Урбаністика та міський туризм
Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.E.054
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Мельник Р.І., старший викладач
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність: здатність аналізувати і оцінювати проблеми у різних аспектах музеєзнавства, пам’яткознавства і культурного туризму та пропонувати науково аргументовані рішення, враховуючи цілісний, багато перспективний, міждисциплінарний, аксіологічний підходи до розуміння й інтерпретації культурного надбання.
Спеціальні компетентності: здатність проектувати маршрути в сфері культурного туризму.
Фахові компетентності професійного спрямування: здатність описувати ґенезу міст, їх хронологічну, просторову, етнічну специфіку, місто як соціальний організм у контексті розвитку культурного туризму
Результати навчання: ЗН. 11. Знання історико-культурної спадщини Львова в контексті загального розвитку європейської культури.
УМ. 6. Вміння організовувати та проводити екскурсії, культурно-освітні та наукові заходи
АіВ. 4. Здатність демонструвати розуміння основних засад охорони праці та безпеки життєдіяльності і їх застосування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історичне краєзнавство. Освітня діяльність у музейній, пам"яткоохоронній і туристичній галузях
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни "Урбаністика і міський туризм" є теорії походження міст та чинники їх історичного, просторового, соціального й культурного розвитку, особливості міського туризму, його ресурси та їх використання, планування й організація туристичних маршрутів у місті, осмислення історико-культурної спадщини українських міст як основи розвитку міського туризму, застосування набутих знань і компетентностей у професійній діяльньсті.
Опис: Історична урбаністика як наукова дисципліна.
Поняття „місто” в урбаністиці: теоретичний аспект проблеми. Методологічні підходи до визначення сутності й природи міста.
Місто як соціокультурний та історичний феномен.
Міський туризм як явище: сутність, особливості, стан і перспективи розвитку.
Ресурси міського туризму.
Туристична інфраструктура та імідж міста як чинники розвитку міського туризму.
Міста як центри культурно-пізнавального туризму.
Туристичний потенціал історико-культурної спадщини давніх українських міст (до кінця 18 ст.).
Туристична спадщина українських міст епохи урбанізаційних процесів 19-20 ст.
Методи та критерії оцінювання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ).
Критерії оцінювання результатів навчання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою:
поточний контороль - 40 балів (опитування, усні й письмові відповіді, аналітично-творчі завдання);
контрольний захід - 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Байлик С. Технологія туристської діяльності: [конспект лекцій] / С. Байлик, І. Сегеда. – Харків: ХНАМГ, 2007. – 139 с.
Безлюбченко О. С. Планування і благоустрій міст: навчальний посібник / О. С. Безлюбченко, О. В. Завальний, Т. О. Черноносова. – Харків, 2011. – 191 с.
Безлюбченко О. Урбаністика: навчальний посібник / О. Безлюбченко, О. Завальний. – Харків: ХНУМГ, 2015. – 274 с.
Бокк К. Зміни у міському туризмі та їх значення для майбутнього міст [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://link.springer.com/article/10.1007/s40309-015-0078-5
Брук Д. История городов будущего. Москва: Strelka Press, 2014. – 436 c.
Вебер М. Город. – Москва: Strelka Press, 2016. – 252 c.
Вебер М. История хозяйства. Город / М. Вебер; пер. с нем.; под ред. И. Гревса; коммент. Н. Саркитова, Г. Кучкова. – Москва, КАНОН-пресс-Ц; Кучково поле, 2001. – 576 с.
Вербицький І., Боброва А. Що таке урбаністика? Коротка історія і шість визначень [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mistosite.org.ua
Верменич Я. Історична урбаністика в Україні: теорія містознавства і методика літочислення. – Київ: Інститут історії України НАН України, 2011. – 306 с.
Вирт Л. Урбанизм как образ жизни. - Москва: Strelka Press, 2018. – 245 c.
Вучик В. Р. Транспорт в городах, удобных для жизни. – Москва: Территория будущего, Серия: Университетская библиотека Александра Погорельского, 2011. – 576 с.
