Психологія

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: к.психол. н., доцент, доцент кафедри ПІО Терлецька Юліана Миронівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни «Психологія» полягає в оволодінні студентами загальними психологічними знаннями зі закономірностей функціонування психіки людини-особистості, перебігу в неї психічних процесів, вияву її психічних станів і властивостей, їхнього впливу на її діяльність, поведінку, дії і вчинки, педагогічну діяльність і навчання, розвиток, формування конкурентноспроможності у професійному і соціальному середовищі, а також знань з основ соціальної психології малих груп і колективів та вміння спілкування, в тому числі й в освітньому середовищі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі професійної освіти, що пов’язані із застосуванням теорії та методики професійного навчання і виховання, відбором засобів навчання та виховання з урахуванням вимог сучасної освіти та ринку праці і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; загальних: ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК5. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК8. Здатність працювати в команді. ЗК9. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК10. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. ЗК11. Усвідомлення рівних можливостей та гендерних проблем; фахових: ФК3.Здатність демонструвати уміння ефективно поєднувати інформаційні та педагогічні технології у практиці викладання; забезпечувати управління (спрямування) процесів навчальної або виробничої (трудової) діяльності та виховання і розвиток особистості.
Результати навчання: ПР 01. Уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів. ПР 02. Володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації. ПР 03. Аналізувати суспільно й особистісно значущі світоглядні проблеми, усвідомлювати цінність захисту незалежності, територіальної цілісності та демократичного устрою України. ПР 04. Розуміти особливості комунікації, взаємодії та співпраці в міжнародному культурному та професійному контекстах. ПР 05. Володіти культурою мовлення, обирати оптимальну комунікаційну стратегію у спілкуванні з групами та окремими особами. ПР 06. Доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, обґрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу державною та іноземною мовами. ПР 07. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення. ПР 08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. ПР 11. Володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти ПР 14. Володіти навичками стимулювання пізнавального інтересу, мотивації до навчання, професійного самовизначення та саморозвитку здобувачів освіти. ПР 18. Розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації). ПР 20. Емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики. ПР 21. Застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності. ПР 23. Розуміти соціально-економічні процеси, що відбуваються в Україні та світі, мати навички ефективного господарювання. ПР 24. Володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери. ПР 25. Забезпечувати рівні можливості і дотримуватися принципів гендерного паритету у професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Педагогічна ергономіка
Короткий зміст навчальної програми: Подано всі головні аспекти психології в обсязі, необхідному для підготовки фахових викладачів інформатики. Викладення навчального матеріалу має проблемно-дослідницький характер, що дає студентові змогу не лише розширити свої уявлення про психологічну науку, а й активізувати пізнавальну діяльність. Водночас при укладанні програми курсу подано психоенергетичну концепцію психіки та психічного і побудовану на її основі психоенергетичну ментально-соціодуховну концепцію особистості. Наведено сучасні наукові погляди на закономірності функціонування психіки людини та її особистості, відчуття, сприйняття, пам’яті, уяви, мислення, емоцій, почуттів, волі, уваги, діяльності, мови, научання, психомоторики, здібностей, характеру, темпераменту, потреб, мотивації тощо. Навчальна дисципліна дає знання про психічний (внутрішній) світ людини-особистості, особливості виникнення і протікання в неї психічних явищ, позитивний та негативний внутрішній психічний потенціал (ресурс), взаємодію внутрішнього і зовнішнього психічного, а за ними про характер її поведінки, дій та вчинків, спілкування, можливості потенційного розвитку.
