Міжнародні відносини та світова політика

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.024
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Доцент, кандидат політичних наук, доцент / Ю. Я. Тишкун /
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про міжнародні відносини та світову політику, їх суб’ктів; формування науково-обгрунтованих уявлень про історичний розвиток, роль, місце суб’ктів міжнародних відносин у світовій політиці та їх вплив на світові політичні процеси; набуття студентами знань про цілі, принципи, завдання, основні напрями діяльності суб’ктів міжнародних відносин; механізми їх функціонування, типологізацію, їх роль у світовому та регіональних політичних процесах; засвоєння знань щодо організаційно-функціональної структури провідних суб’ктів міжнародних відносин і світової політики. створення цілісного уявлення про роль України у світовій політиці.ек
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. Загальні компетентності: • ЗК5 - Здатність працювати в міжнародному контексті. Крім того: • ЗК3 -Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. • ЗК4 -Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. • ЗК1 -Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина України. . Фахові компетентності: ФК1 - Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. ФК2 - Здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. ФК3 - Здатність оцінювати стан та напрями досліджень міжнародних відносин та світової політики у політичній, економічній, юридичній науках, у міждисциплінарних дослідженнях. ФК4 - Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики держав, суспільних комунікацій, регіональних досліджень. ФК5 - Здатність аналізувати вплив світової економіки, міжнародного права та внутрішньої політики на структуру й динаміку міжнародних відносин та зовнішньої політики держав. ФК7 - Здатність аналізувати міжнародні інтеграційні процеси у світі та на Європейському континенті, та місце в них України. ФК9 - Здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем ФК11 - Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними ФК13 - Здатність аналізувати діяльність міжнародних недержавних акторів та транснаціональні відносини. ФК15 - Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: • РН01. Знати та розуміти природу міжнародних відносин та регіонального розвитку, еволюцію, стан теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики, а також природу та джерела політики держав на міжнародній арені і діяльності інших учасників міжнародних відносин. • РН02 – Знати та розуміти природу та динаміку міжнародної безпеки, розуміти особливості її забезпечення на глобальному, регіональному та національному рівні, знати природу та підходи до вирішення міжнародних та інтернаціоналізованих конфліктів. • РН03 – Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці. • РН04 – Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень. • РН06 – Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях. • РН09 – Досліджувати проблеми міжнародних відносин, регіонального розвитку, зовнішньої політики, міжнародних комунікацій, із використанням сучасних політичних, економічних і правових теорій та концепцій, наукових методів та міждисциплінарних підходів, презентувати результати досліджень, надавати відповідні рекомендації. • РН11 – Здійснювати прикладний аналіз міжнародних відносин, зовнішньої політики України та інших держав, міжнародних процесів та міжнародної ситуації відповідно до поставлених цілей, готувати інформаційні та аналітичні документи. • РНВБ 1.1 – Знати та розуміти природу, динаміку міжнародних процесів у конкретних сферах міжнародних відносин, тенденції їх розвитку. • РНВБ 1.6 – Розуміти геополітичний вимір міжнародних відносин, аналізувати сучасні політичні процеси. • АіВ 1 – Здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення; Крім того • Застосовувати свої знання та навички для здійснення професійної діяльності у сфері зовнішньої політики, дипломатії та державного управління; • Здатність до аналітико-критичного мислення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити Країнознавство Політологія кореквізити: Зовнішня політика України Ініціатива ЄС Східне партнерство: можливості для України
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Міжнародні відносини та світова політика» є невід’ємною складовою циклу обов’язкових дисциплін спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» першого рівня вищої освіти (бакалаврату), метою якої є оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про особливостей формування та функціонування міжнародної системи; формування у студентів науково-обґрунтованих уявлень про історію світової політики, методологію її дослідження, співвідношення міжнародної системи і світової політичної системи, їх вплив на глобальні політичні процеси; створення цілісного уявлення про зміст, причини виникнення, етапи еволюції, сучасний стан світової політики.
