Регіональна та транскордонна співпраця Західноукраїнського регіону
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.E.067
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: кандидат наук з державного управління Корнат Леся Ярославівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність : здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин.
Фахові компетентності:
• ФК1 - Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи транскордонного співробітництва та міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій.
• ФКС2.1 Здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер міжнародних відносин та тенденцій їх розвитку;
• ФКС2.2 Уміння описувати об’єкти та аналізувати процеси і конкретні ситуації у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів;
• ФКС2.3 Здатність використовувати набуті знання та уміння для дослідження природи, джерел та інститутів зовнішньої політики держав, особливостей їх функціонування та взаємодій на основі компаративістського методу;
• ФКС2.4 Здатність розуміти і враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на прийняття політичних рішень на внутрішньодержавному та міжнародному рівнях;
• ФКС2.5 Здатність виробляти підходи до розв’язання проблем і завдань у сфері міжнародних відносин та зовнішньої політики (зокрема, міжнародних та внутрішньодержавних конфліктів)
• ФКС2.6 здатність розуміти та виробляти підходи до розв’язання проблем і завдань у сфері регіональної та транскордонної співпраці Західноукраїнського регіону;;
• ФКС2.7 Розуміння специфіки новітніх форм дипломатичної діяльності.
2.3. Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
• РН04. Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень.
• РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях.
• РН019 Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів
• РНВБ 2.7 Здійснювати прикладний аналіз розвитку регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання:
• оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про регіональну та транскордонну співпрацю;
• формування науково-обґрунтованих уявлень про розвиток та формування транскордонної співпраці, її роль та місце у системі міжнародних відносин та вплив на світові та регіональні політичні процеси;
• набуття студентами знань про цілі, принципи, завдання, основні напрями транскордонної співпраці та механізми формування;
• набуття знань про суть та особливості регіональної та транскордонної співпраці;
• засвоєння знань щодо головних закономірностей транскордонного співробітництва;
• вміння здійснити аналіз та виокремити основні напрямки транскордонного співробітництва;
• набуття навичок аналізу перспектив транскордонних проєктів у контексті євроінтеграційних процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Регіональна та транскордонна співпраця, Зовнішня
політика України
Кореквізити: Громадська дипломатія
Короткий зміст навчальної програми: Сутність регіональної політики в Україні та її концептуальні засади. Транскордонне співробітництво як важливий чинник регіональної конкурентоспроможності. Єврорегіон як основна інституційно-організаційна форма транскордонного співробітництва. Транскордонна співпраці Львівської області. Транскордонна співпраця Волинської області. Транскордонна співпраця Закарпатської області.
Опис: Основні засади транскордонного співробітництва.
1.Поняття і сутність транскордонного співробітництва (ТКС).
2. Суб’єкти та принципи ТКС.
3 Основні завдання ТКС.
4.Актуальність питань ТКС для реалізації нової державної регіональної політики в Європі та Україні.
Правові основи транскордонного співробітництва
1. Законодавство України з питань транскордонного співробітництва: стан і перспективи розвитку .
2. Напрями вдосконалення законодавства України для активізації транскордонного співробітництва.
3. Європейська правова база щодо транскордонного співробітництва у рамках концепції «Європа без розділових ліній» .
4. Участь України в договорах Ради Європи з питань транскордонного співробітництва: зобов’язання та переваги .
5. Норми права Європейського Союзу щодо транскордонного співробітництва й Угода про асоціацію між Україною та ЄС: нові можливості, умови, сприятливі наслідки
Передумови виникнення та розвитку транскордонного співробітництва в Україні та інших європейських країнах
1.Історичні, економічні, соціальні та інші передумови виникнення ТКС.
2. Основні інституції ЄС та їх функціонування.
3.Еволюція ТКС в незалежній Україні.
4.Основні програми підтримки транскордонного співробітництва всередині ЄС.. Розвиток транскордонного співробітництва у Західноукраїнському регіоні.
Місце українських регіонів у загальноукраїнському просторі
1.Характеристика українських прикордонних регіонів.
2. Види транскордонних регіонів, до яких входять прикордонні території України.
3. Роль європейських транспортних коридорів для розвитку регіонів України.
4. Зовнішні та внутрішні виклики, які постають перед Українською державою.
Транскордонне співробітництво як інструмент місцевого та регіонального розвитку. Західноукраїнський регіон
1. Використання транскордонного співробітництва для зміцнення спроможності до розвитку територіальних громад у західних областях України.
2. Напрями зміцнення суб’єктності територіальних громад у сфері транскордонного співробітництва.
3. Активізація розвитку прикордонних територій Західної України за допомогою транскордонного співробітництва.
Регіональні особливості міжнародної співпраці Західноукраїнського регіону
Аналіз проектів транскордонного та регіонального співробітництва в межах регіонів Верхній Прут, Дністер.
