Теорія та історія соціального забезпечення
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.001
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доктор педагогічних наук, доцент Кабусь Наталя Дмитрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувача загальних компетентностей: ЗК2- здатності зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, здатності до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК 3 - здатності застосовувати знання у практичних ситуаціях;ЗК 5 - знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; ЗК 11 - здатності приймати обґрунтовані рішення, а також фахових компетентностей професійного спрямування: СК 1 - здатності аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави; СК 4- здатності використовувати адміністративно-правові механізми призначення та контролю в системі соціального захисту населення; СК 13 - здатності дотримуватися етичних принципів та стандартів у професійній діяльності.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми: 1. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення. 2. Застосовувати методи збору інформації: аналіз документів, опитування та спостереження. 3. Використовувати базові знання про принципи державної соціальної політики та шляхи соціального забезпечення населення. 4. Визначати умови соціально-економічної підтримки різних категорій населення. 5. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення. 6. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності. 7. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення. 8. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.
Методи навчання і викладання: лекції – інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; практичні заняття – пошукові, дослідницькі методи, евристичний метод, метод проблемного викладу, аналіз випадків, розробка портфоліо; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль: усне опитування, розв’язання практичних задач, виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, участь у дискусіях, виконання і захист індивідуального завдання. Підсумковий контроль: іспит.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Історія державності та культури України 2. Правове регулювання соціального захисту 3. Основи наукового дослідження соціальних проблем (КР) 4. Соціальна політика та політика соціального забезпечення 5. Системи соціального захисту України. 6. Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Теорія та історія соціального забезпечення» передбачає роботу здобувачів на лекціях та практичних заняттях, а також самостійну роботу при опрацюванні тем зазначеної дисципліни та вивченні наукової літератури; виконання індивідуального науково-дослідного завдання та складання іспиту. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань супроводжується тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань. Оскільки студенти повинні будуть опрацювати історичну періодизацію становлення системи соціального захисту та теоретико-методологічні основи соціального забезпечення, велика частина цього курсу буде виконуватися у вигляді групової аудиторної та позаудиторної роботи. Викладач надаватиме студентам індивідуальні консультації. Також буде застосовано консультації між студентами і супервізія (професійний супровід) викладача для того, щоб опрацювання технологій соціального забезпечення, а також відчуття інших студентів були залучені у процес вивчення курсу.
Опис: Історична періодизація становлення системи соціального забезпечення. Сутність та структура соціального забезпечення. Державно-правові основи соціального забезпечення населення. Соціальне забезпечення населення як фактор розвитку соціально-правової держави. Концептуальні засади соціального забезпечення: зарубіжний та вітчизняний досвід. Соціальні ризики. Сутність державного забезпечення: державні соціальні стандарти та соціальні норми. Теоретико-методологічні основи соціального забезпечення. Соціальне забезпечення як особливий вид діяльності. Соціально-економічні та правові основи соціального забезпечення населення. Функції методи та принципи соціального забезпечення. Сутність правових, соціологічно-статистичних та психологічних методів соціального забезпечення. Основні теоретичні засади соціального забезпечення. Економічні теорії, теорії державного управління та соціологічні теорії.
Методи та критерії оцінювання: 1.Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Теорія та історія соціального забезпечення» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 2.Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих програмних результатів навчання бакалавра Освітньої програми «Соціальне забезпечення», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю та виконання контрольного заходу. 3.Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: виконання обов’язкових поточних практичних завдань, усне опитування, виконання контрольних робіт, індивідуального науково-дослідного завдання – 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Баранник Л. Б.(2017). Соціальний захист громадян : навчальний посібник. Дніпро : Університет митної справи та фінансів. 2. Боднарук М.І., Орловський О.Я., Бурка А.В. (2021). Право соціального захисту : навч.-метод. посібник. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. 3. Дубич, К. В. (2017). Історія і теорія соціального забезпечення в України та за кордоном : навчальний посібник. Львів : «Магнолія 2006». 4. Марич М.Г. (2022). Соціальне страхування : навч. посібник. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. 5. Мокрицька Н. П. (2020). Право соціального забезпечення : навч. посіб. Львів : ЛьвДУВС. 6. Право соціального забезпечення : підручник .(2019). О. М. Ярошенко, А. М. Слюсар, І. А. Вєтухова та ін. ; за заг. ред. О. М. Ярошенка. Харків : Право. 7. Сташків Б.І. (2016). Право соціального забезпечення. Загальна частина : навчальний посібник. Чернігів : ПАТ "ПВК "Десна". 8. Утвенко В. В. (2018). Система соціального забезпечення та соціальної підтримки: навч. посіб. / В. В. Утвенко. Київ : ДП “Вид. дім “Персонал”. 9. Шалієвська Л. І.. (2020). Пенсійне забезпечення в системі економічної безпеки держави: монографія. – Львів : «Растр-7».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).