Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти
Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.O.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Колодій Ігор Степанович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
• загальна компетентність: ЗК 5. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
• фахова компетентність: ФК 20. Здатність здійснювати професійну діяльність з дотриманням вимог законодавства, стандартів освіти та внутрішніх нормативних документів закладу освіти.
Результати навчання: ПР 02. Володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації).
ПР 07. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення.
ПР 08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих.
ПР 15. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит – «Психологія»;
кореквізити – «Основи охорони праці та безпеки життєдіяльності», «Освітній менеджмент».
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» передбачає розв’язання низки завдань стосовно розуміння та усвідомлення сутності нормативно-правового забезпечення діяльності закладу освіти. У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання: сутності освітньої системи України та її структури; законодавчо-нормативного забезпечення державної політики в галузі освіти; суті, змісту і особливостей управління освітніми системами; нормативного забезпечення процесу управління закладом вищої освіти та освітнім процесом, у т.ч. практикою й позааудиторною роботою. Вивчаються питання нормативного забезпечення науково-дослідної та виховної роботи зі студентами. Окремо виокремлено питання функціонування системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в закладі вищої освіти, контролю та оцінювання результатів навчання студентів, а також проблему академічної доброчесність. Розкрито питання кадрового та фінансового забезпечення системи освіти та контролю якості у сфері освіти.
Опис: Тема № 1. Загальна характеристика освітньої системи України.
Суть і зміст освіти. Структура національної системи освіти. Стандарти вищої освіти, освітні програми та кваліфікації.
Тема № 2. Законодавчо-нормативне забезпечення державної політики в галузі освіти.
Зміст і основні напрямки державної освітньої політики. Законодавчо-нормативне забезпечення функціонування та розвитку освіти. Участь органів влади та посадових осіб у формуванні та реалізації державної політики у сфері освіти.
Тема № 3. Управління освітніми системами.
Сутність управління освітніми системами. Основні механізми управління освітніми системами (функції, принципи, методи).
Тема № 4. Державна освітня політика у провідних країнах світу.
Характеристика світового освітнього простору. Особливості державної освітньої політики США. Державна освітня політика Великобританії. Сутність освіти Німеччини. Державної політики в галузі освіти Франції.
Тема № 5. Нормативне забезпечення процесу управління закладом вищої освіти
Загальна характеристика закладів вищої освіти. Склад учасників освітнього процесу в закладі вищої освіти. Повноваження та обов’язки керівника закладу вищої освіти. Колегіальні, робочі та дорадчі органи закладу вищої освіти.
Тема № 6. Нормативне забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти.
1. Сутність організації освітнього процесу в закладах вищої освіти.
2. Загальна характеристика форм освітнього процесу та видів навчальних занять.
Тема № 7. Нормативне забезпечення проведення практики студентів.
Сутність навчальної практики. Організація і керівництво практикою.
Тема № 8. Нормативне забезпечення самостійної позааудиторної роботи студентів.
Суть і змістсамостійної позааудиторної роботи студентів. Організація самостійної поза аудиторної роботи студентів.
Тема № 9. Нормативне забезпечення організації науково-дослідної роботи студентів.
Мета і завдання науково-дослідної роботи студентів. Форми і види науково-дослідної роботи студентів. Методи організації науково-дослідної роботи студентів.
Тема 10. Нормативне забезпечення організації виховної роботи зі студентами.
Сутність процесу виховання у закладі вищої освіти. Принципи виховання у закладі вищої освіти. Форми та методи виховної роботи зі студентами. Самовиховання студентів в умовах закладу вищої освіти.
Тема № 11. Система забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в закладі вищої освіти. Академічна доброчесність.
Загальна характеристика Системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в університеті. Сутність академічної доброчесності.
Тема № 12. Кадрова політика держави у сфері освіти
Сутність державної кадрової політики. Стан і тенденції розвитку кадрової ситуація у сфері освіти України.
Тема № 13. Фінансове управління системою освіти
Механізми державного фінансування освіти. Фінансово-економічні відносини в системі вищої освіти. Функцій органів управління освітою в регіонах щодо фінансового забезпечення діяльності закладів освіти.
Тема № 14. Державний контроль якості у сфері освіти
Сутність державного нагляду (контролю) якості. Державний контроль якості у сфері освіти. Громадський контроль у сфері освіти.
Тема № 15. Організація контролю та оцінювання результатів навчання.
Педагогічна діагностика. Рейтингове оцінювання досягнень студентів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять студентів у таких формах:
• фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5 –10 хв;
• індивідуальна перевірка виконання практичних робіт;
• оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на:
• тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру;
• питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації;
• питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
• інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального творчого завдання та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» передбачає вивчення законодавчо-нормативного та правового забезпечення діяльності закладу освіти, усіх компонентів освітнього процесу.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення.
Самостійна робота передбачає: опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до практичних занять та самостійної роботи; роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» складається з оцінки поточного контролю (ПК) результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів проведенні контрольного заходу під час СК, який проводять за накопичувальною системою у формі екзамену.
Екзамен проводять, як правило, упродовж трьох тижнів СК згідно з розкладом.
Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних, лабораторних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Це сприяє підвищенню мотивації студентів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем.
На поточний контроль відводиться 45 балів, а на екзаменаційний контроль – 55 балів (письмова компонента – 50 балів та усна компонента – 5 балів). Максимальна оцінка складає 100 балів. Підсумковий екзаменаційний контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітнього рівня бакалавр під час семестру, а саме:
1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 1 бал автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 15 тестових завдань – максимальна кількість балів – 15.
2. Виконання 15 практичних робіт, кожна з яких оцінюється у 2 бали, виконується студентом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюється викладачем за такими критеріями: активна участь в обговоренні теоретичних питань – 0,5 бала; аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту. Вчасне оформлення і прикріплення виконаної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів прикріплення практичної роботи у ВНС – 1, 5 бала.
Всього за виконання практичних робіт студент може максимально отримати 30 балів.
Індивідуальне науково-дослідне завдання (виконується за бажанням) оцінюється максимально – 5 балів.
Екзаменаційний контроль здійснюється у тестовій формі. Зміст тестів відображає всі розділи і теми дисципліни. Їх мета – оцінити рівень теоретичних і практичних знань студентів, здобутих у процесі вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року – К.: Парл.. вид-во, 2002. – 87 с.
2. Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), №№ 38-39, 2017, ст.380.
3. Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 1 липня 2014 року// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №№ 37-38, ст.2004.
4. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» № 848-VIII від 26 листопада 2015 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 3, ст.25.
5. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013.
6. Внутрішні стандарти забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти.Частина І /за ред.. Ю.Я. Бобала. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 448 с.
7. Колодій І.С. Державна освітня політика: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 332 с.
8. Колодій І.С. Управління освітнім процесом у закладі вищої освіти: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 336 с.
9. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: підручник / Володимир Ортинський. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 500 с.
10. Козловський Ю.М. Моделювання наукової діяльності вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: [моногр.] /Ю.М. Козловський. – Львів : Сполом, 2012. – 484.
11. Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021.
12. Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
13. Перелік тем для індивідуальних дослідницьких завдань з дисципліни «Педагогічна майстерність» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
14. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021 розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).