Опис: Світова політика і міжнародні відносини як науки і навчальні дисципліни Теорія міжнародних відносин, світова політика та політологія: спільне та відмінне у предметі дослідження Світова політика: підходи, школи, напрями Становлення та еволюція феномену (явища) світової політики Китайська імперія Сун як перший гегемон «Старого світу» (930-1189 рр.) Монгольська євразійська імперія (1190-1299 рр.) Гегемонія Венеції (1300-1429 рр.) Португало-іспанська глобальна гегемонія (1430-1539 рр.) Голландсько-французька гегемонія (1540-1639 рр.) Британсько-французькі змагання за гегемонію (1640-1849 рр.) Американська гегемонія (з 1850 р.) Глобальна політична система: суть, моделі Середовище глобальної політичної системи “Вхід” і “вихід” глобальної політичної системи – глобальні проблеми, глобальні управління і розвиток Суб’єкти глобальної політики Право і мораль як регулятори глобальної політики Пострадянські країни у глобальній політиці: держави і недержавні актори
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе. Методи навчання: -Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо) -Самостійна робота – (репродуктивний метод, дослідницький метод) Крім того: ?Словесні методи / Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами ); ?Наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація; показ ); ?Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ). Методи контролю: ?Поточний контроль; екзаменаційний контроль; ?спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; ?усне опитування (індивідуальне і фронтальне) ; ?вибіркове усне опитування; ?письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ)); ?тести (тестування); ?оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. ?презентації; ?виконання та захист практичних робіт; ?практична перевірка виконаних завдань; ?тематичний та тестовий контролі тощо. Методи оцінювання знань: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: -усне та фронтальне опитування; -письмове опитування; -вибіркове усне опитування; -виступи на семінарах; -тести; захист практичних робіт; -оцінка активності; -оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен – -письмове опитування, -тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) * /Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. -Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) **. /Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. -Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) ***. /Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень/.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.З історії війн першої половини ХХ століття: деякі питання міжнародних відносин : монографія / О. Овчаренко, О. Сухушина, Н. Земзюліна. – Черкаси : Вертикаль, 2018. – 430 с. 2.Коппель О. А. Міжнародні відносини XX сторіччя. – К., 1999. 3.Мальський М.З., Мацях М.М. Теорія міжнародних відносин: Підручник / М. З. Мальський, М. М. Мацях. – 4-е вид. – К.: Знання, 2011. – 406 с. 4.Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм, XV-XVIII ст. / Фернан Бродель; пер. з фр. Г. Філіпчук: У 3-х т. – К.: Основи, 1995.Двохполюсність світу і ”холодна війна” (1946 – 1991 рр.): навч.-метод. посіб. до спецкурсу для студ. вищ. навч. закладів / О. І. Овчаренко. – Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2013. – 172 с 5.Міжнародні відносини напередодні й у період першої світової війни 1914-1918 рр. (у документах і спогадах сучасників) / Овчаренко О. І., Сухушина О. В. - Черкаси: Вертикаль. - 708 с. 6.Міжнародні відносини та світова політика : навч.-метод. посіб. [Електронний ресурс] / В. Ю. Дронов ; НУ «Одеська юридична академія». – Одесса : Фенікс, 2022. – 131 с. 7.Міжнародні відносини та світова політика : підручн. / кер. авт. кол. В. Ю. Крушинський; за ред. В. А. Манжоли. - К.: ВПЦ «Київський університет», 2010. – 863 с. 8.Міжнародні відносини та світова політика [Електронний ресурс] : навчальний посібник / О. М. Кузь, Д. С. Коротков, Д. Ю. Михайличенко, О. В. Бровко ; за заг. ред. д-ра філос. наук, професора О. М. Кузя. