Теорія і методика виховної роботи

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Сікорський Петро Іванович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення цієї дисципліни є ознайомлення студентів з поняттями «особа», «особистість», «громадянин», основними рисами та якостями особистості, навчити їх визначати тип темпераменту, обсяг уваги, а також трансформувати основні позитивні та негативні риси та якості особистості на себе і визначати коефіцієнт своєї вихованості. Навчити студентів використовувати прийоми і методи виховної роботи у необхідних ситуаціях, враховуючи індивідуальні особливості учнів ПТНЗ.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: • інтегральна компетентність: Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в професійній освіті, що передбачає застосування певних теорій i мeтoдів педагогічної науки та інших наук відповідно до спеціалізації i характеризується комплексністю та невизначеністю умов; • фахова компетентності: ФК22. Здатність використовувати у професійній діяльності основні положення, методи, принципи фундаментальних та прикладних наук.
Результати навчання: 1. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення. 2. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих. 3. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій. 4. Знати основи і розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізації). 5. Виконувати розрахунки, що відносяться до сфери професійної діяльності. 6. Розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит – «Педагогічна ергономіка», «нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти»; кореквізити – «Професійна педагогіка».
Короткий зміст навчальної програми: Динамізм соціально-економічних процесів, що відбуваються у сучасному світі, висуває особливі умови до виховання учнів професійно-технічної освіти. Ринкові умови, державна політика децентралізації загострили проблеми підготовки кваліфікованих робітників. Нині професійно-технічна освіта у глибокій кризі. Невелика кількість випускників шкіл обирає майбутню професію кваліфікованого робітника. До закладів професійної освіти вступають здебільшого діти з бідних сімей, які потребують особливої уваги як у вихованні так і у навчанні. Тому у пропонованій навчальній дисципліні подається теорія виховання особистості, психологічні особливості учнів, розкривається сутність основних прийомів і методів виховних впливів на учнів, також форми виховання учнів. Навчальна дисципліна структурована, складається з 15 параграфів, (лекцій). Крім назви параграф містить мету і план вивчення теми. Усі опорні елементи знань виділені жирним шрифтом. У кожному параграфі навчальний матеріал генералізується, узагальнюється і систематизується. В кінці параграфа є запитання і тестові завдання для самоконтролю, а також завдання для самостійної роботи.
Опис: Тема 1. Загальні закономірності розвитку особистості. Увага. Види уваги. Практичне заняття. Визначення обсягу уваги. Темперамент. Його види. Характер. Тема 2. Суб`єкти громадянського суспільства (особа, особистість, громадянин). Основні риси особистості козака і їх актуалізація в нинішній час. Тема 3. Основні якості, позитивні і негативні риси особистості. Тема 4. Любов та її християнські цінності. Тема 5. Християнська віра, її цінності. Духовність особистості та її цінності. Тема 6. Патріотизм і націоналізм – важливі якості особистості і їх цінності. Тема 7. Демократичність особистості і держави, їхні християнські цінності. Працьовитість і працелюбство та їх цінності. Тема 8. Совість і сумління, їх цінності. Єдність і її цінності. Воля і свобода, воля до… та їх цінності. Тема 9. Доброта та її цінності. Емпатійність і милосердя та їх цінності. Інтелектуальність особистості та її цінності. Тема 10. Інтелігентність, чесність, честь, гідність та їх цінності. Тема 11. Вдячність – важлива якість особистості, її цінності. Яничарство і хохлізм – запеклі вороги українства. Тема 12. Мій виховний ідеал. Сенс життя. Тема 13. Планування роботи в ПТНЗ. Тема 14. Теорія виховання. Сутність процесу виховання, його закономірності та принципи. Тема 15. Форми і методи виховної роботи. Методика організації діяльності та формування досвіду суспільної поведінки.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять студентів у таких формах: • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5 –10 хв; • індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; • оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо. Контрольні запитання поділяються на: • тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру; • питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; • питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; • інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального творчого завдання та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів здійснюється шляхом сумування балів за поточний контроль та контрольний захід. Згідно з навчальним планом на поточний контроль відводиться 40 балів, а на контрольний захід – 60 балів. Остаточно