Система соціального захисту в Україні
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.010
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: старший викладач Дудок Катерина Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 10. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
Фахові компетентності:
СК 1. Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави.
СК 2. Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення.
СК 4. Здатність використовувати адміністративно-правові механізми призначення та контролю в системі соціального захисту населення.
СК 14. Здатність до генерування нових ідей та креативності у професійній сфері.
СК 15. Здатність виявляти і залучати ресурси організацій – партнерів з соціальної допомоги для виконання завдань професійної діяльності.
Результати навчання: • використовувати усну та письмову комунікацію українською мовою для здійснення професійної діяльності;
• вміння застосовувати статистичну, методичну та нормативну базу системи соціального захисту населення;
• виявляти готовність до взаємодії з колегами по роботі, приймати управлінські рішення в організації роботи виконавців;
• визначати умови соціально-економічної підтримки різних категорій населення;
• аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності;
• визначати зміст співпраці з організаціями та установами з метою залучення їх до соціального захисту населення;
• пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні;
• використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Теорія та історія соціального забезпечення
- Загальна соціологія
- Історія державності та культури України
- Правове регулювання соціального забезпечення
- Запобігання конфліктів та професійна етика
- Соціальна політика та політика соціального забезпечення
Короткий зміст навчальної програми: «Система соціального захисту в Україні» передбачає вивчення ефективного управління системою суспільно-економічних заходів як на мікро-, так і на макрорівні: удосконалення форм соціального захисту, вміння управляти соціальними ризиками з метою матеріальної компенсації шкоди, зниження їх дії на процес розширеного відтворення населення. Система соціального захисту в Україні - це інтегрована цілісність соціального страхування, соціальної допомоги та гарантій, що орієнтована на сталий людський розвиток. Соціальний захист закріплений конституційно, через соціальні гарантії та соціальні стандарти, забезпечує право громадян на достатній життєвий рівень не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленими законами мінімальним розміром оплати праці та інших доходів громадян, мінімальним розміром пенсії за віком, розміром державної соціальної допомоги та розміром інших видів соціальних виплат. Державні соціальні стандарти обов’язково враховуються при розробці програм економічного і соціального розвитку країни.
Опис: Тема 1. Сутність, складові та значення соціального захисту населення.
Тема 2. Інституційне забезпечення системи соціального захисту населення.
Тема 3. Правове забезпечення соціального захисту населення.
Тема 4. Державні соціальні стандарти та соціальні гарантії.
Тема 5. Етапи становлення системи соціального захисту в Україні та у світі.
Тема 6. Міністерство соціальної політики України.
Тема 4. Управління соціального захисту населення.
Тема 5. Класифікація державних цільових фондів.
Тема 6. Пенсійний фонд України.
Тема 7. Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Тема 8. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Тема 9. Фонд соціального страхування з тимчасової непрацездатності.
Тема 10. Фонд соціального захисту інвалідів.
Тема 11. Державна служба зайнятості України.
Тема 12. Державна служба України з питань праці.
Тема 13. Міністерство у справах ветеранів України.
Тема 14. Особливості фінансування видатків на соціальний захист та соціальне забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 бали
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 бали
- послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Рецензування, опонування - 2 бали
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення - 1 бал
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Болотіна Н. Б. Право соціального захисту України: навч. посіб. – 2-ге вид., перероб. і допов. / Н. Б. Болотіна. – К. : Знання, 2008. – 663 c.
•Дутчак А. В. Соціальне забезпечення громадян: сучасний стан та перспективи розвитку / А. В. Дутчак // Молодий вчений. – 2017. – № 5. – С. 568–572.
• Мокрицька Н. П. Проблеми права соціального захисту: навч. посіб. / Н. П. Мокрицька; Львів. держ. ун-т внутр. справ. – Львів: ЛьвДУВС, 2016. – 427 с.
• Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Випуск 6 (20) / Головні редактори В.М.Ворона, М.О.Шульга. – Київ: Інститут соціології НАН України, 2018. – 526 с.
• Фінансове забезпечення соціальної допомоги: підручник/ Т.В. Калінеску, Т.В.Шаповалова, Г.С.Ліхоносова. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2014. –360с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).