Педагогічна ергономіка

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.O.013
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Колодій Ігор Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Педагогічної ергономіки» є оволодіння студентами загальними ергономічними знаннями, розширення, поглиблення і закріплення в студентів знань про сутність педагогічної ергономіки, її характерні особливості та використання в організації освітнього процесу в закладі освіти, поглиблення і розширення у студентів знання про інформацію та інформаційні структури учня, студента, використання педагогічної інформації під час навчання, розглянути характеристику апаратних можливостей організму здобувача освітнього рівня та особливості інформаційних каналів організму учня, студента, закріпити у студентів знання про функціональний простір закладу освіти: освітнє середовище, особливості ергономічного забезпечення інформаційно-предметного середовища навчального кабінету закладу, санітарні норми організації освітнього середовища в закладі освіти.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей: • інтегральної компетентності: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі професійної освіти, що пов’язані із застосуванням теорії та методики професійного навчання і виховання, відбором засобів навчання та виховання з урахуванням вимог сучасної освіти та ринку праці і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; • загальних компетентностей: здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; здатність виявляти ініціативу та підприємливість; • фахової компетентності: здатність упроваджувати ефективні методи організації праці відповідно до вимог екологічної безпеки, безпеки життєдіяльності та охорони і гігієни праці.
Результати навчання: • уміти використовувати інструменти демократичної правової держави в професійній та громадській діяльності, приймати рішення на підставі релевантних даних та сформованих ціннісних орієнтирів; • володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації); • аналізувати суспільно й особистісно значущі світоглядні проблеми, усвідомлювати цінність захисту незалежності, територіальної цілісності та демократичного устрою України; • розуміти особливості комунікації, взаємодії та співпраці в міжнародному культурному та професійному контекстах;. • доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, обґрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу державною та іноземною мовами; • аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення; • самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих; • знати основи психології, педагогіки, а також фундаментальних і прикладних наук (відповідно до спеціалізації) на рівні, необхідному для досягнення інших результатів навчання, передбачених цим стандартом та освітньою програмою; • володіти психолого-педагогічним інструментарієм організації освітнього процесу, уміти проектувати і реалізувати навчальні/розвивальні проекти; • застосовувати у професійній діяльності сучасні дидактичні та методичні засади викладання навчальних дисциплін і обирати доцільні технології та методики в освітньому процесі; • знати основи і розуміти принципи функціонування технологічного обладнання та устаткування галузі (відповідно до спеціалізації); • розв'язувати типові спеціалізовані задачі, пов'язані з вибором матеріалів, виконанням необхідних розрахунків, конструюванням, проектуванням технічних об'єктів у предметній галузі (відповідно до спеціалізації); • уміти обирати і застосовувати необхідне устаткування, інструменти та методи для вирішення типових складних завдань у галузі (відповідно до спеціалізації); • емпатійно взаємодіяти, відповідати за прийняття рішень в межах своєї компетенції, дотримуватися стандартів професійної етики; • застосовувати міжнародні та національні стандарти і практики в професійній діяльності; • розуміти соціально-економічні процеси, що відбуваються в Україні та світі, мати навички ефективного господарювання; • володіти основами управління персоналом і ресурсами, навичками планування, контролю, звітності на виробництвах, в установах, організаціях галузі/сфери.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит – «Психологія»; кореквізити – «Професійна педагогіка», «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти», «Теорія і методика виховної роботи».
Короткий зміст навчальної програми: Подано головні аспекти педагогічної ергономіки в обсязі, необхідному для підготовки фахових викладачів і педагогів. Викладення навчального матеріалу має проблемно-дослідницький характер, що дає студентові змогу не лише розширити свої уявлення про педагогічну ергономіку, а й активізувати пізнавальну діяльність. Водночас свої знання вміти застосовувати на практиці. Наведено сучасні наукові погляди на особливості ергономічних досліджень у педагогіці та їх характеристика. Навчальна дисципліна дає знання про сутність педагогічної ергономіки, її характерні особливості та використання в організації навчання в закладі освіти, використання педагогічної інформації в процесі навчання, розглянута характеристика апаратних можливостей організму здобувача освітнього рівня та особливості його інформаційних каналів організму. Особливості функціонального простору закладу освіти: навчальне середовище та ергономічного забезпечення інформаційно-предметного середовища навчального кабінету закладу, розглянуто санітарні норми організації навчального середовища в закладі освіти.
