Національна економіка

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.O.023
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Ситник Йосиф Степанович доктор економічних наук, доцент
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення дисципліни «Національна економіка» має на меті формування світогляду і компетенцій у сфері цілісного, збалансованого та структурованого розвитку національної економіки із врахуванням особливостей національних інтересів в умовах хаотичного і конкурентного глобального середовища, що вимагає використання сучасних підходів.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК2. Здатність зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. ЗК9. Здатність до адаптації та дій в новій ситуації. Фахові компетентності (СК): СК1. Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки, на мікро-, мезо-, макро- та міжнародному рівні. СК2. Здатність здійснювати професійну діяльність у відповідності з чинними нормативними та правовими актами. СК3. Розуміння особливостей провідних наукових шкіл та напрямів економічної науки. СК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави. СК8. Здатність аналізувати та розв’язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносин. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКП): ФКС1.3. Здатність розробляти та обґрунтовувати інноваційно-інвестиційні рішення в бізнесі. ФКС2.4. Здатність ефективно використовувати результати інтелектуалізації економіки та забезпечувати кваліфіковане управління інтелектуально-знаннєвими активами.
Результати навчання: ПРН1. Асоціювати себе як учасника громадянського суспільства, наукової спільноти, визнавати верховенство права, зокрема у професійній діяльності, розуміти і вміти користуватися власними правами і свободами, виявляти повагу до прав і свобод інших осіб, зокрема членів колективу. ПРН5. Застосовувати методичний та аналітичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади). ПРН7. Пояснювати моделі соціально-економічних явищ з погляду фундаментальних принципів і знань на основі розуміння основних напрямів розвитку економічної науки. ПРН9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової і національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної, та зовнішньоекономічної політики держави. ПРН11. Вміти аналізувати процеси державного та ринкового регулювання соціально-економічних і трудових відносин. ПРН21. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб’єктів. ПРН1.3. Показувати вміння правильно вибирати і застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для розроблення та обґрунтування інноваційно-інвестиційних рішень в бізнесі. ПРН2.4. Демонструвати здатність ефективно використовувати результати інтелектуалізації економіки та забезпечувати кваліфіковане управління інтелектуально-знаннєвими активами. КОМ1 Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. КОМ2 Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. АіВ1 Управління комплексними діями або проєктами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. АіВ2 Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Вступ до фаху «Економіка» Кореквізити: Фінансова діяльність суб'єктів підприємництва Статистика Економіко-математичні методи і моделі Інформаційні системи і технології на підприємстві Підприємництво
Короткий зміст навчальної програми: Розвиток національної економіки України як дієвого механізму та головного важеля функціонування незалежної держави у світовій спільноті вимагає глибоких знань, нового рівня розуміння потенціалу господарського комплексу та рівня здійснення наданих природою, минулими поколіннями і геополітичними факторами можливостей. Вивчення дисципліни дає цілісне уявлення про функціонування національної економіки України, сприяє формуванню економічного світогляду та дозволяє визначити особливості розвитку української економіки в період реформування після проголошення незалежності держави. У пропонованій програмі розкрито теоретичні засади функціонування господарського комплексу країни, окреслено візію й місію національної економіки України, розглядаються показники, які відображають потенціал та структуру реальної економіки, роль фінансового сектора в структурі національної економіки, організаційно – економічні механізми управління національною економікою, соціальні, екологічні та зовнішньоекономічні аспекти її функціонування. Пропонується принципи та підходи впровадження економічної політики держави стосовно забезпечення ефективного розвитку національної економіки України.
Опис: Національна економіка: сутність і засади функціонування. Економічні теорії та візії національної економіки. Світоглядні засади й інститути розвитку національної економіки. Формування та складові національної економіки. Державне і ринкове регулювання національної економіки. Прогнозування та програмування національної економіки. Національна економіка України та особливості її розвитку. Економічні кризи та їх наслідки. Трансформація та модернізація національної економіки. Економічне зростання і сталий розвиток національної економіки. Воєнна економіка як складова національної економіки.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на практичних заняттях; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних ідей та рішень, уточнень, доповнень, визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (45%): розв’язування аналітичних завдань, усне опитування, тести. Підсумковий контроль (55%, контрольні заходи, екзамен): тестування (32%), теоретичні питання (6%), аналітичні завдання (7%), усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ситник Й.С. Реінкарнація національної економіки України: візія, місія, цінності та стратегічні цілі. Економічний націоналізм та соціальна справедливість. Збірник матеріалів Шостих Бандерівських читань. Київ, 1 лютого 2019 р. / Упор. Т.Бойко, Ю.Сиротюк, Б.Галайко, К.Денисов. – К.: НАЦ «УССД», «Видавець Олег Філюк», 2019. – 320 с. 2. Старостенко Г. Г., Онишко С. В., Поснова Т. В. Національна економіка: навч. посібник. – К. : Ліра-К, 2016. – 432 с. 3. Національна економіка: навчальний посібник (у рисунках, схемах і таблицях) / О.І. Котикова, О.А. Горобченко, Т.Г. Олійник, І.Г. Крилова, І.О. Мельник, О.А. Купчишина. Миколаїв : Іліон, 2020. 196 с. 4. Пирог О.В. Економічний розвиток національного господарства України: особливості та моделі в умовах постіндустріального суспільства: монографія / О.В. Пирог. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 336 с. 5. Спенс М. Нова конвергенція. – К.: Темпора, 2017. – 352 с. 6. Міщук Г.Ю., Самолюк Н.М. Вимірювання соціальної справедливості у контексті оцінки ефективності відносин розподілу в суспільстві // Демографія та соціальна економіка, 2018, № 1 (32). – с. 58-72. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://dse.org.ua/arhcive/32/4.pdf.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).