Методологія і методи соціальних досліджень

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.024
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Старший викладач Яцишин Уляна Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Сформувати у студентів широкий спектр знань у сфері методології соціологічних досліджень; дати необхідні знання та практичні навички у ділянці прикладних соціологічних досліджень, творчого розуміння загальної стратегії та різноманітних методологічних тактик прикладних науково-дослідних соціологічних проектів; сформувати практики у використанні методів соціологічних досліджень та сприяти розвитку професійних вмінь щодо формування та презентації результатів проведених досліджень.
Завдання: Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово у професійній діяльності. Здатність до міжособистісної взаємодії. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Здатність спілкуватись іноземною мовою на рівні, достатньому для навчання та подальшої професійної діяльності. Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави. Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні. Здатність дотримуватися етичних принципів та стандартів у професійній діяльності.
Результати навчання: - ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення; - застосовувати методи збору інформації: аналіз документів, опитування та спостереження; - визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення; - пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні; - використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: - Соціальна та демографічна статистика кореквізити: - Актуальні проблеми соціального забезпечення - Філософія - Технології соціального забезпечення (КР)
Короткий зміст навчальної програми: Курс передбачає розширити системні уявлення студентів, збагатити соціологічний категоріальний апарат, озброїти новими методологічними та методичними підходами щодо аналізу соціальних процесів, що мають місце в сучасному українському суспільстві. З цією метою передбачені такі методи навчання: лекції, практичні заняття, консультації, а також виконання студентами індивідуальних науково-дослідних завдань.
Опис: Поняття, етапи та види соціального дослідження. Суть методології соціального дослідження. Кількісні та якісні методи збору інформації. Метод аналізу-документів та його різновиди. Особливості застосування методів спостереження та експерименту; тестових та соціометричних методик. Суть та характерні особливості методу анкетування. Основні правила та вимоги до конструювання анкет. Суть та особливості методу інтерв’ю. Основні вимоги до особи інтерв’юера. Експертне опитування та його особливості. Типи соціологічних досліджень в якісній парадигмі. Розробка програми дослідження. Суть та особливості вибіркового методу.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки), презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Богдан, О. (2015). Що варто знати про соціологію та соціальні дослідження? Посібник-довідник для громадських активістів та всіх зацікавлених. К.: Дух і Літера. 2. Кількісні та якісні методи збору інформації у соціальних дослідженнях (2014) / Гілета О.П., Климанська Л.Д., Козак М.Я, Савчинський Р.О. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 167 с. 3. Левицький, Ч. (2015). Методологічні проблеми кількісного та якісного аналізу в педагогічних дослідженнях. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, (2), 5-20. 4. Паніотто, В. (2017). Методи опитування. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія. 5. Шевчук С.П., Матвієнко Л.П., Шевчук О.С. (2010). Організація та методика соціологічних досліджень: Навчальний посібник. Миколаїв: ММІРЛ «Україна», Атол. 6. Denzin, N. K. (2017). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Transaction publishers. 7. Gordon, L. (2019). Real research: Research methods sociology students can use. SAGE Publications.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).