Опис: Лекційні заняття Тема 1. Заняття 1. Предмет, завдання, методи і галузі психології. Тема 2. Заняття 2. Загальна характеристика психології особистості. Тема 3. Заняття 3. Багатосистемність людської психіки, її псі-програми та рівні. Тема 4. Заняття 4. Характеристика біопсихічної, ментально-психічної та «свідомість-самосвідомість» підструктура особистості. Тема 5. Заняття 5. Інтраіндивідуальна підструктура особистості: чуттєвий рівень пізнання і пам'ять. Тема 6. Заняття 6. Абстрактний рівень пізнання. Тема 7. Заняття 7. Характеристика емоцій та почуттів людини. Тема 8. Заняття 8. Увага, воля та здібності людини. Тема 9. Заняття 9. Психічні стани людини. Тема 10. Заняття 10. Загальна характеристика соціопсихічної підструктури особистості. Тема 11. Заняття 11. Основи психології діяльності. Тема 12. Заняття 12. Руйнівні наслідки насильства в сім`ї. Тема 13. Заняття 13. Основи соціальної психології груп. Тема 14. Заняття 14. Поведінка особистості. Тема15. Заняття15. Психічні залежності та психічна депривація. Семінарські і практичні заняття СЗ № 1. Роль і місце психології у розвиткові особистості. СЗ № 2. Психічне та психіка особистості. СЗ № 3. Рівні людської психіки та її псі-програми. СЗ № 4. Роль і місце біопсихічної підструктури особистості в її життєдіяльності. ПЗ № 1. Визначення темпераменту особистості та його впливу на її поведінку. СЗ № 5. Сутність і зміст ментально-психічної та «свідомість-самосвідомість» підструктур особистості. ПЗ № 2. Визначення самооцінки особистості. СЗ № 6. Характеристика чуттєвого рівня пізнання. СЗ № 7. Пам’ять людини як психічний пізнавальний процес. ПЗ № 3. Оцінка пам’яті дитини, шляхи і методи її розвитку. СЗ № 8. Роль і місце мислення в діяльності та поведінці людини. СЗ № 9. Уява та увага в житті людини. СЗ № 10. Роль і місце емоцій та почуттів в житті й діяльності людини. ПЗ № 4. Визначення тривожності, самопочуття, активності та настрою школярів. СЗ № 11. Розвиток волі та здібностей людини. ПЗ № 5. Визначення вольових якостей у школярів. ПЗ № 6. Визначення локусу контролю у школярів. ПЗ № 7. Визначення здібностей учнів. СЗ № 12. Психічні стани в житті й діяльності людини. СЗ № 13. Роль характеру в життєдіяльності особистості. СЗ № 14. Спрямованість як система головних внутрішніх спонукань. ПЗ № 9. Визначення мотивації у школярів. СЗ № 15. Психологічні аспекти діяльності людини. СЗ № 16. Психологія спілкування. СЗ № 17. Насильство в сімейній сфері. СЗ № 18. Соціально-психологічні основи малих соціальних груп. СЗ № 19. Психологічні основи поведінки особистості в суспільстві. СЗ № 20. Психологічні чинники залежної поведінки та депривації. СЗ № 21. Формування конкурентоспроможної особистості.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни «Психологія» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь, а також під час заліку й складанні його перед комісією (за теоретичним матеріалом); 2) письмовий контроль (реферати; письмові експрес-опитування); 3) побічне спостереження: під час семінарських та практичних занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час семінарських, практичних та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів у ВНС). 6) Екзаменаційний контроль (ЕК), на який розроблено тести 3-х рівнів складності (письмова компонента) та питання (усна компонента), котрі охоплюють матеріал навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінки рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь під час ПК за еквівалентною десятибальною шкалою: 5 е/балів – студент глибоко і міцно засвоїв програмний матеріал, вичерпно, послідовно, вільно й логічно його викладає, з можливих варіантів вибирає найкращу відповідь, доцільно використовує літературні джерела. Точно встановлює причинно-наслідкові зв’язки між предметами і явищами, адекватно аналізує й синтезує зв’язки між ними під різними кутами і у різній площині, вміє розкрити загальні закономірності розвитку і зміни явища. Добре знає характеристики даного явища чи предмету, особливості його функціонування й прояву, хоча може допустити 1-2 неточності, які не впливають на кінцевий результат. Вміє на необхідному рівні й творчо переносити теоретичні знання у площину практики. Робить правильні індуктивні та дедуктивні висновки. У кількісному вимірі студент відмінно знає 88-100% навчального матеріалу чи правильно виконав 88-100% завдань від загального обсягу. 