Історичне краєзнавство
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.E.050
Кількість кредитів: 6.50
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: ассистент Павлишин А.М.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Уміння актуалізації та презентації культурного продукту;
Здатність засвоїти передумови виникнення, основні етапи розвитку екскурсійної і туристичної діяльності в Україні та світі;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія України;
Історія музеїв світу
Короткий зміст навчальної програми: Об'єктно-предметна сфера та джерельна база; термінологічний інструментарій та зв'язки з суміжними дисциплінами; напрямки і методи історико-краєзнавчих досліджень; історичне краєзнавство у школах та вищих навчальних закладах; зародження краєзнавчого руху в Україні; стихійно-описовий етап історичного краєзнавства; нагромадження історико-краєзнавчих знань у ХІ-ХVIIІ ст.; цілеспрямовано-описовий та економічно-географічний етап; розвиток історичного краєзнавства в Україні у другій половині XIX-на поч. XX ст.; історико-краєзнавчі школи В. Антоновича і М. Костомаров; історико-краєзнавчі студії Львівської школи М. Грушевського; регіональні краєзнавчі видання і товариства; інституалізація історичного краєзнавства в радянській Україні у 1920-1930 рр. XX ст.; історичне краєзнавство на західноукраїнських землях у міжвоєнний період; історичне краєзнавство в Україні у другій половині XX ст.; історичне краєзнавство у незалежній Україні; основні тенденції розвитку краєзнавчої історіографії.
Методи та критерії оцінювання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 45 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 55 балів (екзамен)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Близняк М. Історичне краєзнавство: навчальний посібник / М. Близняк, Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2011. 236 с.
2. Верменич Я. В. Історична регіоналістика: навчальний посібник / Я. В. Верменич; відп. ред. В. А. Смолій. Інститут історії України НАН України, 2014. 412с.
3. Верменич Я. Регіональна аналітика в Україні: сучасні дискурси соціогуманітаристики. Аналітична записка / Відп. ред. В.А.Смолій. НАН України. Інститут історії України. К.: Інститут історії України, 2018. 110 с.
4. Голубко В. Історичне краєзнавство в 2-х ч. Навчальний посібник. Львів, 2006.
5. Денисенко Г.Г. Культурна спадщина у формуванні історичної пам’яті / Відп. ред. С.Кот. НАН України. Інститут історії України. К.: Інститут історії України, 2018. 319 с.
6. Основи краєзнавства: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / кол. авт.; за заг. ред. чл.-кор. НАНУ О. П. Реєнта. Х. : ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2016. 276 с.
7. Терський С. В. Історія археології та історичного краєзнавства Волині. Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2010. 380 c.
8. An American Association for State and Local History Guide to Making Public History. Ed. B. Beatty. Rowman & Littlefield Publishers, 2017, 260 p.
9. Encyclopedia of Local History. Third Edition. Ed. A. H. Wilson. Rowman & Littlefield Publishers, 2017, 814 p.
10. Mason T., Calder K. Writing Local History Today: A Guide to Researching, Publishing, and Marketing Your Book (American Association for State and Local History). Rowman & Littlefield Publishers, 2013, 148.