Соціально-економічний розвиток територій

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.041
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Музиченко-Козловська О. В., к. е. н., доцент
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів системи знань щодо теоретичних і практичних засад територіальної організації продуктивних сил України, сучасного стану та напрямів розвитку економіки в межах територій, а також екологічних знань, мислення та свідомості економістів.
Завдання: Завдання 1. Знання і розуміння понятійного апарату для оцінювання економічних процесів у регіоні. 2. Знання і розуміння методик аналізування та оцінювання економічних процесів у регіоні. 3. Уміння будувати математичні моделі оптимізації виробничо-господарської діяльності і технологічних процесів. 4. Уміння проводити дослідження стійкості моделей. 5. Уміння здійснювати аналіз закономірностей розвитку соціально-економічних явищ і процесів, визначити тенденцію їх розвитку, прогнозувати значення техніко-економічних показників. 6. Уміння працювати із сучасними програмними продуктами для реалізації економіко-математичних моделей. 7. Уміння оцінювати параметри моделей соціально-економічного розвитку у регіоні; аналізувати та змістовно інтерпретувати отримані результати; 8. Володіння навиками побудови соціально-економічних прогнозів розвитку регіонів з використанням сучасних інформаційних технологій обробки статистичних даних. ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає застосування теорій і методів економічної науки; Загальні компетентності: ЗК 8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; ЗК 11. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК 13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Спеціальні (фахові) компетентності: СК 1. Здатність виявляти знання та розуміння проблем предметної області, основ функціонування сучасної економіки на мікро-, мезо-, макро- та міжнародному рівнях. СК 4. Здатність пояснювати економічні та соціальні процеси і явища на основі теоретичних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати. СК 9. Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси. СК 11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію; СК 13. Здатність самостійно виявляти проблеми економічного характеру при аналізі конкретних ситуацій, пропонувати способи їх вирішення.
Результати навчання: ПРН 4. Розуміти принципи економічної науки, особливості функціонування економічних систем ПРН 5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади). ПРН 6. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у сфері економічної діяльності. ПРН 9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави. ПРН 10. Проводити аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, визначати функціональні сфери, розраховувати відповідні показники які характеризують результативність їх діяльності. ПРН 13. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально-економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та соціальні показники. ПРН 18. Використовувати нормативні та правові акти, що регламентують професійну діяльність.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Економіка праці та соціально-трудові відносини Економічні ризики та методи їх оцінювання Економічне прогнозування Національна економіка Бізнес-планування та формування бізнес-моделі
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні основи дисципліни «Соціально-економічний розвиток територій». Закономірності, принципи і фактори розміщення продуктивних сил та соціально-економічного розвитку території. Наукові методи аналізу розміщення продуктивних сил. Економічне районування та територіальна організація господарства. Регіон у системі територіального поділу праці. Сутність, мета і завдання державної регіональної політики. Механізм реалізації державної регіональної політики. Економіка України як єдність регіональних соціально-економічних систем. Економіка регіонів України: стан та перспективи розвитку. Господарський комплекс України, його структура і трансформація у ринкових умовах. Природно ресурсний потенціал України. Трудоресурсний потенціал України. Основи сталого розвитку територій. Основи економічної оцінки джерел природних ресурсів.
Опис: Теоретичні основи дисципліни «Соціально-економічний розвиток територій». Закономірності, принципи і фактори розміщення продуктивних сил та соціально-економічного розвитку території. Наукові методи аналізу розміщення продуктивних сил. Економічне районування та територіальна організація господарства. Регіон у системі територіального поділу праці. Сутність, мета і завдання державної регіональної політики. Механізм реалізації державної регіональної політики. Економіка України як єдність регіональних соціально-економічних систем. Економіка регіонів України: стан та перспективи розвитку. Господарський комплекс України, його структура і трансформація у ринкових умовах. Природно ресурсний потенціал України. Трудо-ресурсний потенціал України. Основи сталого розвитку територій. Основи економічної оцінки джерел природних ресурсів.
Методи та критерії оцінювання: 1. Поточний контроль (30 %): - виконання та захист практичних робіт (30 %); 2. Екзаменаційний контроль (70 %): - оцінювання письмової компоненти (65%); - оцінювання усної компоненти (5%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань здійснюється за 100-бальною шкалою: завдання поточного контролю оцінюються в діапазоні від 0 до 30-35 балів, а завдання, що виносяться на іспит оцінюються в діапазоні від 0 до 65-70 балів. Поточний контроль на денній формі навчання здійснюється під час практичних занять, в процесі розгляду програмних питань у формах обговорення студентами актуальних контрольних питань дисципліни, аналізу ситуацій, оцінювання результатів їхньої самостійної роботи та індивідуальних завдань. Підсумковий контроль знань студентів здійснюють у формі іспиту шляхом виконання екзаменаційних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: «5», «А» (88 – 100 б.) студент виявив систематизовані та глибокі знання матеріалу, вміння вільно виконувати завдання, засвоїв основну і додаткову літературу, рекомендовану програмою. і«4», «В» (80 – 87 б.) - студенту, який виявив повні знання дисципліни, у т.ч. розрахунки, аргументовані відповіді на запитання, які, однак, містять певні неточності, вміють застосовувати теоретичні положення для розв’язання практичних задач. «4», «С» (71-79 б.) - студент виявив достатні знання, виконує програмні завдання, уміє працювати з літературою, у т. ч. розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання. «3», «D» (61 – 70 б.) - студенту, який виявив посередні знання матеріалу дисципліни, надав мало аргументовані відповіді, за слабке застосування теоретичних положень для розв’язання практичних задач. «3», «Е» (50 – 60 б.) - студенту, який виявив певні знання основного навчального матеріалу дисципліни, надав неточні, мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теорії для розв’язання задач. «2», «FX» (26 – 49 б.) (з можливістю повторного складання іспиту) - студенту, у якого є прогалини в знаннях, який допустив істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосовувати теоретичні положення для розв’язання практичних задач. «0», «F» (00 – 25 б.) (з обов’язковим повторним вивченням ) - студенту за незнання значної частини матеріалу дисципліни, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосовувати теорію для розв’язання задач.
Рекомендована література: 1. Музиченко-Козловська О.В. Соціально-економічний розвиток регіону: практикум: навчальний посібник // О.В.Музиченко-Козловська. – Omni Scriptum S.R.L., 2022. 114 с. 2. Музиченко-Козловська О.В. Соціально-економічний розвиток регіону: підручник / О.В.Музиченко-Козловська, А.В.Симак, І.А. Франів; за ред. к.е.н., доцента О.В. Музиченко-Козловської. – Львів: Новий світ - 2000, 2018. – 192 с. 2. Гусєва О.Ю. Регіональна економіка: навчальний посібник / О.Ю. Гусєва, О.В. Воскобоєва, О.С.Ромащенко. - Київ: Державний університет телекомунікацій, 2020. - 121 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).