Опис: Тема 1. Ергономіка та її місце в системі наук. Історичні передумови виникнення ергономіки та її розвиток. Сучасний стан ергономічної науки. Предмет ергономіки та її завдання. Ергономіка та її місце в системі наук. Тема 2. Теоретико-методологічні основи педагогічної ергономіки. Зародження та розвиток ергономічних досліджень у педагогіці. Загальна характеристика педагогічної ергономіки. Методи досліджень у педагогічній ергономіці. Міждисциплінарні зв’язки педагогічної ергономіки. Тема 3. Види інформаційного впливу на учня в процесі навчання. Загальні поняття про інформацію. Зовнішня інформаційна структура учня. Сутність педагогічної інформації. Поняття про апаратні можливості організму школяра. Психофізіологічний компонент освітнього процесу. Тема 4. Основні інформаційні канали організму учня. Загальна характеристика сенсорних систем. Ергономічні вимоги до інформаційних можливостей аналізаторів учнів. Тема 5. Загальні закономірності управління діяльністю учня у процесі навчання. Умовно-рефлекторна діяльність людини. Основні типи вищої нервової діяльності дітей. Інтегративна функція нервової системи людини. Тема 6. Ергономічна організація функціонального простору в школі. Сутність поняття «навчальне середовище» в ергономіці. Ергономічне забезпечення інформаційно-предметного середо вища навчального кабінету початкової школи. Санітарні правила та норми організації навчального середо вища. Тема 7. Реалізація ергономічного підходу в освітньому про цесі школи. Ергономічні особливості розумової діяльності учнів. Сутність понять «функціональний стан» та «функціональний комфорт». Динаміка працездатності школярів. Профілактика втоми в освітньому процесі. Проблеми монотонності в освітньому процесі. Раціоналізація режимів праці та відпочинку в освітньому процесі. Тема 8. Забезпечення сприятливих ергономіко-педагогічних умов праці учнів. Ергономічна сутність умов праці. Класифікація умов праці школярів. Санітарно-гігієнічні умови праці. Методичні умови праці. Психофізіологічні умови праці. Естетичне наповнення праці. Тема 9. Кольорове оформлення шкільних інтер’єрів. Основні характеристики кольору. Вплив кольору на організм людини Фізіологічна дія кольору. Оптична дія кольору. Психологічна дія кольору. Сприймання кольорів залежно від темпераменту. Загальні принципи кольорового оформлення навчального середовища. Рекомендації з кольорового оформлення шкільних інтер’єрів. Тема. 10 Дидактичні та технологічні засоби створення комфортного навчального середовища. Психологічні та фізіологічні основи використання засобів наочності в освітньому процесі. Класифікації та властивості засобів навчання. Ергономічні вимоги до засобів навчання. Тема 11. Ергономічний аспект організації роботи учнів за комп’ютером. Організаційно-педагогічні рекомендації з використання комп’ютера на уроках інформатики у школі. Ергономіко-гігієнічні вимоги до умов навколишнього середовища та організації робочих місць учнів під час роботи за комп’ютером. Ергономіко-гігієнічні вимоги до роботи з основним обладнанням комп’ютера. Тема 12. Оцінка ефективності ергономічного підходу в освітянському процесі сучасної школи. Визначення критеріїв ефективності освітнього процесу на основі ергономічного підходу. Визначення рівня якості інформаційно-предметного середовища і педагогічної ефективності комплексів засобів навчання, створених на основі ергономічного підходу.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Педагогічна ергономіка» є такі: • усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь, а також під час заліку й складанні його перед комісією (за теоретичним матеріалом); • письмовий контроль (реферати; письмові експрес-опитування; контрольні роботи, письмові та усні відповіді на заліку та ін.); • побічне спостереження: під час семінарських та практичних занять, рольових та ділових ігор та ін.; • дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; • педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних та індивідуально-консультативних заняттях; • оцінка за якість виконання практичних завдань на практичних заняттях • залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється на підставі «Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженого ректором 09.06.2016 р. Оцінювання знань і вмінь студентів здійснюється під час лекційних, практичних та індивідуально-консультативних занять за п’ятибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4. Критерії оцінки рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь під час ПК за еквівалентною чотирибальною шкалою: 4 бали – студент глибоко і міцно засвоїв програмний матеріал, вичерпно, послідовно, вільно й логічно його викладає, з можливих варіантів вибирає найкращу відповідь, доцільно використовує літературні джерела. Точно встановлює причинно-наслідкові зв’язки між предметами і явищами, адекватно аналізує й синтезує зв’язки між ними під різними кутами і у різній площині, вміє розкрити загальні закономірності розвитку і зміни явища. Добре знає характеристики даного явища чи предмету, особливості його функціонування й прояву, хоча може допустити 1-2 неточності, які не впливають на кінцевий результат. Вміє на необхідному рівні й творчо переносити теоретичні знання у площину практики. Робить правильні індуктивні та дедуктивні висновки. 