Історія туризму і мандрівництва

Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: проф. Вербицька Поліна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: сприяти оволодінню майбутніми фахівцями в галузі музеєзнавства, пам’яткознавства і культурного туризму компетентностями у сфері історії мандрівок і туризму, розумінню ними чинників становлення і розвитку явища масового туризму, динаміки розвитку подорожей у різні історичні періоди та соціокультурних контекстах, осмислення світової туристичної спадщини із творчим застосуванням набутих компетентностей у професійній сфері.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: - інтегральна компетентність Здатність аналізувати і оцінювати проблеми у різних аспектах музеєзнавства, пам’яткознавства і культурного туризму та пропонувати науково аргументовані рішення, враховуючи цілісний, багато перспективний, міждисциплінарний, аксіологічний підходи до розуміння й інтерпретації культурного надбання. - загальні компетентності: Знання і розуміння предметної області й здійснення професійної діяльності. - фахові компетентності: Аналізувати витоки і сутність, динаміку розвитку культурного туризму і його соціокультурні наслідки. Уміння досліджувати і популяризувати історико-культурну спадщину.
Результати навчання: Здатність засвоїти передумови виникнення, основні етапи розвитку екскурсійної і туристичної діяльності в Україні та світі. Здатність продемонструвати знання з теорії та практики музеєзнавства, пам’яткознавства й культурного туризму.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи професійної комунікації» «Основи екскурсійної діяльності в музейній, пам’яткоохоронній і туристичних галузях «Культурна спадщина та туристичний потенціал Львова» «Туристичні ресурси України».
Короткий зміст навчальної програми: вивчення теоретичних основ, чинників виникнення і розвитку мандрівництва, динаміки розвитку подорожей у різні історичні періоди та соціокультурних контекстах, осмислення світової туристичної спадщини із творчим застосуванням набутих компетентностей у професійній сфері.
Опис: Навчальна дисципліна передбачає вивчення таких тем: "Явище і витоки туризму", "Ранні мандрівки і типи подорожей", "Подорожі в епоху античності", "Культура мандрівництва у середньовіччі", "Великі географічні відкриття і подорожі XV - XVI ст.", "Розвиток туризму ранньомодерного і модерного часу", "Історія туристично-екскурсійної справи в Україні у XIX - XX ст.", "Золотий вік туризму (ХХ – поч. ХХІ ст.)", "Туризм як глобальне явище."
Методи та критерії оцінювання: рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 45 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові, індивідуальне науково-дослідне завдання); підсумковий контроль – 55 балів (екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за результатами поточного контролю (ПК) й екзаменаційного контролю (ЕК). Виконання індивідуального науково-дослідного завдання (ІНДЗ) є обов’язковим компонентом оцінювання. Завершальним етапом оцінювання є екзамен (ЕК). Таким чином, програмні результати навчання студентів оцінюються у 100-бальній шкалі з наступним переведенням у державну оцінку. Поточний контроль включає оцінки виступів та відповідей на практичних заняттях (максимально 35 балів) та індивідуальне науково-дослідне завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Пангелов Б. П. Виникнення і розвиток туризму та краєзнавства // Організація проведення туристсько-краєзнавчих подорожей : навч. посіб. : [для студентів ВНЗ] / Б. П. Пангелов ; М-во освіти і науки України. - Київ, 2010. – С. 7–19. Maitland, R. (2007). Cultural tourism and the development of new tourism areas in London In Richards, G. (Ed.) Cultural Tourism: Global and local perspectives. New York: Haworth Hospitality Press. Yessenova, A.Ye., Duissembekova, G.R., and Ainabekov N.B. (2020). History of tourism: periodization, scope and concept. Transactions of M. Auezov SKSU, 3(55), 59-63. Seaton, T. (2018). Encountering engineered and orchestrated remembrance: a situational model of dark tourism and its history. In The Palgrave Handbook of Dark Tourism Studies (pp. 9-31). Palgrave Macmillan, London. Martinez, C. P. (2020). Inter and Post-war Tourism in Western Europe, 1916-1960. Springer Nature. Wood, A. G. (Ed.). (2021). The Business of Leisure: Tourism History in Latin America and the Caribbean. University of Nebraska Press. Fang, W. T. (2020). Cultural tourism. In Tourism in Emerging Economies (pp. 75-101). Springer, Singapore. Zuelow E. (2015) A History of modern tourism. Bloomsbury: Red Globe Press. Кобаль, Б. (2017). Історія розвитку етнографічного туризму в Україні. Східноєвропейський історичний вісник, (2), 98-102. Ключкович, Н. (2017). Історія та сучасний стан розвитку туристичної інфраструктури в Україні. Східноєвропейський історичний вісник, (2). 93-97. Урста А. Історія розвитку основних напрямків туризму в Україні: соціально-економічні аспекти // Східноєвропейський історичний вісник / [головний редактор В. Ільницький]. – Дрогобич: Посвіт, 2017. – Вип. 4. – С.158-162. Henriques, C., Serra, F., & Cesar, P. B. (2017). Tourism and History. Dos Algarves. A Multidisciplinary E-journal, (30), 1-111. Fang, W. T. (2020). Cultural tourism. In Tourism in Emerging Economies (pp. 75-101). Springer, Singapore.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).