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2020. – 201 с. 9.Міжнародні відносини та світова політика, 1945-1980 : навч. посіб. / В. Ю. Крушинський, В. А. Манжола. – К.: Либідь, 2007. – 189 с. 10.Міжнародні відносини та світова політика. Підручн. Вадим Крушинський, Володимир Манжола, Світлана Андрущенко, Сергій Галака, Олена Борділовська. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2014. – 662 с. 11.Новітня історія країн Західної Європи і Північної Америки (1918 – 1945): Навчальний посібник до семінарських занять для студентів науково-навчального інституту історії та філософії. – Черкаси, 2015. – 402 с. 12.Основи світової політики: Навчальний посібник / Калуга В.Ф. – К.: НУБіП України, 2018. – 110 с. 13.Теорія міжнародних відносин. Міжнародні відносини та світова політика : навч. посіб. / М. П. Требін, Л. М. Герасіна, В. Л. Погрібна та ін. ; за ред. М. П. Требіна. – Х. : Право, 2016. – 540 с. 14.Теорія міжнародних відносин: Конспект лекцій з дисципліни для здобувачів вищої освіти І курсу спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» денної форми навчання / Укл.: Чістякова І. М., Кубко В. П., Кудлай І. В., Кривдіна І. Б. Одеса: ДУ ОП, 2021. 223 с 15.Україна у світовій політиці : конспект лекцій / укладачі: С. М. Король, М. С. Назаров, В. О. Дементов. – Суми : Сумський державний університет, 2018. – 140 с. 16.«Холодна війна» (1946 – 1991 рр.). Документи і матеріали. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Упорядник О. І. Овчаренко. – Черкаси : ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2013. – 536 с. 17.After Victory: Institutions, Strategic Restraint, and the Rebuilding of Order after Major Wars / Princeton University Press, April 16, 2019 336 p 18.Documenting global leadership / Modelski, George. -Seattle: University of Washington Press, 1988. - 440 p. 19.Evolutionary interpretations of world politics / Thompson, William R (Ed.). - New York : Routledge, 2001. - 352 p. 20.Evolutionary Paradigm for Global Politics / George Modelski // International Studies Quarterly Vol. 40, No. 3, Special Issue: Evolutionary Paradigms in the Social Sciences (Sep., 1996), pp. 321-342. 21.Geopolitics: Re-visioning World Politics / John A. Agnew. - Routledge, 2004 - 168 p. 22.Global politics / Andrew Heywood. ?London: Palgrave Macmillan, 2015. – XXIII, 590 p. 23.Global Politics / James Lee Ray, Juliet Kaarbo. Houghton Mifflin Company, 2008 – 578 p. 24.Global Politics: A New Introduction. / Edkins, Jenny (Editor); Zehfuss, Maja (Editor). 3rd ed. Routledge, 2019. 25.Global Politics: An Introduction / Charlotte Bretherton, Geoffrey Ponton. Blackwell, 1996 – 298 p. 26.Introduction to Global Politics / Richard W. Mansbach, Ellen B Pirro, Kirsten L. Taylor.·Taylor & Francis, 2017. – 622 p. 27.Introduction to Global Politics / Steve Lamy, ?Steven L. Lamy.·Oxford University Press, 2016. -426 p. 28.Long cycles in world politics / Modelski, George. Seattle : University of Washington Press, 1987. - 264 p. 29.The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics Paperback / by Hedley Bull (Author), Andrew Hurrell (Foreword), Stanley Hoffman (Foreword). - Fourth ed. Columbia University Press, 368 p 30.The Globalization of World Politics An Introduction to International Relations / Edited by John Baylis, Steve Smith, and Patricia Owens Eighth Edition Oxford University Press 16 December 2019 648 p. 31.The Long and the Short of Global Politics in the Twenty-First Century: An Evolutionary Approach / George Modelski and William R. Thompson // International Studies Review. - Vol. 1, No. 2, Prospects for International Relations: Conjectures about the Next Millennium (Summer, 1999), pp. 109-140. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues / Herbert M. Levine. McGraw-Hill College, 1985. – 449 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).