Регіональні особливості міжнародної співпраці Західноукраїнського регіону
Аналіз проектів транскордонного та регіонального співробітництва в межах регіонів Західний Буг, Нижній Дунай
Обласні програми транскордонного співробітництва Західноукраїнського регіону
Програма Україна - Білорусь
Програма Україна – Угорщина - Словаччина
Програма Україна –Румунія, Україна - Молдова
Співпраця в рамках програми Єврорегіон Карпати
Нові форми транскордонного співробітництва
1. Історичні, економічні, соціальні та інші передумови виникнення (транскордонних) кластерів.
2. Класифікація (транскордонних) кластерів.
3. Етапи виникнення та еволюції (транскордонних) кластерів.
4. Шляхи виявлення кластерних ініціатив, механізми та інструменти розвитку (транскордонних) кластерів.
5. Кращі вітчизняні та зарубіжні практики з питань розвитку (транскордонних) кластерів.
6. Нові організаційні форми транскордонного співробітництва – ЄУТС, ОЄС
7. Транскордонне партнерство.
Роль прикордонних територій в інтеграційних процесах
1. Ефективне транскордонне співробітництво – необхідна умова розвитку прикордонних територій.
2. Прикордонні регіони як партнери реалізації міжнародних проектів.
3. Проблеми оцінки ефективності прикордонної торгівлі на кордоні України з Європейським Союзом.
4. Транскордонна статистика як необхідний елемент для аналізу конкурентоздатності західних прикордонних областей України.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, ділові ігри, групові заняття, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему, студентські проекти, есе, участь в обговоренні, відвідування.
Екзаменаційний контроль (60%) - трирівневе тестування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Відповідь глибока, чітка, лаконічна та вичерпна, із демонстрацією всебічного знання та розуміння програмного матеріалу – 10-9 балів;
Відповідь демонструє належні знання значної частини матеріалу з поставленого питання; студент допустив помилки та незначні неточності– 8-6 балів;
Відповідь засвідчує достатнє розуміння студентом матеріалу, але й нездатність його системно вибудувати, надати та обґрунтувати власну думку– 5-3 бали;
Відповідь засвідчує недостатнє знання і розуміння основного матеріалу– 2-1 бал.
Відповідь відсутня або студент демонструє повне нерозуміння суті поставлено питання– 0 балів.
** Максимальна кількість балів за написання та захист реферату - 10 балів.
Реферат написано чітко, лаконічно та вичерпно із застосуванням аналітичного підходу 10 балів;
Наявна певна непослідовність викладу, при захисті реферату студент не допустив суттєвих неточностей – 6-4 бали;
Відповідь засвідчує недостатнє знання і розуміння основного матеріалу, містить помилки та суттєві неточності– 3-1 бал;
Реферат не відповідає заданій тематиці– 0 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Михасюк І. Р., Залога З. М., Сухай О. Є. Розвиток транскордонного підприємництва в українсько-польських єврорегіонах / За наук. ред. І. Р. Михасюка. – Львів: НВФ “Українські технології”, 2008.
2.Михасюк І., Мальський М. Основи глобальних економічних відносин. – Львів, Жешув, 2003.
3.Мікула Н. Міжтериторіальне та транскордонне співробітництво: Монографія. – Львів: ІРД НАН України, 2004.
4.Бабінська О. В. Вплив євроінтеграційних процесів на розвиток підприємництва у прикордонному регіоні. – К., 2006.
5.Федан Р. Регіональні фактори активізації транскордонної співпраці Польща та України. Монографія. – Львів: ІРД НАН України, 2003.
6.Калитчак Р. Регіоналізм у європейських інтеграційних процесах. – К., 2007.
7.Синергія програм транскордонного співробітництва та стратегій регіонального розвитку в Україні / упоряд. Є. Романенко. – Чернігів: Поліський фонд міжнародних та регіональних досліджень, 2018. - 92с.
8.Регіональне співробітництво між Україною та ЄС // Офіційний веб-сайт МЗСУ [Електронний ресурс]. – режим доступу: http: mfa.gov.ua/ua/about-ukraine/European-infgration/eu-regional-cooperation.
9. Ruch graniczny o raz/ przeplyw tovarov i uslug na zewnetsznej granicy UE na terenie Polski. – Режим доступу: http: // www. stat. gov.pl/
10. 6-th Europe-Ukraine Forum. Budapest, 12-14 may, 2013. Gorshenin institute. Ukraine 2012. Report on transformation. Institute for Eastern Studies, 2013. p. 35-38, 54-78, //www. Economic-forum.pl.
11.Ruch graniczny o raz/ przeplyw tovarov i uslug na zewnetsznej granicy UE na terenie Polski. – Режим доступу: http: // www. stat. gov.pl/
12. Носа Н.О. Роль міжнародної асоціації інституції регіонального розвитку (MAIIPP) в основі європейського співробітництва. В: Єврорегіональне співробітництво України та його інтеграційний потенціал: збірник наук. праць за матеріалами круглого столу експертів (м. Ужгород 20. 04. 2012). Відп. ред. І.В. Артьомов. – Ужгород: ЗакДУ. – с. 137 -138.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).