Економічні основи соціального забезпечення
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. е. н., доцент Зеленко Н.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК1.Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК5.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності
ЗК7.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК17.Здатність застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей
Фахові компетентності:
СК1.Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави
СК2.Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення
СК10.Здатність до планування та реалізації заходів з надання адресної соціальної допомоги
СК12.Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні
Результати навчання: 1. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення;
2. Застосовувати базові знання про основи економічної допомоги об’єктам соціального захисту;
3. Використовувати базові знання про принципи державної соціальної політики та шляхи соціального забезпечення населення;
4. Визначати умови соціально-економічної підтримки різних категорій населення;
5. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення;
6. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності;
7. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення;
8. Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Соціальне страхування
2. Основи наукового дослідження соціальних проблем
Короткий зміст навчальної програми:
Навчальна дисципліна «Економічні основи соціального забезпечення» передбачає формування у студентів знань про загальні засади та закономірності економічної складової в сфері соціального забезпечення громадян.
Опис: Предмет і завдання курсу «Економічні основи соціального забезпечення». Взаємозв'язок і взаємозалежність економічної і соціальної політики держави. Економічні аспекти соціального захисту населення. Нормативно-правове забезпечення системи соціального захисту. Матеріальний добробут населення, його структура та динаміка. Економічний статус як фактор диференціації у соціальному забезпеченні. Державні соціальні стандарти та соціальні нормативи. Моделі і програми соціального забезпечення в соціальних державах світу. Фінансування в системі соціального захисту населення.Державне прогнозування, програмування та макроекономічне планування як складова економічної політики
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях-поточний контроль (40%): усне опитування, виконання обов'язкових тестових завдань, індивідуальна науково-дослідна робота. підсумковий тестовий контроль (60 %, іспит)
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль (ПК)- 40 б
Екзаменаційний контроль (ЕК)-60 б
Поточний контроль (ПК)- 40 б розподіляється наступним чином,
оцінки виступів та відповідей на практичних заняттях-18 б;
оцінка за виконання обов’язкових тестових завдань-12 б;
оцінка за виконання індивідуального завдання-10 б;
Виступи(доповіді) на практичних занять- 1 бал
– якість знань
– їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань
– вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки
Індивідуальне науково-дослідне завдання оцінюється у 10 балів:
1. Якість джерел інформації та змісту роботи (2 бали);
2. Рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями (2 бали);
3. Вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал(2 бали);
4. Змістовність, конкретність, достатня повнота викладення питання, завершеність викладення кожної думки (2 бали);
5. Якісна презентація індивідуального завдання (1 бал);
6. Своєчасність представлення індивідуальної роботи (1 бал);
оцінка за виконання індивідуального завдання-10 б;
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Шаповалова Т. В. Економічні основи соціального забезпечення: навчальний посібник / Т. В. Шаповалова. – Львів: Видавництво "Львівської політехніки", 2018. – 128 c
2. Право соціального забезпечення : підручник / [О. М. Ярошенко, А. М. Слюсар, І. А. Вєтухова та ін.] ; за заг. ред. О. М. Ярошенка. – Харків : Право, 2019. – 376 с.
3. Соціальна економіка : навч. посіб. / Кол. авт. О. О. Бєляєв, М. І. Диба, В. І. Кириленко та ін. — К.: КНЕУ, 2005. — 196 с
4. Півняк Г.Г. Соціальна відповідальність влади, бізнесу, суспільства. Монографія у 2-х томах. Том ІІ / за ред. Г.Г. Півняка // МОНУ, Нац. гірн. ун-т. – Д.: НГУ, 2015. – 408 с.
5. Система соціального забезпечення та соціальної підтримки: навч. посіб. / В. В. Утвенко. — Київ : ДП “Вид. дім “Персонал”, 2018. — 248 с. — Бібліогр.: с. 239–247.
6. Атаманюк Р. Ф., Атаманюк Е. А. Соціальна економіка: навчальний посібник. Львів : Новий світ-2000, 2020. 203 с.
7. Соціальне забезпечення в Україні: навчальний посібник / кол. авторів; за ред. А. Я. Кузнєцової, З. Е. Скринник, Л. К. Семів. Львів : Університет банківської справи, 2021. 547 с.
8. Уразов А. У., Саух І. В., Вікарчук О. І. Основи економічної теорії: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2021. 312 с.
9. Назарова Г. В., Гончарова С. Ю., Сотнікова Ю. В., Аграмакова Н. В. Соціальна економіка: навчальний посібник. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 285 с.
10. Сотник І. М. Соціальна та солідарна економіка : навчальний посібник. Суми : Сумський державний університет, 2022. – 247 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).