Зовнішня політика країн Західної Європи

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.035
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Доцент, кандидат політичних наук, доцент / Ю. Я. Тишкун /
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою підготовки фахівців є отримання студентами фундаментальних знань, умінь і навичок для успішного виконання професійних обов’язків у сфері міжнародних відносин з акцентом на здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Здатність вчитися та заволодівати сучасними знаннями та застосовувати їх у практичній діяльності. Вміння виявляти, ставити та аналізувати проблеми у сфері міжнародної та зовнішньої політики, шукати шляхи їх вирішення.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. Загальні компетентності: ЗК5. Здатність працювати в міжнародному контексті. Крім того: ЗК3 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК4 - Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК1 - Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина України. Фахові компетентності: ФК1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. ФК6. Здатність застосовувати засади дипломатичної та консульської служби, дипломатичного протоколу та етикету, уміння вести дипломатичне та ділове листування (українською та іноземними мовами). ФК9. Здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем. ФК11. Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними. ФК15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН03. Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародними акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці. РН04. Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень. РН09. Досліджувати проблеми міжнародних відносин, регіонального розвитку, зовнішньої політики, міжнародних комунікацій, із використанням сучасних політичних, економічних і правових теорій та концепцій, наукових методів та міждисциплінарних підходів, презентувати результати досліджень, надавати відповідні рекомендації. РН19. Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів. Крім того: Застосовувати свої знання та навички для здійснення професійної діяльності у сфері зовнішньої політики, дипломатії та державного управління; Здатність до аналітико-критичного мислення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ; Європейський Союз у міжнародних відносинах Супутні та наступні навчальні дисципліни: Зовнішня політика країн Азії та Африки, Північної та Латинської Америки Зовнішня політика Росії та країн СНД
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Зовнішня політика країн Західної Європи» - невіддільна складова циклу обов’язкових дисциплін спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» першого рівня вищої освіти (бакалаврату), метою якої є опановування студентами систематизованими, цілісними знаннями про особливості формування та реалізації курсів зовнішньої політики держав Західної Європи як суб’єктів міжнародних відносин; формування у студентів науково обґрунтованих уявлень про історію зовнішньої політики цих держав, роль зовнішньополітичного апарату у її формуванні, місце кожної з цих держав у міжнародних, регіональних та субрегіональних організаціях, системі міжнародних відносин загалом та її вплив на глобальні політичні процеси; створення цілісного уявлення про роль кожної з держав регіону у функціонуванні міжнародних організацій, членом яких вона є та співпрацю цієї держави з іншими державами, міжнародними та регіональними інтеграційними утвореннями та неурядовими організаціями.
Опис: Зовнішня політика ФРН. Зовнішня політика Франції. Зовнішня політика Австрії та Швейцарії. Зовнішня політика Бельгії, Нідерландів та Люксембургу. Зовнішня політика країн Північної Європи (Швеція, Фінляндія, Норвегія, Данія, Ісландія). Зовнішня політика Великобританії та Ірландії. Зовнішня політика Іспанії. Зовнішня політика Португалії. Зовнішня політика Італії. Зовнішня політика малих держав Європи
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, есе. Методи навчання: -Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо) -Самостійна робота – (репродуктивний метод, дослідницький метод) Крім того: ?Словесні методи / Вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами ); ?Наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація; показ ); ?Практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги ). Методи контролю: ?Поточний контроль; екзаменаційний контроль; ?спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; ?усне опитування (індивідуальне і фронтальне) ; ?вибіркове усне опитування; ?письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою письмових робіт (письмові відповіді на питання, реферати, вирішення задач і вправ)); ?тести (тестування); ?оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо. ?презентації; ?виконання та захист практичних робіт; ?практична перевірка виконаних завдань; ?