Витрати бізнесу

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.039
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: канд.екон.наук. доцент, Кіржецька М.С.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є сформувати у студентів систему знань про напрями діяльності підприємства, спрямовані на пошук шляхів оптимізації рівня витрат задля підвищення його конкурентних переваг та забезпечення адекватності реагування на зміни внутрішнього і зовнішнього середовища.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі економіки або у процесі навчання, що передбачає застосування економічних теорій і методів та характеризується комплексністю та невизначеністю умов Загальні ЗК 3. Здатність навчатися й оволодівати сучасними знаннями; ЗК 5. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК 7. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; ЗК 10. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати обґрунтовані рішення; ЗК 13. Здатність розробляти та управляти проектами. Фахові ФК .1 Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння закономірностей функціонування та розвитку економічних систем; ФК 2. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у сфері економіки; ФК 3. Знання та розуміння видів господарської діяльності, бізнес-процесів, економічного механізму функціонування підприємства; ФК 4. Уміння вести пошук, збирати, систематизувати й нагромаджувати потрібну для виконання посадових обов’язків нормативно-правову, соціально-економічну, науково-методичну, довідкову та іншу інформацію; ФК 6. Здатність обирати і практично застосовувати прийоми, методи та інструменти управлінського обліку, економічного аналізу, прогнозування та планування, організування, економічного стимулювання та контролю; ФК 7. Уміння економічно обґрунтовувати рішення у сфері управління витратами, бізнес-процесами, інвестиційними проектами, ціноутворення; ФК 12. Здатність розуміти та враховувати соціальні, екологічні, етичні, техніко-технологічні аспекти, що впливають на формування рішень у сфері економіки і зокрема: економіки підприємства, економіки праці та управління персоналом.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • знання і розуміння складу витрат, побудови і функціонування системи управління витратами підприємства; • уміння ідентифіковувати, вимірювати, накопичувати, опрацьовувати дані про витрати виробництва і позавиробничі витрати для забезпечення різностороннього аналізу та контролю за ними; • уміння виявляти фактори, що зумовлюють рівень витрат, обчислювати їх величину за видами, місцями і носіями, аналізувати вплив структури і динаміки витрат на прибуток підприємства; • уміння розраховувати показники собівартості на основі систем калькуляції собівартості стандарт-костинг, директ-костинг та абзорпшен-костинг та відображати результати розрахунків в управлінській звітності підприємства • уміння обирати й практично застосовувати прийоми, методи та інструменти управління витратами підприємства та економічного аналізу; • уміння проводити ситуаційний аналіз на основі маржинального підходу; • знання і розуміння методичних основ оптимізації операційної системи підприємства за критерієм витрат;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Економічний аналіз; Економіка підприємства; Фінансова діяльність суб'єктів підприємництва. Кореквізити: Бюджетування в бізнес структурах; Потенціал і розвиток бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни спрямоване на: формування у студентів знань у сфері менеджменту витрат через вивчення сучасних підходів та принципів до побудови ефективної системи цілеспрямованого впливу на склад, структуру і поведінку витрат та їх чинники на всіх етапах формування і розподілу витрат, що ґрунтується на використанні об’єктивних економічних законів і функцій менеджменту, задля підвищення ефективності діяльності підприємства на основі оптимізації рівня витрат, забезпечення його конкурентоспроможності на ринку та досягнення стратегічної мети і поточних завдань його розвитку; набуття студентами навиків планово-розрахункової, економічної та організаційної роботи зі складання, обґрунтування і контролю за ходом формування витрат підприємства та його підрозділів на певний період. Вона передбачає оволодіння студентом теоретичних базових знань з питань: сутності та ролі витрат у функціонуванні підприємства та при прийнятті управлінських рішень; структури витрат за певними ознаками і факторів, що її визначають; способами розподілу накладних витрат підприємства; калькулювання витрат за системами абзорпшен-костингу, директ-костингу; стандарт-костингу та таргет-костингу; використання інструментів менеджменту витрат для прийняття управлінських рішень.
