Економічні основи соціального забезпечення

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. е. н., ст.викл. Зеленко Н.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: сформувати відповідні знання про форми та методи економічної діяльності в системі соціального захисту населення і соціальної сфери в цілому
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК1.Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК5.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності ЗК7.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК17.Здатність застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей Фахові компетентності: СК1.Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави СК2.Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення СК10.Здатність до планування та реалізації заходів з надання адресної соціальної допомоги СК12.Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні
Результати навчання: 1. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення; 2. Застосовувати базові знання про основи економічної допомоги об’єктам соціального захисту; 3. Використовувати базові знання про принципи державної соціальної політики та шляхи соціального забезпечення населення; 4. Визначати умови соціально-економічної підтримки різних категорій населення; 5. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення; 6. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності; 7. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення; 8. Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Соціальне страхування 2. Ознайомча практика 3. Технології соціального забезпечення 4. Моніторинг оцінювання соціальних програм та проектів 5. Теорія та історія соціального забезпечення
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Економічні основи соціального забезпечення» буде подаватися за допомогою різних методів, включаючи лекції та дискусії. Значна частина цього курсу буде виконуватися у вигляді групової аудиторної та позаудиторної роботи. Викладач надаватиме студентам індивідуальні консультації. Також буде застосовано консультації між студентами і супервізія (професійний супровід) викладача.
Опис: Предмет і завдання курсу «Економічні основи соціального забезпечення». Взаємозв'язок і взаємозалежність економічної і соціальної політики держави. Економічні аспекти соціального захисту населення. Нормативно-правове забезпечення системи соціального захисту. Матеріальний добробут населення, його структура та динаміка. Економічний статус як фактор диференціації у соціальному забезпеченні. Державні соціальні стандарти та соціальні нормативи. Моделі і програми соціального забезпечення в соціальних державах світу. Фінансування в системі соціального захисту населення.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): тестовий контроль, усне опитування, індивідуальна науково-дослідна робота. Підсумковий контроль (60 %, іспит)
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК)- 40 б Екзаменаційний контроль (ЕК)-60 б Поточний контроль (ПК)- 40 б розподіляється наступним чином, -оцінки виступів та відповідей на практичних заняттях-16 -оцінка за виконання обов’язкових тестових завдань-12 - оцінка за виконання індивідуального завдання-12
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи економічної теорії: навчальний посібник / за заг. ред. П.В.Круша, В.І.Депутат, С.О.Тульчинської. – К. : Каравела, 2008. – 448 с. – (Вища освіта в Україні). 2.Шаповалова Т. В. Економічні основи соціального забезпечення: навчальний посібник / Т. В. Шаповалова. – Львів: Видавництво "Львівської політехніки", 2018. – 128 c 3.Право соціального забезпечення : підручник / [О. М. Ярошенко, А. М. Слюсар, І. А. Вєтухова та ін.] ; за заг. ред. О. М. Ярошенка. – Харків : Право, 2019. – 376 с. 4. Інвестиційна політика в соціальних закладах: підручник/ Т.В. Калінеску,Т.В.Шаповалова, Г.С.Ліхоносова.-Луганськ: вид-во СНУ ім..В.Даля,2013.-456 с. 5.Соціальна економіка : навч. посіб. / Кол. авт. О. О. Бєляєв, М. І. Диба, В. І. Кириленко та ін. — К.: КНЕУ, 2005. — 196 с 6.Півняк Г.Г. Соціальна відповідальність влади, бізнесу, суспільства. Монографія у 2-х томах. Том ІІ / за ред. Г.Г. Півняка // МОНУ, Нац. гірн. ун-т. – Д.: НГУ, 2015. – 408 с. 7.Юшко А. М., Швець Н. М. Міжнародні соціальні стандарти: [навч. посіб.] / за заг. ред. В.В. Жернакова. Харків: Нац. ун-т «Юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого», 2013. -121 с. 8. Фінансове забезпечення соціальної допомоги: підручник/ Т.В. Калінеску,Т.В.Шаповалова, Г.С.Ліхоносова.- Луганськ: вид-во СНУ ім..В.Даля,2014.-360с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).