Інформаційні системи і технології в економіці
Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: к.е.н., доц. Воробець Степан Йосипович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі економіки або у процесі навчання, що передбачає застосування економічних теорій і методів та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей -
загальних:
1) Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК7);
2) Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК8);
фахових:
1) Здатність застосовувати комп’ютерні технології та програмне забезпечення з обробки даних для вирішення економічних завдань, аналізу інформації та підготовки аналітичних звітів (СК7).
2) Здатність формувати інформаційну базу для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу. (ФКС1.4)
Результати навчання: 1) здатність продемонструвати знання та розуміння економічного механізму функціонування бізнесу, організаційного забезпечення його функціонування, прийомів, методів та інструментів управлінського обліку, економічного аналізу, прогнозування, планування, економічного стимулювання, контролю;
2) уміння збирати та обробляти дані, оцінювати отримані результати, приймати рішення та аргументовано їх захищати;
3) уміння виконувати постановку та формалізацію економічних задач, розв’язувати їх з допомогою методів економіко-математичного моделювання та сучасних програмних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Інформатика
Короткий зміст навчальної програми: В процесі вивчення дисципліни «Інформаційні системи і технології в економіці» майбутній економіст оволодіває наступними теоретичними знаннями:
- освоєння основних теоретичних понять, які відображають зміст процесу комп'ютеризації системи управління бізнесом;
- вивчення процесів створення, впровадження і розвитку інформаційних систем на основі системного аналізу і стандартизації їх життєвого циклу;
- формування практичних навиків роботи з програмними продуктами, призначеними для автоматизації процесів управління бізнесом,
- вивчення структури і особливостей використання в системах управління підприємством інтегрованих корпоративних систем.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен:
а) знати
- тенденції розвитку процесів інформатизації суспільства і розуміти необхідність їх застосовувати у практичній діяльності;
- склад, структуру і функціональні можливості сучасних інформаційних систем реалізованих на принципах ERP-систем;
- засоби інформаційного моделювання процесів управління з використанням графічних міжнародних стандартів, як інструментів реалізації семантичних моделей предметних областей;
- інформаційні ресурси підприємств і організацій і застосовувати в практиці управління їх економічною діяльністю;
б) уміти:
- моделювати бізнес-процеси і інформаційні потоки, які їх супроводжують з використанням міжнародних методик і інструментальних платформ їх реалізації;
- здійснювати формалізацію професійних знань, виконувати постановку економічних задач і вирішувати їх за допомогою сучасних програмних інструментальних засобів;
- використовувати прикладні інтегровані інформаційні системи в управлінні підприємствами і організаціями;
- приймати управлінські рішення на основі інтелектуальних комп'ютерних інструментальних засобів, які базуються на сучасних технологіях роботи з даними (OLAP-технологіями, Data Mining хнологіями, нейромережевими технологіями аналітичної обробки даних);
в) мати чітке представлення про:
- міжнародні і національні стандарти створення сучасних інформаційних систем, зміст основних технологічних операцій обробки даних;
- концепції ERP-систем і принципах їх створення;
- інформаційний бізнес, інформаційний ринок, інформаційний сервіс і інформаційну інфраструктуру бізнесу, його інформаційні ресурси, які є ключовими елементами системі управління підприємством;
- сучасні системи телекомунікацій, і особливості реалізації на їх основі новітніх інформаційних технологій в системі прийняття управлінських рішень в бізнесі;
- методи і засоби комп'ютерного формування управлінських рішень.
Опис: Тема 1. ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ЕКОНОМІЦІ І ОБ'ЄКТИВНА НЕОБХІДНІСТЬ ЇХ АВТОМАТИЗАЦІЇ
Тема 2. Інформаційні ресурси в системі управління підприємством. Поняття інформаційних систем, їх види
Тема 3. Інформаційні технології, їх розвиток і класифікація
Тема 4 (ч_1). ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІС
Тема 4(ч_2). Інформаційне забезпечення ІС. Пристрої
зовнішньої пам'яті і програмні системи управління даними
Тема 4(ч_3). Інформаційне забезпечення ІС. Поняття моделі даних. Огляд різновидів моделей баз даних .
Тема 4 (ч_4). Інформаційне забезпечення інформаційних систем Проектування реляційних баз даних з використанням семантичних моделей: ER-діаграми
Тема 4. Інформаційне забезпечення інформаційних систем (Основи OLAP – технологій) (ч_5)
Тема 4(ч_6). Інформаційне забезпечення інформаційних систем Бази знань в ІС
Тема_5. Телекомунікаційні ресурси ІС. Основи побудови ЛОМ
Тема 6. Інтернет технології у бізнесі
Тема 7. ЗАХИСТ ІНФОРМАЦІЇ В ІС І В ІТ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
Тема 8. Методика ведення управлінського обліку з використанням типової конфігурації програмної системи 1С:Підприємство
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (заліку). Об’єктом оцінювання знань студентів є програмний матеріал дисципліни різного характеру і рівня складності, засвоєння якого відповідно перевіряться під час поточного контролю та на заліку. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння теоретичного матеріалу, вироблення практичних навичок роботи з використанням спеціалізованих програмних інструментів при виконанні лабораторних завдань. Завданням заліку є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами, здатності творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Фактичну кількість балів, отриманих студентом за результатами кожного виду контролю, переводять у 100-бальну оцінку за нижче визначеними критеріями.
Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 44 балів, а завдання, що виносяться на залік оцінюються в діапазоні від 0 до 36 балів, а також за виконання індивідуальної розрахункової роботи - 16 балів. Поточний контроль на денній формі навчання здійснюється під час лабораторних занять, в процесі розгляду програмних питань у формах обговорення студентами актуальних контрольних питань дисципліни, виконання ними лабораторних робіт, оцінювання результатів їхньої самостійної роботи та індивідуальних завдань. Підсумковий контроль знань студентів здійснюють у формі заліку шляхом виконання ними тестових контрольних завдань.
Оцінювання знань студентів під час лабораторних занять проводять за такими формами:
- опитування теоретичного матеріалу;
- оцінювання виконання лабораторних робіт як під час заняття так і самостійно вдома;
- оцінювання участі у дискусіях, підведеннях підсумків з питань, які розглядали на лабораторному занятті;
- оцінювання контрольної роботи.
За лабораторні заняття виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями:
- опитування – за повну і ґрунтовну відповідь на задане запитання з теми заняття;
- виконання ситуаційних вправ та завдань – за запропонований правильний алгоритм (послідовність) вирішення завдання; за знання теоретичних основ проблеми, поставленої у завданні; за володіння формулами та математичними методами, необхідними для розв’язання завдання; за отриманий правильний результат.
- участь у дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються, - за знання теоретичних основ проблеми, вміння аргументувати свою точку зору, вміння коректно проводити дискусію.
Індивідуальну розрахункову роботу оцінюють за такими критеріями:
- за правильні обчислення, коректні висновки та рекомендації (максимальна оцінка - 10 балів);
- за правильні та повні відповіді під час захисту роботи (максимальна оцінка - 6 балів).
Кількість балів, яку виставляють студентові за практичні заняття та індивідуальну розрахункову роботу, може бути знижена:
- за неповну відповідь - на 0,5 бала;
- за кожну неправильну відповідь – на 1 бал;
- за наявність помилок у розрахунках – на 2-3 бали;
- за невчасну здачу на перевірку індивідуальної роботи – на 3 бали.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (лабораторні роботи) - 44
Захист лабораторної роботи №2 Моделювання бізнес-процесів підприємства засобами AllFussion(Process Modeler) - 6
Захист лабораторної роботи №3 Моделювання інформаційних потоків підприємства засобами AllFussion(Process Modeler) - 4
Захист лабораторної роботи №4 Проектування логічної і фізичної моделі БД засобами ErWin - 8
Захист лабораторної роботи №5 Реалізація інформаційної системи підприємства засобами СУБД Access - 12
Захист лабораторної роботи №6 Статистична обробка даних - 4
Захист лабораторної роботи №7 Управлінський і бухгалтерський облік засобами 1С:Підприємство - 6
Захист лабораторної роботи №8 Фінансовий менеджмент - Diamond FMS - 4
Заліковий модуль - Тестовий котроль №1 - 24 бали Тестовий котроль №2 - 12 балів.
Індивідуальна робота Завдання №1 Для визначеної предметної області побудувати модель бізнес-процесів, інформаційну модель, логічну модель БД і реалізувати прикладну бізнес-логіку засобами СУБД ACCESS - 16
Бонусні бали 4
Рекомендована література: 1. Інформаційні системи і технології на підприємстві. Навчальний посібник. Воробець С.Й., Козик В.В., Мищишин О. Л. – Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2016.
2. Спеціалізовані програмні системи для фінансового обліку та аналізу: 1С Підприємство & Audit Expert. Навч. посібник. Воробець С.Й., Кічор В.П., Яструбський М. Я.. – Львів.: ЛНУ ім.. І. Франка, 2009.
3. Інформаційні системи і технології. Лабораторна робота №2. Моделювання інформаційних потоків засобами AllFusionModelerv. 7 з використанням нотації DFD / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
4. Реалізація процесної моделі однієї з функціональних підсистем підприємства «Ізумруд» (виробництво морозива)з використанням нотаціі м оделюванняDEF0 у середовищі програмної системи AllFusionProcessModelerv. Розробка проекту логічної схем БД інформаційної системи в середовищі ERWin і реалізація на її основі фізичної схеми у середовищі СУБД Access / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
5. РЕАЛІЗАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ЗАСОБАМИ НАСТІЛЬНОЇ СУБД MS ACCESS. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
6. Статистична обробка екномічної інформації з використанням програмної системи Statistica for Wіndows. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
7. Система управління фінансами підприємства DiamondFMS. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
Уніфікований додаток: Націолнальний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти, Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів зьінвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті Є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул.. Карпінського,2/4, І-й навчальний корпус, кім. 112
e-mail:nolimits@lpnu.ua
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у НУ «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол №35)