Пенсійне забезпечення в Україні

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.е.н,ст.викл Зеленко Наталія Михайлівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає у розкритті соціально-економічної природи пенсійного забезпечення, ознайомленні студентів із базовими його принципами, категоріями і поняттями, аналізі еволюційного розвитку пенсійного забезпечення в Україні та світі.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК1.Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні ЗК16.Здатність діяти соціально відповідально та свідомо Фахові компетентності: СК1.Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави; СК4.Здатність використовувати адміністративно-правові механізми призначення та контролю в системі соціального захисту населення СК10.Здатність до планування та реалізації заходів з надання адресної соціальної допомоги; СК12.Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні; СК16.Знання методики індивідуальних обрахунків страхових внесків з різних видів страхування
Результати навчання: 1.Використовувати усну та письмову комунікацію українською мовою для здійснення професійної діяльності; 2. Використовувати механізми призначення фінансової соціальної допомоги, пенсій; 3. Застосовувати засоби соціально-правової політики в сфері соціального захисту, базові знання з юриспруденції та законодавства України в галузі соціального забезпечення; 4. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення; 5. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності; 6. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення 7. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки; 8. Застосовувати нормативно-правову базу в захисті соціальних груп населення; 9. Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні; 10. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі міждисциплінарної команди фахівців;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Технології соціального забезпечення 2. Практикум з соціального забезпечення,частина 1
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни Пенсійне забезпечення в Україні передбачає набуття у студентів знань щодо структури національної пенсійної системи, зокрема особливостям функціонування її рівнів, ознайомленню з основними параметрами пенсійної системи.Значна увага курсу приділяється дослідженні світового досвіду функціонування пенсійних систем та його адаптації до вітчизняної пенсійної системи
Опис: Концептуальна сутність пенсійного забезпечення в системі соціального захисту населення. Нормативно-правова база функціонування пенсійної системи України. Солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування в Україні. Види та порядок призначення пенсій у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Пенсійний фонд України: його призначення та функції.Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування. Накопичувальна система пенсійного страхування в Україні.Недержавне пенсійне забезпечення.Пенсійні програми та пенсійні виплати у накопичувальній системі.Державне регулювання та нагляд у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування .
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування та участь в дискусіях,виконання та презентація індивідуальних досліджень ,виконання тестових завдань(40%) Екзаменаційний контроль: тестовий контроль (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль(40 балів): -оцінки виступів та відповідей на практичних заняттях(15 б); – оцінка за виконання обов’язкових поточних тестових завдань; ІНДЗ(10 б) – оцінка за виконання індивідуального завдання(15 б); Екзаменаційний тестовий контроль-60 балів Написання індивідуальної роботи(15 балів) вимагає дотримання наступних вимог: 1. Якість джерел інформації та змісту роботи (3 бали); 2. Рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями (3 бали); 3. Вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал(3 бали); 4. Змістовність, конкретність, достатня повнота викладення питання, завершеність викладення кожної думки (2 бали); 5. Якісна презентація індивідуального завдання (2 бали); 6. Своєчасність представлення індивідуальної роботи (2 бали);
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Андріїв В.М., Кучма О.Л. Пенсійне забезпечення у солідарному рівні загальнообов'язкового державного пенсійного страхування : монографія. Київ : Маслаков, 2018 -474 с. 2. Б.О. Зайчук, О.Б. Зарудний, С.Б. Березіна, В.Т. Александров, С.М. Недбаєва. Загальнообов’язкове державне пенсійне страхування: Навчальний курс. Київ: НВП «АВТ», 2004. 256 с. 3. Пенсійна система / Грушко В. І., Скулиш Ю. І., Лаптєв С. М. та ін. 4-те вид., доп. і перероб. Київ : Майстер книг, 2019. 512 с. 4. Шалієвська Л. І. Пенсійне забезпечення в системі економічної безпеки держави: монографія. – Львів : «Растр-7», 2020. – 196 с 5. Якимів А.І. Формування і розвиток системи пенсійного забезпечення в Україні : монографія / Якимів А.І. – Львів : Афіша, 2003. – 448 с. 6. Пенсійне забезпечення: навч. посіб. / І. А. Вєтухова, Г. О. Яковлєва, О. М. Ярошенко, за заг. ред. В. В. Жернакова. – Х.: Нац. ун-т “Юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого”, 2013. – 230 с. 7.Ширант А. А. Принципи пенсійного забезпечення / А. А. Ширант. – К.: ДІА, 2012. – 192 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).