Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти
Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.O.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Колодій Ігор Степанович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
• загальна компетентність: ЗК 5. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
• фахова компетентність: ФК 20. Здатність здійснювати професійну діяльність з дотриманням вимог законодавства, стандартів освіти та внутрішніх нормативних документів закладу освіти.
Результати навчання: ПР 02. Володіти інформацією чинних нормативно-правових документів, законодавства, галузевих стандартів професійної діяльності в установах, на виробництвах, організаціях галузі/сфери (відповідно до спеціалізації).
ПР 07. Аналізувати та оцінювати ризики, проблеми у професійній діяльності й обирати ефективні шляхи їх вирішення.
ПР 08. Самостійно планувати й організовувати власну професійну діяльність і діяльність здобувачів освіти і підлеглих.
ПР 15. Діагностувати, прогнозувати, забезпечувати ефективність та корегування освітнього процесу для досягнення програмних результатів навчання і допомоги здобувачам освіти в реалізації індивідуальних освітніх траєкторій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит – «Психологія»;
кореквізити – «Основи охорони праці та безпеки життєдіяльності», «Освітній менеджмент».
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» передбачає розв’язання низки завдань стосовно розуміння та усвідомлення сутності нормативно-правового забезпечення діяльності закладу освіти. У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання: сутності освітньої системи України та її структури; законодавчо-нормативного забезпечення державної політики в галузі освіти; суті, змісту і особливостей управління освітніми системами; нормативного забезпечення процесу управління закладом вищої освіти та освітнім процесом, у т.ч. практикою й позааудиторною роботою. Вивчаються питання нормативного забезпечення науково-дослідної та виховної роботи зі студентами. Окремо виокремлено питання функціонування системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в закладі вищої освіти, контролю та оцінювання результатів навчання студентів, а також проблему академічної доброчесність. Розкрито питання кадрового та фінансового забезпечення системи освіти та контролю якості у сфері освіти.
Опис: Тема № 1. Загальна характеристика освітньої системи України.
Суть і зміст освіти. Структура національної системи освіти. Стандарти вищої освіти, освітні програми та кваліфікації.
Тема № 2. Законодавчо-нормативне забезпечення державної політики в галузі освіти.
Зміст і основні напрямки державної освітньої політики. Законодавчо-нормативне забезпечення функціонування та розвитку освіти. Участь органів влади та посадових осіб у формуванні та реалізації державної політики у сфері освіти.
Тема № 3. Управління освітніми системами.
Сутність управління освітніми системами. Основні механізми управління освітніми системами (функції, принципи, методи).
Тема № 4. Державна освітня політика у провідних країнах світу.
Характеристика світового освітнього простору. Особливості державної освітньої політики США. Державна освітня політика Великобританії. Сутність освіти Німеччини. Державної політики в галузі освіти Франції.
Тема № 5. Нормативне забезпечення процесу управління закладом вищої освіти
Загальна характеристика закладів вищої освіти. Склад учасників освітнього процесу в закладі вищої освіти. Повноваження та обов’язки керівника закладу вищої освіти. Колегіальні, робочі та дорадчі органи закладу вищої освіти.
Тема № 6. Нормативне забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти.
1. Сутність організації освітнього процесу в закладах вищої освіти.
2. Загальна характеристика форм освітнього процесу та видів навчальних занять.
Тема № 7. Нормативне забезпечення проведення практики студентів.
Сутність навчальної практики. Організація і керівництво практикою.
Тема № 8. Нормативне забезпечення самостійної позааудиторної роботи студентів.
Суть і змістсамостійної позааудиторної роботи студентів. Організація самостійної поза аудиторної роботи студентів.
Тема № 9. Нормативне забезпечення організації науково-дослідної роботи студентів.
Мета і завдання науково-дослідної роботи студентів. Форми і види науково-дослідної роботи студентів. Методи організації науково-дослідної роботи студентів.
Тема 10. Нормативне забезпечення організації виховної роботи зі студентами.
Сутність процесу виховання у закладі вищої освіти. Принципи виховання у закладі вищої освіти. Форми та методи виховної роботи зі студентами. Самовиховання студентів в умовах закладу вищої освіти.
