Стратегії бізнесу

Спеціальність: Економіка бізнесу
Код дисципліни: 6.051.03.E.042
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: д.е.н., професор Залуцька Христина Ярославівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування в студентів системи знань теоретичних основ, методичних підходів і практичних навичок щодо принципів, прийомів і методів побудови та подальшого функціонування системи розробки та реалізації стратегічного набору.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: загальних: 1) ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.; 2) ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; 3) ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення; 4) ЗК13. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. спеціальних: 1) СК5. Розуміння особливостей сучасної світової та національної економіки, їх інституційної структури, обґрунтування напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави. 2) СК8. Здатність аналізувати та розв’язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносин. 3) СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію. 4) СК13. Здатність проводити економічний аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, оцінку їх конкурентоспроможності. фахових: 1) ФКС 1.1. Здатність оцінювати бізнес-середовище, потенціал бізнесу та можливості його розвитку, обґрунтовувати стратегію бізнесу, формувати бізнес-план та бізнес-модель. 2) ФКС 1.4. Здатність формувати інформаційну базу для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади); 6. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у сфері економічної діяльності; 9. Усвідомлювати основні особливості сучасної світової та національної економіки, інституційної структури, напрямів соціальної, економічної та зовнішньоекономічної політики держави; 10. Проводити аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, визначати функціональні сфери, розраховувати відповідні показники які характеризують результативність їх діяльності; 13. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально-економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та соціальні показники; 21. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб’єктів; 24. Демонструвати здатність діяти соціально відповідально та свідомо на основі етичних принципів, цінувати та поважати культурне різноманіття, індивідуальні відмінності людей. Програмні результати навчання професійного спрямування 1.1. Демонструвати здатність оцінювати бізнес-середовище, потенціал бізнесу та можливості його розвитку, обґрунтовувати стратегію бізнесу, формувати бізнес-план та бізнес-модель; 1.4. Демонструвати навички формування інформаційної бази для прийняття управлінських рішень щодо підвищення ефективності бізнес-процесів та розвитку бізнесу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Потенціал і розвиток підприємства; Економічний аналіз; Економічне прогнозування; Економічні ризики та методи їх оцінювання
Короткий зміст навчальної програми: Стратегія бізнесу: поняття, еволюція концепції; Місія та цілі підприємства; Оцінювання зовнішнього середовища підприємства; Аналіз стратегічного потенціалу підприємства; Матричні методи формування стратегії бізнесу; Стратегії бізнесу; Стратегія диверсифікації діяльності підприємства; Стратегії зовнішнього розвитку підприємства; Стратегічні альтернативи і умови реалізації стратегії; Сучасний стан і перспективи розвитку стратегічного управління в Україні
Опис: Тема 1. Стратегія одиниці бізнесу: поняття, еволюція концепції 1.1. Еволюція систем планування розвитку бізнесу; 1.2. Поняття «стратегія бізнесу». Стратегічний контекст у діяльності суб’єктів господарювання; 1.3. Ієрархія стратегій; 1.4. Процес формування стратегії. Тема 2. Місія та цілі 2.1. Визначення місії; 2.2. Встановлення цілей: 2.2.1. Класифікація цілей; 2.2.2. Вимоги до формування цілей; 2.2.3. Розроблення та вибір цілей. Тема 3. Оцінювання зовнішнього середовища одиниць бізнесу 3.1. Сутність стратегічного аналізу; 3.2. Основні складові зовнішнього середовища; 3.3. Діагностика і прогноз макросередовища; 3.4. Аналіз і прогнозування мікросередовища. Тема 4.Аналіз стратегічного потенціалу 4.1. Внутрішнє середовище і стратегічні ресурси бізнесу; 4.2. Цілі, принципи і методи управлінського аналізу; 4.3. Способи (підходи) проведення управлінського аналізу; 4.4. Проблеми управлінського аналізу. 