Локальна історія
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.E.061
Кількість кредитів: 6.50
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: к.і.н. Роман Лехнюк
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - Розуміти специфіку й актуальність вивчення локальних спільнот у світі прогресуючої глобалізації;
- Характеризувати поняття «локальна історія», «локальна спільнота», «локальна специфіка», їх походження й особливості;
- Пояснювати історію становлення та характерні особливості етнічних, субетнічних та інших локальних спільнот на території України;
- Характеризувати політико-адміністративний устрій України на різних історичних етапах.
- Пояснювати економічні та соціальні процеси на українській території, сутність переходу від традиційного до індустріального суспільства; називати основні риси модерного суспільства.
- Описувати та порівнювати становище українського населення та риси повсякденного життя різних етнічних, субетнічних та соціальних спільнот на різних етапах історичного розвитку та у складі різних державних утворень.
- Аналізувати економічну, політичну та культурну активність інших етносів/націй на території України; характеризувати міжнаціональні відносини та наводити приклади взаємодії між українським та іншими національними рухами на території України.
- Шукати історичну інформацію та користуватися різними джерелами інформації (науковими монографіями, науково-популярними працями, енциклопедіями, періодичними виданнями, інтерактивними джерелами та ін.)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історико-культурна спадщина Львова, Давня та середньовічна історія України, Нова і новітня історія України, Історія та культура Європи.
Короткий зміст навчальної програми: - Предмет, завдання і концепція курсу «Локальна історія»;
- Становлення локальної історії як самостійної галузі історичної науки: світовий і український контексти;
- Методи досліджень локальної історії;
- Типи локальних спільнот: національні, соціальні та ін. локальні ідентичності в умовах глобалізації;
- Проблема взаємодії та співіснування локальних спільнот в історичному вимірі: приклад Львова;
- Перспективи локальної історії на сучасному етапі в освітньому та публічному просторі. Проект «Локальна історія» (Львів) як зразок практичної реалізації й популяризації локальної історії.
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (екзамен).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Веб-сторінка проекту «Локальна історія» (http://localhistory.org.ua/) та архів журналу «Локальна історія» за 2018-2020 роки.
2. Верменич Ярослава. Локальні рівні сучасного історичного пізнання: спроба типологізації. Регіональна історія України. Київ: Інститут історії України НАН України, 2009. No 3. С. 9–40
3. Верменич Я. Нова локальна історія та історична регіоналістика: експлікація термінів. Регіональна історія України. Київ: Інститут історії України НАН України, 2007. No 1. С. 13–28;
4. Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні. Київ, 2003.
5. Віхров М. Дикий Схід. Нарис історії та сьогодення Донбасу. Київ: Темпора, 2018. 352 с.
6. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної нації ХІХ-ХХ ст. Київ, 2019. 656 с.
7. Громенко С. 250 років фальші: російські міфи історії Криму. Харків: «Фоліо», 2019. 254 с
8. Гудь Б. З історії етносоціальних конфліктів. Українці й поляки на Наддніпрянщині, Волині й у Східній Галичині в ХІХ - першій половині ХХ ст. Харків: Акта, 2018. 482 с.
9. Ґел Й. Міста для людей. Київ: Основи, 2018. 304 с.
10. Зіневич Наталія Локальна історія: виклики і перспективи. РЕГІОНАЛЬНА ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. Збірник наукових статей. 2010. Вип. 4. C. 27-46.
11. Кравченко В. Провінційні пошуки колективної ідентичності: випадок Слобідської України. [у]: Імперські ідентичності в українській історії XVIII – першої половини ХІХ ст. / Колективна монографія за ред. В. Ададурова і В. Склокіна. Львів: Видавництво УКУ, 2020.
12. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе. У двох томах. Київ: «Дух і літера», 2019.
13. Любити і навчати: селянство в уявленнях української інтелігенції другої половини ХІХ століття. Дніпропетровськ : Ліра, 2016. 240 с.
14. Михед О. «Я змішаю твою кров із вугіллям». Зрозуміти український Схід. Київ: Наш формат, 2020. 368 с.
15. The Oxford Companion to Family and Local History. Oxford University Press, 2010. 695 p.
16. Writing local history. Manchester University Press, 2007. 256 p.