сума балів складає 100. Поточний контроль здійснюється протягом семестру під час усних виступів під час практичних занять, що максимально оцінюється в 5 балів або експрес-контрольної роботи, котра проводиться майже кожного практичного заняття і також максимально оцінюється в 5 балів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки поточного контролю (ПК) результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів проведенні контрольного заходу під час СК, який проводять за накопичувальною системою у формі екзамену. Максимальна кількість балів – 60. На початку вивчення відповідної дисципліни студента повідомляють про наявність робочої програми навчальної дисципліни (в тому числі і її електронний варіант), форми проведення поточного контролю та критерії їх оцінювання. При поточному контролі оцінці підлягають: рівень знань, продемонстрований у відповідях і виступах; активність при обговоренні питань; підготовка до практичного заняття, експрес-контроль у формі тестів. При виставленні балів за поточний контроль оцінці підлягають: рівень теоретичних знань та практичних навичкок; самостійне опрацювання тем; результати експрес-контрольних робіт; конспекти наукових текстів, їхній переклад з іноземної мови; підготовка публікацій тощо. Семестровий контроль у формі екзамену - підсумкова кількість балів з дисципліни (максимум 100 балів). Екзамен з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі або у формі комп’ютерного тестування. Кількісний вимір у балах письмової та усної компоненти (у межах балів, відведених на залік) визначає кафедра, що відображається у робочій навчальній програмі дисципліни. Письмова компонента є обов’язковою. Кількість балів на усну компоненту не повинна перевищувати 30 % від кількості балів відведених на екзамен. Екзамен (усну та письмову компоненти) проводиться в межах 1 робочого дня. Результати оцінювання виконаних студентами робіт викладач проставляє на цих роботах і доводить до відома студентів. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента. Бали, отримані за ЕК, додаються до балів поточного контролю.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бех І.Д. Виховання особистості. У двох книгах. Книга перша. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади / Іван Дмитрович Бех. – К.: Либідь, 2003. -278 с. 2. Ващенко Г.Г. Виховний ідеал. – Полтава, 1994. -191 с. 3. Волкова Н.П. Педагогіка: Посібник для студентів вищих навчальних закладів. - К.: Видавничий центр «Академія», 2003. - 576 с. 4. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педагогіка: теорія та історія: Навчальний посібник - М.: Вища школа, 1995. - 237 с. 5. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. – Київ: «Либідь», 1997. – 374с. 6. Закон України «Про професійно-технічну освіту». URL: taxlink.ua › normative_acts 7. Історія української школи і педагогіки. Хрестоматія. –К.: Т-во «Знання», КОО, 2000. -766 с. 8. Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання: Навч. посібник. - К.: Вища шк., 1997. - 304 с. 9. Концепція реалізації державної політики у сфері професійної освіти до 2027 року . URL https://zakon.rada.gov.ua › . 10. Методика виховної роботи [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу: https://bohdan-books.com/upload/iblock/990/9902f65e1a940b0 f80f320693a6fd256.pdf 11. Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи в професійно-технічному навчальному закладі// Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – №21. –2001. 12. Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи в професійнотехнічному навчальному закладі. – Ч. І. Професійно-технічна освіта: нормативно-правова база. – Тернопіль : ТОКІППО, 2003. – 321 с. 13. Омеляненко В.Л., Кузьмінський А.І. Теорія і методика виховання: Навч.посіб. – К.: Знання, 2008. – 415 с. 14. Орієнтовне положення про організацію виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах Міністерство освіти і науки України // Інфоррмаційний збірник МОН України. – 2002. – № 12. – С. 24 – 28. 15. Орієнтовне положення про організацію виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах Міністерство освіти і науки України // Інфоррмаційний збірник МОН України. – 2002. – № 12. – С. 24 – 28. 16. Педагогічна книга майстра виробничого навчання / Н. Ничкало, В. Зайчук та ін.. – К. : Вища школа, 1994. – 212 с. 17. Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки. К.:Академвидав, 2012. – 528 с. 18. Струзік З. Виховна програма на основі цінностей за вченням Івана Павла ІІ. Варшава, 2014.– 582 с. 19. Теорія і методика виховання [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу: http://pidruchniki.com/10981205/pedagogika/teoriya_metodika_vihovannya 20. Фіцула М.М. Педагогіка: Посібник для студентів вищих навчальних закладів – К.: Видавничий центр «Академія», 2002. – 528 с. 21. http://lib.rada.gov.ua/ 22. http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/ 23. http://vns.lp.edu.ua/course/index.php?categoryid=989 24. http://www.nbuv.gov.ua/portal /
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).