Пенсійне забезпечення в Україні

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.е.н,ст.викл Зеленко Наталія Михайлівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає у розкритті соціально-економічної природи пенсійного забезпечення, ознайомленні студентів із базовими його принципами, категоріями і поняттями, аналізі еволюційного розвитку пенсійного забезпечення в Україні та світі.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК1.Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні ЗК16.Здатність діяти соціально відповідально та свідомо Фахові компетентності: СК1.Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави; СК4.Здатність використовувати адміністративно-правові механізми призначення та контролю в системі соціального захисту населення СК10.Здатність до планування та реалізації заходів з надання адресної соціальної допомоги; СК12.Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні; СК16.Знання методики індивідуальних обрахунків страхових внесків з різних видів страхування
Результати навчання: 1.Використовувати усну та письмову комунікацію українською мовою для здійснення професійної діяльності; 2. Використовувати механізми призначення фінансової соціальної допомоги, пенсій; 3. Застосовувати засоби соціально-правової політики в сфері соціального захисту, базові знання з юриспруденції та законодавства України в галузі соціального забезпечення; 4. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення; 5. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності; 6. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення 7. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки; 8. Застосовувати нормативно-правову базу в захисті соціальних груп населення; 9. Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні; 10. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі міждисциплінарної команди фахівців;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Технології соціального забезпечення 2. Практикум з соціального забезпечення,частина 1
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни Пенсійне забезпечення в Україні передбачає набуття у студентів знань щодо структури національної пенсійної системи, зокрема особливостям функціонування її рівнів, ознайомленню з основними параметрами пенсійної системи.Значна увага курсу приділяється дослідженні світового досвіду функціонування пенсійних систем та його адаптації до вітчизняної пенсійної системи
Опис: Концептуальна сутність пенсійного забезпечення в системі соціального захисту населення. Нормативно-правова база функціонування пенсійної системи України. Солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування в Україні. Види та порядок призначення пенсій у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Пенсійний фонд України: його призначення та функції.Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування. Накопичувальна система пенсійного страхування в Україні.Недержавне пенсійне забезпечення.Пенсійні програми та пенсійні виплати у накопичувальній системі.Державне регулювання та нагляд у сфері загальнообов’язкового державного пенсійного страхування .
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування та участь в дискусіях,виконання та презентація індивідуальних досліджень ,виконання тестових завдань(40%) Екзаменаційний контроль: тестовий контроль (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль(40 балів): -оцінки виступів та відповідей на практичних заняттях(15 б); – оцінка за виконання обов’язкових поточних тестових завдань; ІНДЗ(10 б) – оцінка за виконання індивідуального завдання(15 б); Екзаменаційний тестовий контроль-60 балів Написання індивідуальної роботи(15 балів) вимагає дотримання наступних вимог: 1. Якість джерел інформації та змісту роботи (3 бали); 2. Рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями (3 бали); 3. Вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал(3 бали); 4. Змістовність, конкретність, достатня повнота викладення питання, завершеність викладення кожної думки (2 бали); 5. Якісна презентація індивідуального завдання (2 бали); 6. Своєчасність представлення індивідуальної роботи (2 бали);
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Андріїв В.М., Кучма О.Л. Пенсійне забезпечення у солідарному рівні загальнообов'язкового державного пенсійного страхування : монографія. Київ : Маслаков, 2018 -474 с. 2. Б.О. Зайчук, О.Б. Зарудний, С.Б. Березіна, В.Т. Александров, С.М. Недбаєва. Загальнообов’язкове державне пенсійне страхування: Навчальний курс. Київ: НВП «АВТ», 2004. 256 с. 3. Пенсійна система / Грушко В. І., Скулиш Ю. І., Лаптєв С. М. та ін. 4-те вид., доп. і перероб. Київ : Майстер книг, 2019. 512 с. 4. Шалієвська Л. І. Пенсійне забезпечення в системі економічної безпеки держави: монографія. – Львів : «Растр-7», 2020. – 196 с 5. Якимів А.І. Формування і розвиток системи пенсійного забезпечення в Україні : монографія / Якимів А.І. – Львів : Афіша, 2003. – 448 с. 6. Пенсійне забезпечення: навч. посіб. / І. А. Вєтухова, Г. О. Яковлєва, О. М. Ярошенко, за заг. ред. В. В. Жернакова. – Х.: Нац. ун-т “Юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого”, 2013. – 230 с. 7.Ширант А. А. Принципи пенсійного забезпечення / А. А. Ширант. – К.: ДІА, 2012. – 192 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).