Управління соціальними процесами в громадах
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.01.E.051
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доц. к. політ. н., Школяр Мар'яна Володимирівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані задачі та прикладні проблеми соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей:
Фахові/спеціальні:
ФКС 1.9. Організовувати та здійснювати визначення потреб населення об’єднаної територіальної громади у соціальних послугах
Результати навчання: ПР 1.9. Організовувати та здійснювати визначення потреб населення об’єднаної територіальної громади у соціальних послугах
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Менеджмент соціального забезпечення
• Запобігання та протидія корупції в соціальному забезпеченні
кореквізити:
• Маркетинг соціального забезпечення
• Організація контролю в соціальному забезпеченні
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення навчального курсу «Управління соціальними процесами в громадах» полягало у формуванні знань щодо розвитку територіальних громад та громад за інтересами, технологій інтервенції в цей розвиток з метою вирішення соціальних проблем та задоволення потреб членів громади.
Опис: Громада як соціальна спільнота: ознаки, типи, структура та характеристики. Ресурси громади у соціальній роботі із вразливими групами населення. Соціальна підтримка вразливих груп населення в об'єднаних територіальних громадах. Соціальні послуги в громаді. Інтегрований підхід до створення і розвитку соціальних послуг в громаді. Визначення проблем і потреб громади у соціальних послугах: підходи та інструменти. ДШУ. Активізація громади у сфері надання соціальних послуг: етапи, напрями, форми та методи. РШУ. Механізми міжвідомчої та міждисциплінарної взаємодії у вирішенні проблем та забезпеченні потреб громади. Завдання та обов'язки фахівця із соціальної роботи у створенні, наданні та розвитку інтегрованих соціальних послуг в громаді.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкове тестування (залікова контрольна робота): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Доповнення - 1
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4
– послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
– розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Групова презентація розвитку громади за методикою PATH-планування - 20
– участь та роль кожного студента у спільній презентації;
– якість виконання завдання (правильна послідовність кроків планування розвитку громади за методикою; коректність запланованих дій; реалістичність виконання;
– рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією, поняттями та засобами ДШУ.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Безпалько О.В., Авельцева Т.П.. Мацевка Н.І. Технології активізації громади. Метод.посіб./ За ред. О.В. Безпалько. К.: Наук.світ, 2006. 95с.
Карий О.І., Панас Я.В. Місцеві ініціативи та залучення громадськості до здійснення місцевого самоврядування / Асоціація міст України – К., ТОВ «Підприємство «ВІ ЕН ЕЙ», 2015. 176 с.
Концепція моделі інтегрованої системи надання соціальних послуг на рівні об’єднаних територіальних громад (2017). 69с.
Ольчак М., Ростек К. Вдосконалення соціальних послуг в об’єднаних територіальних громадах: посібник. Київ, 2019. 57с.
Організація системи соціальної підтримки населення в ОТГ (2019). Київ. 68с.
Посібник із визначення потреб населення об’єднаної територіальної громади у соціальних послугах. Практичні рекомендації (2019). Київ.
Семигіна Т.В. Робота в громаді: практика й політика. К.: Вид.дім «КМ Академія», 2004.
Спільно до нових послуг. Керівництво із впровадження соціальних послуг для сімей з дітьми в громадах. Частина 1. Соціальне планування та розвиток послуг. Посібник / Дащаківська О.Ю., Криницька І.П., Максименко К.М. Київ, 2021. 76 с.
Спільно до нових послуг. Керівництво із впровадження соціальних послуг для сімей з дітьми в громадах. Частина 2. Ведення випадку та міжвідомча взаємодія. Посібник / Дащаківська О.Ю., Стельмах С.С., Максименко К.М. Київ, 2021. 72 с.
Управління розвитком об’єднаних територіальних громад на засадах громадської участі: навч. посіб. / О. В. Берданова, В. М. Вакуленко, Н. М. Гринчук, В. С. Колтун, В. С. Куйбіда, А. Ф. Ткачук. К. 2017. 129 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).