4.5. Інструменти комплексного оцінювання середовища бізнесу Тема 5. Стратегії бізнесу 5.1. Стратегічний набір, його складові; 5.2. Загальні стратегії: 5.2.1. Стратегії зростання; 5.2.2. Стратегії підтримки; 5.2.3. Стратегії реструктуризації; 5.2.4. Стратегії скорочення діяльності; 5.2.5. Стратегія ліквідації; 5.3. Конкурентні стратегії: 5.3.1. Поняття про конкурентні стратегії; 5.3.2. Характеристика загальноприйнятих конкурентних стратегій: 5.3.2.1. Стратегія лідерство за витратами; 5.3.2.2. Стратегія широкої диференціації; 5.3.2.3. Стратегія оптимальних витрат; 5.3.2.4. Стратегія ринкової ніші (стратегія фокусування); 5.3.2.5. Стратегія першопрохідника (випередження); 5.3.2.6. Стратегія синергії; 5.4. Функціональні стратегії: 5.4.1. Сутність та призначення функціональних стратегій; 5.4.2. Види функціональних стратегій та основні елементи організації їх розробки. Тема 6. Стратегічні альтернативи 6.1. Поняття і чинники стратегічного вибору; 6.2. Обмеження, критерії і методи стратегічного вибору; 6.3. Альтернативні стратегії; 6.4. Стратегічний набір (приклад). Тема 7. Стратегія диверсифікації 7.1. Поняття про диверсифікацію; 7.2. Умови і причини диверсифікації бізнесу; 7.3. Стратегії диверсифікації. Тема 8. Стратегії зовнішнього розвитку 8.1. Стратегії зовнішнього розвитку; 8.2. Стратегії на зовнішніх ринках. Тема 9. Комплексна стратегія управління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком підприємства 9.1. Економічні передумови та об’єктивна необхідність формування стратегії управління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком підприємств; 9.2. Гібридне зростання як стратегічна орієнтація диверсифікаційно-інтеграційного розвитку підприємств на основі раціоналізації організаційно-виробничої структури; 9.3. Конвергентна основа процесу формування комплексної стратегії управління диверсифікаційно-інтеграційним розвитком підприємства. Тема 10. Особливості формування стратегії стабільного розвитку регіону 10.1. Підходи та процес формування стратегії розвитку регіону 10.2. Основні засади забезпечення стабільного розвитку регіону в стратегічному періоді через збалансованість стратегій розвитку територіальних громад Тема 11. Матричні методи формування стратегій 11.1. Призначення й основні етапи портфельного аналізу 11.2. Матриця Бостонської консалтингової групи 11.3. Портфельний аналіз за методом Мак-Кінсі 11.4. Модель портфельного аналізу методом «Shell»-DPM 11.5. Матриця фірми Arthur D. Little (ADL/LC) 11.6. Матриця Ансоффа та тривимірна схема Абеля 11.7. Варіанти стратегій згідно певних матриць 11.8. Модифікація матриці Бостонської консультаційної групи в стратегічному управлінні підприємством Тема 12.Реалізація стратегії 12.1. Етап реалізації стратегії: сутність, особливості, завдання 12.2. Контроль у стратегічному управлінні підприємством Тема 13. Сучасний стан і перспективи реалізації стратегій бізнесу в Україні 13.1. Сучасний стан стратегічного управління; 13.2. Сучасні стратегії розвитку.
Методи та критерії оцінювання: • письмові реферати з презентацією результатів, усне опитування, письмова індивідуальна робота (30%) • підсумковий контроль (70 % контрольний захід, іспит): письмова форма (50%); усна форма (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Перевірка та оцінювання знань студента проводяться кількома методами: 1. Оцінювання знань студента під час практичних (семінарських) занять; 2. Виконання індивідуального навчально-дослідного завдання; 3. Написання рефератів; 4. Проведення підсумкового письмового іспиту. Іспит оцінюються за двома складовими: ? практичною; ? лекційною. Оцінка за практичну складову виставляється за результатами оцінювання знань студента під час семінарських і практичних занять, та виконання індивідуального завдання. Оцінювання знань студента під час практичних (семінарських) занять та виконання індивідуальних завдань проводиться за 30-бальною шкалою за такими критеріями: ? розуміння, ступінь засвоєння теорії та методології проблем, що розглядаються; ? ступінь засвоєння фактичного матеріалу навчальної дисципліни; ? ознайомлення з рекомендованою літературою, а також із сучасною літературою з питань, що розглядаються; ? уміння поєднувати теорію з практикою при розгляді виробничих ситуацій, розв’язанні задач, проведенні розрахунків при виконанні індивідуальних завдань і завдань, винесених на розгляд в аудиторії; ? логіка, структура, стиль викладу матеріалу в письмових роботах і при виступах в аудиторії, вміння обґрунтовувати свою позицію, здійснювати узагальнення інформації і робити висновки. Оцінка «відмінно» (30 балів) ставиться за умови відповідності індивідуального завдання студента або його усної відповіді усім п’ятьом зазначеним критеріям. Відсутність тієї або іншої складової знижує оцінку на відповідну кількість балів. «30 балів» включають у себе: ? «5 бали» - успішне виконання індивідуального завдання (повністю виконане індивідуальне завдання, згідно встановлених, у методичних вказівках, вимог); ? «15 балів» - успішний захист індивідуальної роботи (правильна відповідь на отримані від викладача запитання, які стосуються виконаного індивідуального завдання); ? «10 балів» - активна робота студента на практичних і семінарських заняттях (прийняття участі у дискусіях, доповідь по визначеній темі, прийняття участі у обговоренні певних ситуаційних завдань тощо). При оцінюванні індивідуальних