3 бали – студент у цілому знає програмний матеріал, по суті викладає його, включаючи розрахунки, аргументи і докази , але висвітлює його не повно, без чіткої логіки і послідовності. При можливості вибору відповіді із кількох варіантів – вибирає правильну, але не завжди найкращу; правильно застосовує теоретичні положення при розв’язанні практичних завдань, володіє необхідними навичками і прийомами їх виконання, знає алгоритм розв’язання завдання. В цілому добре розрізняє різні явища, предмети і факти, майже точно розкриває їхні особливості функціонування чи прояву. Але, аналізуючи явища і процеси, при встановленню причинно-наслідкових зв’язків між ними, допустив дві-чотири неістотні помилки; не достатньо повно інтерпретує розвиток даного явища, його вплив на інші процеси. Загалом, вміє застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних завдань. 2 бала – студент знає тільки основний матеріал, але не засвоїв його деталей, припускається неточності й помилок, обирає недостатньо чіткі формулювання, спростовує теоретичні положення, порушує послідовність у розкритті явища чи предмета, алгоритм їхнього функціонування, але задовільно знає основні поняття, сутність і зміст явищ та предметів, зв’язків між ними. Проте, не може всебічно й глибоко проаналізувати причинно-наслідкові зв’язки, зробити повноцінних висновків. Загалом виявив посередні знання навчального матеріалу, недостатньо аргументовані відповіді, недостатнє застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних завдань, неточності і помилки, які не значно вплинули на характеристику даного явища чи предмета, а також умови їх прояву, розвитку, застосування. 1 бала – студент знає лише окремі фрагменти навчального матеріалу (31-49% від загального обсягу), плутається у відповіді, робить істотні помилки у розкритті предметів та явищ і причинно-наслідкових зв’язків між ними, частково розкриває сутність. Не зробив висновків, а також не вміє переносити знання у площину практики. При розв’язуванні завдань допустив помилки, що змінили чи викривили кінцевий результат. 0 балів – студент зовсім не знає навчального матеріалу, не відповів на жодне запитання, хоча й робив спробу, висловлюючи щось схоже до знань. При розв’язанні завдань допустив помилки, які повністю спотворили кінцевий результат. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає: опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до практичних занять та контрольної роботи; роботу у ВНС Львівської політехніки, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, а також виконання контрольної роботи. Контрольна робота (одна) виконується письмово (комп’ютерний набір) й оцінюється максимально у 10 балів. Критерії оцінювання контрольних питань розробляються окремо, згідно з рекомендаціями кафедри. На останньому практичному занятті в семестрі в журналі обліку поточної успішності та відвідування студентів, науково-педагогічний працівник виставляє за 100-бальною шкалою бали за ПК, з якої передбачено залік. До ПК також входять бали, отримані за виконання контрольної роботи та тестових завдань у ВНС.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року – К.: Парл.. вид-во, 2002. – 87 с. 2. Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), №№ 38-39, 2017, ст.380. 3. Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-ІX. 4. Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 1 липня 2014 року// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №№ 37-38, ст.2004. 5. Внутрішні стандарти забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти.Частина І /за ред.. Ю.Я. Бобала. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 448 с. 6. Ергономіка. О.Г. Гервас. Навчально-методичний посібник / Гервас Ольга Генадіївна. – Умань: видавничо-поліграфічний центр «Візаві». – 2011. 7. Карапузова Н.Д., Зімниця Є. А., Помогайбо В.М. Основи педагогічної ергономіки: навчальний посібник. – К. : Академвидав, 2012. –192 с. 8. Колодій І.С. Управління освітнім процесом у закладі вищої освіти: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 336 с. 9. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: підручник / Володимир Ортинський. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 500 с. 10. Поплавська О. М. Ергономіка: Навчальний посібник. – К. : КНЕУ, 2006. – 320 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).