Фізіологія і психологія праці

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.069
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Гладун Світлана Олексіївна, старший викладач кафедри менеджменту персоналу та адміністрування Навчально-наукового інституту економіки та менеджменту
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є отримання студентами теоретичних знань та практичних вмінь щодо закономірностей функціонування людського організму і активізації психічних функцій в процесі праці, соціально-психологічних і мотиваційних механізмів ефективної праці, психофізіологічних особливостей різних видів праці, психофізіологічних засад профорієнтації, профвідбору, підготовки кадрів і зміни трудової діяльності та ін.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність: ІНК Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки. загальні компетентності: ЗК2. Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. спеціальні фахові компетентності: СК4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати. СК14. Здатність поглиблено аналізувати проблеми і явища в одній або декількох професійних сферах з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків. фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 2.1. Здатність на основі знань про фізіологію та психологію людини формувати дієву систему корпоративної культури та планувати й організовувати ефективну діяльність у процесі вирішення завдань мотивації персоналу підприємств, організацій, установ.
Результати навчання: В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН2. Відтворювати моральні, культурні, наукові цінності, примножувати досягнення суспільства в соціально-економічній сфері, пропагувати ведення здорового способу життя. ПРН14. Визначати та планувати можливості особистого професійного розвитку. ПРН17. Виконувати міждисциплінарний аналіз соціально-економічних явищ і проблем в однієї або декількох професійних сферах з врахуванням ризиків та можливих соціально-економічних наслідків. ПРН24. Демонструвати здатність діяти соціально відповідально та свідомо на основі етичних принципів, цінувати та поважати культурне різноманіття, індивідуальні відмінності людей. ПРН2.1. Демонструвати здатність на основі знань про фізіологію та психологію людини формувати дієву систему корпоративної культури та планувати й організовувати ефективну діяльність у процесі вирішення завдань мотивації персоналу підприємств, організацій, установ. КОМ1 Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. АіВ2 Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Економіка праці і соціально-трудові відносини Кореквізит: Аудит персоналу, Статистика праці, Розвиток персоналу організації, Технологія лідерства в організації
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна презентує рамкові основи сучасних підходів до вивчення системи психофізіології праці: освоєння теоретико-методологічних та соціально-економічних аспектів фізіології і психології праці; формування навичок і вмінь самостійно розробляти і обґрунтовувати заходи щодо режимів праці та відпочинку, раціоналізації трудових процесів, зниження монотонності праці, фізіологічні принципи раціоналізації трудових процесів; психологічні фактори трудової діяльності; методику оцінки працездатності людини; показники і стадії втоми; методику інтегральної оцінки важкості праці; принципи проектування режимів праці та відпочинку, розраховувати коефіцієнти м’язової сили та витривалості; розраховувати коефіцієнти реакції серцево-судинної системи працівника на трудові навантаження; оцінювання ступеню важкості роботи; розраховувати показники працездатності; оцінювати ступінь втоми працівників; розраховувати показники важкості праці; розробляти раціональні режими праці та відпочинку.
Опис: Предмет, об’єкт і завдання дисципліни. Центрально-нервова регуляція трудової діяльності. Фізіологія рухового апарату людини і раціоналізація трудових процесів. Фізіологічні реакції організму людини на трудові навантаження та умови праці. Психологічні фактори трудової діяльності. Працездатність людини та закономірності її динаміки. Виробнича втома і заходи запобігання перевтомі працівників. Психофізіологічна суть монотонності та шляхи підвищення змістовності праці. Психофізіологія особливості та принципи організації операторської праці. Важкість праці та методика її оцінки. Фізіологічні основи проектування раціональних режимів праці та відпочинку. Психофізіологія основи профорієнтація і профвідбору. Психофізіологічні основи виробничого навчання, формування трудових навичок і вмінь. Організація психофізіологічних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: розв’язування ситуаційних завдань, усне опитування, виконання індивідуальних завдань у ВНС Підсумковий контроль (контрольні заходи, залік): тестування, усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Екзамен(100%); виконання практичних завдань (40%); підсумкове контрольне тестування (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Крушельницька Я. В. Фізіологія і психологія праці. — К.: Вид-во КНЕУ, 2003. 3. Горго Ю. П. Психофізіологія (прикладні аспекти). — К.: МАУП, 1999. 5. Тимош О. Я. Основи фізіології і психології праці. — Тернопіль, 1999. 6. Ткачук В. Г., Хапко В. Е. Психофизиология труда. — К.: МАУП, 1999. 7. Філіпов М. М. Психофізіологія людини. — К.: МАУП, 2003. 8. Гігієна праці / За ред. А. М. Шевченка. — К.: Інфотекс, 2000. 9. Калініна Т. О. Фізіологія і психологія праці : конспект лекцій для студентів спеціальності 7.050109 усіх форм навчання / Т. О. Калініна, Є. П. Кожанова. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2005. – 268 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).