Тема № 11. Система забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в закладі вищої освіти. Академічна доброчесність.
Загальна характеристика Системи забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти в університеті. Сутність академічної доброчесності.
Тема № 12. Кадрова політика держави у сфері освіти
Сутність державної кадрової політики. Стан і тенденції розвитку кадрової ситуація у сфері освіти України.
Тема № 13. Фінансове управління системою освіти
Механізми державного фінансування освіти. Фінансово-економічні відносини в системі вищої освіти. Функцій органів управління освітою в регіонах щодо фінансового забезпечення діяльності закладів освіти.
Тема № 14. Державний контроль якості у сфері освіти
Сутність державного нагляду (контролю) якості. Державний контроль якості у сфері освіти. Громадський контроль у сфері освіти.
Тема № 15. Організація контролю та оцінювання результатів навчання.
Педагогічна діагностика. Рейтингове оцінювання досягнень студентів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять студентів у таких формах:
• фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами упродовж 5 –10 хв;
• індивідуальна перевірка виконання практичних робіт;
• оцінка активності здобувача вищої освіти під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.
Контрольні запитання поділяються на:
• тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• проблемні завдання – створення ситуацій проблемного характеру;
• питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації;
• питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
• інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального творчого завдання та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» передбачає вивчення законодавчо-нормативного та правового забезпечення діяльності закладу освіти, усіх компонентів освітнього процесу.
Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення.
Самостійна робота передбачає: опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до практичних занять та самостійної роботи; роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» складається з оцінки поточного контролю (ПК) результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів проведенні контрольного заходу під час СК, який проводять за накопичувальною системою у формі екзамену.
Екзамен проводять, як правило, упродовж трьох тижнів СК згідно з розкладом.
Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних, лабораторних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Це сприяє підвищенню мотивації студентів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем.
На поточний контроль відводиться 45 балів, а на екзаменаційний контроль – 55 балів (письмова компонента – 50 балів та усна компонента – 5 балів). Максимальна оцінка складає 100 балів. Підсумковий екзаменаційний контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітнього рівня бакалавр під час семестру, а саме:
1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється у 1 бал автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 15 тестових завдань – максимальна кількість балів – 15.
2. Виконання 15 практичних робіт, кожна з яких оцінюється у 2 бали, виконується студентом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюється викладачем за такими критеріями: активна участь в обговоренні теоретичних питань – 0,5 бала; аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту. Вчасне оформлення і прикріплення виконаної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів прикріплення практичної роботи у ВНС – 1, 5 бала.
Всього за виконання практичних робіт студент може максимально отримати 30 балів.
Індивідуальне науково-дослідне завдання (виконується за бажанням) оцінюється максимально – 5 балів.
Екзаменаційний контроль здійснюється у тестовій формі. Зміст тестів відображає всі розділи і теми дисципліни. Їх мета – оцінити рівень теоретичних і практичних знань студентів, здобутих у процесі вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року – К.: Парл.. вид-во, 2002. – 87 с.
2. Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 5 вересня 2017 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), №№ 38-39, 2017, ст.380.
3. Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 1 липня 2014 року// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №№ 37-38, ст.2004.
4. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» № 848-VIII від 26 листопада 2015 року // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 3, ст.25.
5. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013.
6. Внутрішні стандарти забезпечення якості освітньої діяльності та вищої освіти.Частина І /за ред.. Ю.Я. Бобала. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 448 с.
7. Колодій І.С. Державна освітня політика: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 332 с.
8. Колодій І.С. Управління освітнім процесом у закладі вищої освіти: навчальний посібник / Ігор Колодій. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 336 с.
9. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: підручник / Володимир Ортинський. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 500 с.
10. Козловський Ю.М. Моделювання наукової діяльності вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: [моногр.] /Ю.М. Козловський. – Львів : Сполом, 2012. – 484.
11. Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021.
12. Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
13. Перелік тем для індивідуальних дослідницьких завдань з дисципліни «Педагогічна майстерність» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021.
14. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Нормативно-правове забезпечення діяльності закладу освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) освітнього рівня спеціальності «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / Укл. Колодій І.С. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021 розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).