Основи пам'яткознавства

Спеціальність: Музейна, пам'яткоохоронна діяльність і культурний туризм
Код дисципліни: 6.027.03.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Мельник Р.П., к.і.н., доц.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Орієнтуватися в сучасному стані та основних проблемах збереження і використання пам‘яток культури; • Знати понятійно-термінологічний апарат дослідження основ історико-культурної спадщини; • Орієнтуватися в сучасних тенденціях дослідження основ історико-культурної спадщини з точки зору концепції збалансованого розвитку; • Визначати зв‘язки між історико-культурною спадщиною та пам‘яткознавчими дисциплінами; • Визначити напрями соціокультурних пам’яток • Застосовувати на практиці знання, отримані в процесі навчання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: «Основи екскурсознавства», «Історія та культура Європи», «Основи пам’яткознавства».
Короткий зміст навчальної програми: Історіографія та джерела до курсу “Пам’яткоохоронна діяльність в Україні у ХХ–ХХІ ст. Поняття, завдання і напрями пам’яткоохоронної діяльності Пам’яткознавча і пам’яткоохоронна діяльність на українських землях у ХІХ ст. Правові документи щодо розвитку історичного пам’яткознавства в Російській імперії ХІХ – початку ХХ ст. Стан пам’яткоохоронної справи України та відповідність міжнародним вимогам Створення зводу пам’яток історії та культури. Методика та практика пропаганди пам’яток культури. Роль громадськості в охороні історико-культурної спадщини.
Методи та критерії оцінювання: Акуленко В.І. Охорона пам’яток культури в Україні / В. І. Акуленко. – К., 1991. – 193 с. 2. Гріффен Л.О. Пам’ятка техніки як феномен історії і культури / Л.О.Гріффен // Праці Центру пам’яткознавства. – 20008. – Вип. 14. – С. 40 – 52. 3. Заремба С.З. Нариси з історії українського пам’яткознавства / С. З. Заремба. – К.: Аратта, 2002. – 204 с. 4. Заремба С.З. Українське пам’яткознавство: історія, теорія, сучасність / С.З. Заремба. – К., 1995. –289 с. 5. Кот С.І. Теоретичні проблеми пам’яткознавства / С. І. Кот // Пам’яткознавчі студії в Україні: теорія і практика. – К., 2007. – С. 4 – 64. 6. Пам’яткознавчі студії в Україні: теорія і практика / С. І. Кот, В. О. Горбик, Г.Г Денисенко[та ін.]. – К., 2007. – 336 с. 7. Прибєга Л.В. До питання термінологічних визначень у пам’яткоохоронній методиці / Л.В. Прибєга // Праці Центру пам’яткознавства. – 2003. – Вип. 5. – С. 18 – 32. 8. Руденко С.Б. Про фундаментальні засади пам’яткознавства / С. Б. Руденко // Праці Центру пам’яткознавства. – 2008. – Вип. 14. – С. 18 – 40.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Історіографія та джерела до курсу “Пам’яткоохоронна діяльність в Україні у ХХ–ХХІ ст. Поняття, завдання і напрями пам’яткоохоронної діяльності Пам’яткознавча і пам’яткоохоронна діяльність на українських землях у ХІХ ст. Правові документи щодо розвитку історичного пам’яткознавства в Російській імперії ХІХ – початку ХХ ст. Стан пам’яткоохоронної справи України та відповідність міжнародним вимогам Створення зводу пам’яток історії та культури. Методика та практика пропаганди пам’яток культури. Роль громадськості в охороні історико-культурної спадщини.