тематичний та тестовий контролі тощо. Методи оцінювання знань: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: -усне та фронтальне опитування; -письмове опитування; -вибіркове усне опитування; -виступи на семінарах; -тести; захист практичних робіт; -оцінка активності; -оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен – -письмове опитування, -тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) -Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) * /Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмета, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. -Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) **. /Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. -Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) ***. /Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень/. * Критерії оцінювання виступу на семінарському занятті 3 бали – Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції. Інформація подана чітко, вичерпно, із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного й концептуального матеріалу до запропонованого питання; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, використано широку джерельну базу; наведено приклади; студент демонструє володіння понятійно-категоріальним апаратом, знання першоджерел. 2 бали – Відповідь демонструє знання студентом значної частини програмного матеріалу; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність, невеликі неточності; відповідь не повна, однак грамотна, без суттєвих помилок, правильна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки обґрунтовані; студент демонструє розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. 1 бал – Відповідь неповна, фрагментарна, наявна часткова термінологічна некоректність, теоретичні та фактичні неточності. Виклад є непослідовним, без обґрунтованих висновків та узагальнень. ** Критерії оцінювання реферату та виступу із доповіддю на семінарському занятті 4 бали - Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до обраної теми; обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані підібрані грамотно, наведено приклади. представлено кваліфіковані посилання на використану літературу. Реферат написаний грамотно, із застосуванням наукового стилю мовлення. Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. 3-2 бали – Реферат правильний, повний, чіткий, логічний, з послідовним описом і викладом змісту питання. Демонструє глибоке та всебічне знання та розуміння програмного матеріалу, інформація подана чітко, вичерпно із застосуванням аналітичного підходу та додаткового фактологічного і концептуального матеріалу до запропонованого запитання, обґрунтовано та здійснено порівняння різних підходів та інтерпретацій, фактологічні дані і джерела підібрані добре, наведено приклади, представлено правильні посилання на використану літературу. Виклад логічно послідовний і цілісний, висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані. Реферат написаний грамотно, науковою мовою. У рефераті допускаються незначні неточності змістовного характеру; факти використовуються правильно, але допущені незначні помилки в їх тлумаченні, наявна часткова термінологічна некоректність. Доповідь за темою реферату -- повна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, однак спостерігається нечіткість викладу; судження не у повній мірі самостійні й аргументовані. 1 бал – Реферат, у якому студент демонструє повне нерозуміння суті запропонованого завдання, незнання базових компонентів предметної області. *** Критерії оцінювання доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2) 2 бали – Доповнення суттєве, змістовне, логічне, аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмета та самостійністю суджень. 1 бал – Доповнення несуттєве, однак правильне, демонструє розуміння студентом предмета обговорення та самостійність мислення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Зовнішня політика країн Західної Європи: Навч.-метод. посібн. зі спецкурсу / Олексій Іванович Войтович. – Одеса: Астропринт, 2002. 2.Новітня історія країн Європи та Америки. 1945-2002 рр. / Газін В., Копилов С. – Київ: Либідь, 2004. – 623 с. 3.Міжнародні відносини та зовнішня політика (1980-2000 роки): Підручн. / Гайдуков Л. Ф. – К., Либідь, 2007. – 624 с. 4.Історія дипломатії від 1919 року до наших днів / Ж. Б. Дюрозель. – К.: Основи, 1995. – 903 с. 5.Політико-адміністративні системи країн ЄС. Порівняльний аналіз / Зіллер Ж.. Пер. з фр. В.Ховхуна. – К.: Основи, 1996. – 420 с. 6.Зовнішня політика країн Північної Європи / Зінько І. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2015. – 328 с. 7.Новітня історія країн Європи та Америки (1945–2002)/ О. П. Іваницька. – Вінниця: ФОЛІАНТ, 2003. – 560с. 8.Міжнародні відносини та зовнішня політика (1945-70-ті роки): Підручн. – К.: Либідь, 1999. – 558 с. 9.Рудько С.О. Зовнішня політика країн Західної Європи. - Острог: Вид-во НУ «Острозька академія», 2012. – 412 с. 10.Зовнішня політика країн Європи: Конспект лекцій з дисципліни для здобувачів вищої освіти спеціальності 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» ІV курсу VIІ семестру / Укл.: Моісеєва Т. М., Чістякова І. М., Кривдіна І. Б., Кудлай І. В., Шевченко Т. В. Одеса: ДУОП, 2021. 198 с. 11.Двохполюсність світу і ”холодна війна” (1946 – 1991 рр.): навч.-метод. посіб. до спецкурсу для студ. вищ. навч. закладів / О. І. Овчаренко. – Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2013. – 172 с. Холодна війна» (1946 – 1991 рр.). Документи і матеріали. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Упорядник О. І. Овчаренко. – Черкаси : ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2013. – 536 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).