Гаталяк О. М. Найменші міста Європи як центри туризму / О. М. Гаталяк // Географія, еконоиміка і туризм: національний і міжнародний досвід. Матеріали VIII наукової конференції з міжнародною участю. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2014 – С. 62-65.
Гаталяк О., Ганич О. Теоретичні підходи до визначення поняття туризму в містах / О. Гаталяк, О. Ганич // Географія. Економіка і туризм: національний та міжнародний досвід. Матеріали ХІ наукової конференції з міжнародною участю. – Львів, 2017. – С. 50–55.
Гел Й. Міста для людей. – Київ: Основи, 2018. – 304 с.
Гладкий О. Особенности формирования и развития городского туризма в Украине / О. Гладкий, О. Скляров // Географія і туризм: Наук. зб. – Київ, 2017. – Вип. 38. – С. 71 - 81.
Гладкий О. Сутність та теоретичні засади формування міського туризму / О.В.Гладкий // Туризм і гостинність: вчора, сьогодні, завтра: матеріали III міжнар.наук.-практ. конф. – Черкаси, 2016. – С.14-16.
Глибовець В. Рекреаційно-туристичні ресурси столиць Європи: монографія. – Київ: Прінт-Сервіс, 2014. – 172 с.
Денніс К., Аррі Д. Після автомобілізму. – Київ: Темпора, 2010. – 254 с.
Джекобс Дж. Смерть и жизнь больших американских городов. – Москва: Новое издательство, 2015. – 512 с.
Діденко К. Д. Роль історичних міст України у розвитку внутрішнього туризму / К. Д. Діденко // Український географічний журнал. – 2014. – 33. – С. 52-56.
Дуцяк І. З. Методологічні аспекти аналізу ресурсів міського туризму // І. З. Дуцяк, А. А. Теребух [Електронний ресурс] // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – Режим доступу: www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2015/13-2015/33.pdf
Європейська хартія міст ІІ (Маніфест нової урбаністики) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.slg-coe.org.ua
Карий О. Комплексний розвиток міст: теорія та методологія стратегічного планування: монографія. – Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2011. – 308 с.
Кац Г. Урбанистика: о чем это, с кем и для чего [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.prostranstvo.media
Лэндри Ч. Креативный город. – Москва: Классика–ХХІ, 2006. – 399 с.
Маккуайр С. Медийный город. Медиа, архитектура и городское пространство. – Москва: Strelka Press, 2014. – 392 c.
Мальська М., Гаталяк М. Туризм у містах: підручник. – Київ, 2018. – 224 с.
Назарук М. Львів на початку ХХІ століття. - Львів: Видавництво Старого Лева, 2015. – 240 с.
Посацький Б. Основи урбаністики. Територіальне і просторове планування: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 368 с.
Посацький Б. С. Простір міста і міська культура (на зламі XX-XXI ст.). – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 208 с.
Смирнов І. Г. Брендинг міста в туризмі: концептуальні підходи [Електронний ресурс] // Матеріали науково-практичної інтернет-конференції „П?ятнадцяті економіко-правові правові дискусії/21-11-2016” – Режим доступу: www.spilnota.net.ua/article/id-1680
Смирнов І. Іміджмейкинг та брендинг туристичної дестинації (на прикладі міського туризму) / І. Смирнов // Наукові записки СумДПУ імені А.С. Макаренка – Географічні науки. – 2017. – Випуск 8. – С. 154 – 174.
Смирнов І. Маркетинг у туризмі: навчальний посібник. – Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 2016. – 251 с.
Туризм і місто: досвід, проблеми та перспективи: монографія / за заг. ред. І. Писаревського. – Харків: Харківська національна академія міського господарства 2011. – 284 с.
Урбаністична Україна: в епіцентрі просторових змін. Монографія / за ред. К. Мезенцева, Я. Олійника, Н. Мезенцевої. – Київ: Фенікс, 2017. – 438 с.
Фастовець О.О. Міста як центри розвитку міського (урбан) туризму / О. Фастовець // Young Scientist. – № 4.2 (56.2). – April, 2018. – S. 167-170.
Флорида Р. Криза урбанізму. Чому міста роблять нас нещасними. - Київ: Наш Формат, 2019. – 320 с.
Mumford L. The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects. New York, 1997.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).