завдань увага також приділяється якості, самостійності та своєчасності здачі виконаних завдань викладачу (згідно з графіком учбового процесу). Якщо якусь із вимог не буде виконано, оцінку, на розсуд викладача, буде знижено. У разі відсутності студента на практичних (семінарських) заняттях «10 балів» він може отримати у випадку написання і публічного захисту реферату. Написання реферату має сприяти глибшому засвоєнню студентами дисципліни «Стратегії бізнесу», спонукає ґрунтовно вивчати нормативно-законодавчу базу з питань економічних відносин, статистичні матеріали, спеціальні наукові видання вітчизняних і закордонних авторів, у яких розглядаються питання формування стратегії як курсу подальшого розвитку в умовах становлення ринкових відносин. Студенти обирають тему реферату за власним розсудом, але відповідно до тематики рефератів, визначеної викладачем. За погодженням з викладачем студент може підготувати реферат на іншу тему, якої немає у цьому переліку. Реферат має бути виконано і подано до захисту не пізніше зазначеної в навчальному плані дати. Реферат оцінюється за такими критеріями: ? самостійність виконання; ? логічність та деталізація плану; ? повнота й глибина розкриття теми; ? наявність ілюстрацій (таблиці, рисунки, схеми тощо); ? кількість використаних джерел (не менше 10); ? використання цифрової інформації та відображення практичного досвіду; ? наявність конкретних пропозицій і прогнозів з обов’язковим посиланням на використані літературні джерела; ? якість оформлення. Лекційна складова виконується у письмовій формі за відповідними білетами, які містять питання з усіх тем курсу для іспиту. Білети складаються із теоретичної і практичної частини завдань. Теоретична частина містить тестові завдання з множинним вибором, тестові завдання на визначення причинної залежності та теоретичні питання. Практична частина складається з практичних завдань (ситуацій) різного ступеня складності та інших елементів практичної підготовки. Кожне завдання екзаменаційного білета оцінюється окремо (розподіл балів подано в таблиці 1), а загальна оцінка дорівнює сумі оцінок кожного завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Сертифікат № 01472 про визнання інформаційного ресурсу у Віртуальному середовищі Львівської політехніки методичною працею. Укладачі: к.е.н., ас. Залуцька Х.Я., асист. Мищишин О.Л. Електронний навчально-методичний комплекс “Стратегія підприємства”. НУ “ЛП”. 18.03.2016 р. 2. Залуцька Х.Я. Стратегія підприємства: навчальний посібник / Х.Я.Залуцька – Львів : Видавництво «Растр-7», 2017. – 258 с. 3. Залуцька Х.Я. Стратегія підприємства у рисунках і таблицях: конспект лекцій для студентів спеціальності 051 «Економіка» всіх форм навчання / уклад.: В.В.Козик, Х.Я. Залуцька, В.П.Залуцький. – Львів: Видавництво кафедри ЕПІ, 2017. – 114 с. 4. Залуцька Х.Я. Стратегія підприємства: метод. вказівки для виконання індивідуального навчально-дослідного завдання для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 051 «Економіка» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» денної форми навчання. / уклад.: Х.Я. Залуцька, В.П.Залуцький, О.Л. Мищишин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 23 с. 5. Залуцька Х.Я. Стратегія підприємства: метод. вказівки до проведення практичних занять для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 051 «Економіка» галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» всіх форм навчання / уклад.: Х.Я. Залуцька, Н.Ю. Мирощенко, О.Л. Мищишин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 53 с. 6. Залуцька Х.Я. Стратегія підприємства: методичні вказівки до виконання контрольної роботи для студентів напряму підготовки 6.030504 «Економіка підприємства» заочної форми навчання / уклад.: В.В.Козик, Х.Я. Залуцька. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 41 с. 7. Kh.Ya. Zalutska, V.V. Kozyk. Theoretical and applied principles of the strategic management system development of the modern enterprise : monograpf - Lambert Academic Publishing, Germany, 2019, 73 p. 8. Подольчак Н.Ю. Стратегічний менеджмент: навч. посібник / Н.Ю.Подольчак. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 400 с.; 9. Довгань Л.Є., Каракай Ю.В., Артеменко Л.П. Стратегічне управління. Навч. посіб. 2-ге вид. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 440 с.; 10. Саєнко М.Г. Стратегія підприємства: Навчальний посібник. – Тернопіль: Економічна думка, - 2007. – 352 с.; 11. Сумець О.М. Стратегія підприємства. Теорія, ситуації, приклади: Навчальний посібник. – К.: ВД «Професіонал», 2005. – 320 с. 12. Міщенко А.П. Стратегічне управління: Навч. посібник. – К.: Центр навч. літ., 2004. – 336 с. 13. Афанасьєв М.В., Селезньова Г.О. Стратегія підприємства: Навчально-методичний посібник. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2007. – 272 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).