4 е/балів – студент у цілому знає програмний матеріал, по суті викладає його, включаючи розрахунки, аргументи і докази , але висвітлює його не повно, без чіткої логіки і послідовності. При можливості вибору відповіді із кількох варіантів – вибирає правильну, але не завжди найкращу; правильно застосовує теоретичні положення при розв’язанні практичних завдань, володіє необхідними навичками і прийомами їх виконання, знає алгоритм розв’язання завдання. В цілому добре розрізняє різні явища, предмети і факти, майже точно розкриває їхні особливості функціонування чи прояву. Але, аналізуючи явища і процеси, при встановленню причинно-наслідкових зв’язків між ними, допустив дві-чотири неістотні помилки; не достатньо повно інтерпретує розвиток даного явища, його вплив на інші процеси. Загалом, вміє застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних завдань. У кількісному вимірі студент добре знає 70-87% навчального матеріалу чи правильно виконав 70-87% завдань від загального обсягу. 3 е/бала – студент знає тільки основний матеріал, але не засвоїв його деталей, припускається неточності й помилок, обирає недостатньо чіткі формулювання, спростовує теоретичні положення, порушує послідовність у розкритті явища чи предмета, алгоритм їхнього функціонування, але задовільно знає основні поняття, сутність і зміст явищ та предметів, зв’язків між ними. Проте, не може всебічно й глибоко проаналізувати причинно-наслідкові зв’язки, зробити повноцінних висновків. Загалом виявив посередні знання навчального матеріалу, недостатньо аргументовані відповіді, недостатнє застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних завдань, неточності і помилки, які не значно вплинули на характеристику даного явища чи предмета, а також умови їх прояву, розвитку, застосування. У кількісному вимірі студент знає 50-69% навчального матеріалу чи правильно виконав 50-69% завдань від загального обсягу. 2 е/бала – студент знає лише частину навчального матеріалу (31-49% від загального обсягу), плутається у відповіді, робить істотні помилки у розкритті предметів та явищ і причинно-наслідкових зв’язків між ними, але частково розкриває сутність. Не зробив висновків, а також не вміє переносити знання у площину практики. При розв’язуванні завдань допустив грубі помилки, що змінили чи викривили кінцевий результат. У кількісному вимірі студент знає 31-49% навчального матеріалу чи правильно виконав 31-49% завдань від загального обсягу. 1 е/бал – студент у цілому поверхово знає лише окремі фрагменти навчального матеріалу (11-30%), до кінця правильно не відповідає на жодне питання, але у своїй відповіді намагається, виходячи зі здорового глузду, правильно пояснити хоч деякі явища; не вміє пояснити наявні причинно-наслідкові зв’язки між ними хоча може й назвати окремі з них. Не вміє теоретичні знання пов’язати з практикою. При розв’язанні завдань робить помилки, які на 70-90% спотворюють кінцевий результат. У кількісному вимірі студент знає лише 11-30% навчального матеріалу чи правильно виконав 11-30% завдань від загального обсягу. 0 е/балів – студент зовсім не знає навчального матеріалу, не відповів на жодне запитання, хоча й робив спробу, висловлюючи щось схоже до знань. При розв’язанні завдань допустив помилки, які повністю спотворили кінцевий результат. У кількісному вимірі студент виконав 0-10% завдань від загального обсягу. Оцінювання знань і вмінь студентів ДФН за ПК за 40-бальною шкалою.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Форми поточного контролю: опитування під час занять, виконання контрольних робіт в кінці занять, написання рефератів Разом за ПК 40. Екзаменаційний контроль: усна компонента (тести) -15 письмова компонента -45 Разом за дисципліну 100
Рекомендована література: 1. Варій М.Й., Терлецька Ю.М. Психологія : підручник / М.Й. Варій, Ю.М.Терлецька. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 292 с. 2. Варій М.Й. Психологія особистості : підручник / М.Й. Варій. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 608 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).