.) / Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. – К., 2017. – 132 с.
6. Тітінюк Ю. О. Методика художнього формування сучасної музейної експозиції / Ю. О. Тітінюк // Сімнадцяті Сумцовські читання : Комунікаційний підхід у музейній справі як відповідь на потреби соціуму. – Харків : Майдан, 2011. – С. 19–29.
7. Bogunia-Borowska М. The Museum as a Space of Social Relations. Oskar Schindler’s Enamel Factory Museum in Cracow and POLIN Museum of the History of Polish Jews in Warsaw. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2016. № 5. P. 233—255s
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).