Опис: Управлінський витратами в системі управління підприємством; Витрати виробництва: джерела та шляхи зниження; Оцінка витрат на виробництво і калькулювання собівартості продукції; Способи розподілу накладних витрат підприємства; Калькулювання витрат за системою абзорпшен-костинг; Калькулювання собівартості за системою директ-костингу; Калькулювання собівартості за системою стандарт-костингу; Прийняття управлінських рішень на основі CVP – аналізу; Застосування системи АВС при калькулюванні собівартості продукції; Механізм операційного левериджу при виборі стратегії управління витратами підприємства; Аналіз релевантної інформації у процесі прийняття управлінських рішень;Оптимізація витрат підприємства за системою таргет -костинг
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання студентів відбувається під час проведення контрольних заходів упродовж вивчення навчальної дисципліни шляхом проходження тестування у ВНС, усного опитування на практичних заняттях. Екзамен складається із: письмового опису теоретичного запитання, тестових завдань та розв’язання задач 2-ох рівнів складності та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1.Поточний контроль (30%): - оцінювання знань на практичних заняттях (виконання ситуаційних завдань; участь у дискусіях; контрольне тестування); - оцінювання виконання та захисту індивідуальних розрахункових (контрольних) робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи). 2.Екзаменаційний контроль (70%): оцінювання письмової та усної компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Cost Management. 5th Edition / D.Hansen, M. Mowen, D. Heitger, 2021. – 1136 с. – (2021) 2. Управленческий учет. 3-е издание/ Энтони А. Аткинсон, Раджив Д. Банкер, Роберт С. Каплан, и др., 2020. - 880с. - (2020) 3. Управління витратами: Збірник задач і тестів: практикум / М.С. Кіржецька, Ю.І. Кіржецький – Львів: Галицька видавнича спілка, 2020 – 116 с. (2020) 4. Management and Cost Accounting, 11th Edition / Colin Drury, Mike Tayles, 2021. - 880 (2021)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Витрати бізнесу (курсовий проєкт)

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: к.е.н. Кіржецька М.С.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою написання курсового проекту є набуття практичних навичок групування, розподілу та аналізу витрат за економічними елементами, статтями калькуляції, для оптимізації їх рівня і обґрунтування раціональних господарських рішень
Завдання: сформувати у студентів знання про склад витрат, побудову і функціонування системи управління витратами; розвинути вміння виявляти фактори, що обумовлюють рівень витрат, і обчислювати їх вплив на кінцеві результати; ознайомити студентів із методичними основами оптимізації операційної системи підприємства за критерієм витрат.
Результати навчання: (1) вміти відстежувати, систематизувати та аналізувати витрати виробничих підприємств; (2) здобути практичних навичок застосування базових методик управління витратами на виробничих підприємствах; (3) здатність формувати систему управління витратами виробничих підприємств з метою пошуку шляхів їх оптимізування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Економічний аналіз; Економіка підприємства; Фінансова діяльність суб'єктів підприємництва. Кореквізити: Бюджетування в бізнес структурах; Потенціал і розвиток бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: (1) Характеристика формування витрат в галузі, до якої належить досліджуване підприємство; (2) Загальна оцінка витрат підприємства; (3) Аналіз собівартості продукції підприємства; (4) Функціональні методи управління витратами; (5) Дослідження впливу структури витрат на формування результатів операційної діяльності підприємства; (6) Управління витратами за центрами відповідальності.
Опис: 1) Характеристика формування витрат в галузі, до якої належить досліджуване підприємство; (2) Загальна оцінка витрат підприємства; (3) Аналіз собівартості продукції підприємства; (4) Функціональні методи управління витратами; (5) Дослідження впливу структури витрат на формування результатів операційної діяльності підприємства; (6) Управління витратами за центрами відповідальності.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів відбувається за повнотою виконання завдань у курсовому проекті та його презентації під час усного захисту
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання проекту (40%) Усний захист проекту (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Cost Management. 5th Edition / D.Hansen, M. Mowen, D. Heitger, 2021. – 1136 с. – (2021) 2. Управленческий учет. 3-е издание/ Энтони А. Аткинсон, Раджив Д. Банкер, Роберт С. Каплан, и др., 2020. - 880с. - (2020) 3. Управління витратами: Збірник задач і тестів: практикум / М.С. Кіржецька, Ю.І. Кіржецький – Львів: Галицька видавнича спілка, 2020 – 116 с. (2020) 4. Management and Cost Accounting, 11th Edition / Colin Drury, Mike Tayles, 2021. - 880 (2021)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).