Атрибуція та експертиза історико-культурних пам'яток
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.E.048
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Стасюк І. М., к.і.н., доц.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання вивчення дисципліни – формування у студентської молоді цілісного уявлення про атрибуцію та експертизу як окрему галузь наукового знання, розширення їх загальної ерудиції та професійних навичок.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
– здатен засвоїти систему історико-культурних знань, що вмотивовує гуманістичну орієнтацію культури особистості;
– здатен сформувати ціннісні орієнтації на основі особистісного осмислення історичного та культурного надбання минулого;
– здатен до критичного аналізу явищ, фактів, альтернатив соціокультурного розвитку та різноманітних джерел інформації;
– здатен продукувати нові ідеї;
– здатен застосовувати уміння на практиці;
– здатен проводити дослідження, вміє ідентифікувати, формулювати та розв’язувати завдання;
фахових:
– уміє збирати, аналізувати інформацію, оцінювати значення культурних цінностей, об’єкта культурної спадщини;
– уміє досліджувати та інтерпретувати музейні предмети;
– уміє визначати стан збереженості музейних предметів;
– уміє визначати особливості та закономірності розвитку культурно-історичного процесу;
– уміє надавати наукову оцінку музейним предметам;
– уміє застосовувати інформаційно-комп’ютерні технології у професійній діяльності
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
– знати теоретичні основи предмета, розрізняти й аналізувати види, жанри та стилі мистецтва;
– знати класифікаційні ознаки та технологію виготовлення творів мистецтва, сучасну методологію визначення вартості історико-культурних пам’яток ;
– знати форми і методи атрибуції та експертизи пам’яток, сучасні підходи до атрибуції творів мистецтва;
– вміти застосовувати набуті знання, уміння і навички у професійній діяльності;
– вміти застосовувати методологію визначення вартості історико-культурних пам’яток;
– вміти орієнтуватися у технологічних процесах виготовлення творів мистецтва та здійснювати їх атрибуцію.
Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання студента:
– здатен продемонструвати поглиблені знання з історії, теорії та практики музеєзнавства, пам’яткознавства;
– здатен продемонструвати знання та розуміння історичних та культурних процесів у національному та європейському контексті;
– здатен продемонструвати знання сучасного стану та проблем розвитку музеєзнавства та пам’яткознавства;
– уміє критично, системно мислити та застосовувати творчі здібності до генерування ідей;
– уміє застосовувати знання для збору та опрацювання інформації про історичне та суспільне значення культурно\ цінності чи об’єкта культурної спадщини;
– уміє здійснювати пошук в різних джерелах для розв’язання завдань спеціальності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: історія та культура Європи, частина 3, спеціальні історичні дисципліни
Короткий зміст навчальної програми: Атрибуція та експертиза історико-культурних пам’яток – це дисципліна, спрямована на фахову підготовку професійних знань студентів спеціальності 027 «Музеєзнавство, пам’яткознавство». Вона передбачає опанування значних обсягів спеціалізованого матеріалу, водночас у ній є загальновідомі теми, знання яких необхідні для розуміння тонкощів атрибуційної та експертної справи.
Опис: атрибуція як наукова галузь та комплекс досліджень; підробки у мистецтві; експертиза предметів мистецтва; сучасні методики визначення вартості культурних цінностей; класифікаційні ознаки та технологія виробництва творів живопису, іконопису, скульптури, графіки; класифікаційні ознаки та технологія виготовлення творів з металу, дерева, ювелірних виробів; класифікаційні ознаки та технологія виготовлення художніх виробів зі шкіри, тканини, порцеляни, скла; атрибуція та експертиза творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва.
Методи та критерії оцінювання: - усне опитування, індивідуальна робота (40%);
- підсумковий контроль: залік (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь - 5 балів:
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
рецензування, опонування – 3 бали:
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– вміння опонувати та рецензувати;
– вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
доповнення - 1 бал:
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
експрес-опитування - 0,5 балів:
– коротка правильна відповідь без додаткової аргументації.
письмова відповідь під час аудиторної самостійної роботи - 5 балів:
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– сформованість загально-навчальних та предметних умінь і навичок – вміння інтегрувати та синтезувати знання з окремих змістовних модулів та тем
– розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами, процесами;
– рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Артюх Т.Н. Діагностика та експертиза коштовностей: Підручник. – К.: Київ. Нац. торг.-екон. ун-т, «Альтерпрес», 2003; Індутний В.В., Чернявська Е.В. та ін. Оцінка культурних цінностей. - К., 2004; Калашникова О.Л. Ідентифікація та вартісна оцінка культурних цінностей: Навчальний посібник. – К.: Вища освіта, 2007; Калашникова О.Л. Основи мистецтвознавчої експертизи та вартісної оцінки культурних цінностей: Підручник. – К.: Знання. 2006; Кирцер Ю.М. Рисунок и живопись. Практическое пособие. – М.: Высшая школа, 2005; Сланський Б. Техніка живопису та реставрації / Б. Сланський; Пер. з рос. І.Дорофієнко. – К.: Мистецтво, 2009; Словник культурних цінностей та їх складових частин: на допомогу митнику. Ч. І – III / За ред. О.Л. Калашникової. – Дніпропетровськ, 2001 – 2003; Соколова Т. В. Экспертиза художественных изделий: справочное пособие / Т.В. Соколова, И.Э. Пашковский. - Москва: Форум, 2009; The Expert versus the Object: Judging Fakes and False Attributions in the Visual Arts. Spencer, Ronald D. (editor). New York: Oxford University Press, 2004. 268 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).