Моніторинг і оцінювання соціальних програм і проєктів

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.027
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: старший викладач Дудок Катерина Степанівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Сформувати систему знань щодо методів проведення моніторингу і оцінки соціальних проєктів та програм, спрямованих на соціальний розвиток. Ознайомлення із основними підходами до проведення моніторингу та оцінювання.Результатом навчання є оволодіння базовими знаннями про планування моніторингу та оцінювання, збір необхідних даних, стратегії аналізу даних та представлення результатів та отримання практичних навичок, необхідних для здійснення моніторингу і оцінювання.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 4. Здатність планувати та управляти часом. ЗК 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 9. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК 10. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК 13. Здатність до міжособистісної взаємодії. ЗК 14. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети. Фахові компетентності: ФК 1. Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави. ФК 5. Здатність до співпраці у міжнародному середовищі та розпізнавання міжкультурних проблем у професійній практиці. ФК 6. Вміння планування та звітності в системі соціального забезпечення населення. ФК 9. Здатність до планування та реалізації заходів з проведення моніторингу і інспектування.
Результати навчання: 1. Застосовувати методи збору інформації: аналіз документів, опитування та спостереження; 2. Вміння застосовувати статистичну, методичну та нормативну базу системи соціального захисту населення; 3. Виявляти готовність до взаємодії з колегами по роботі, приймати управлінські рішення в організації роботи виконавців; 4. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності; 5. Визначати зміст співпраці з організаціями та установами з метою залучення їх до соціального захисту населення; 6. Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні; 7. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Технології соціального забезпечення 2. Державне регулювання соціальної сфери 3. Методологія і методи соціальних досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Моніторинг і оцінювання соціальних проектів» передбачає осмислити здобувачами освіти роль оцінювання розвитку як інструмента забезпечення інформованості при розробленні та впровадженні як окремих політик і програм, так і систем управління в цілому. Оцінка може бути потужним інструментом державного управління, здатним покращити роботу урядів та організацій, а також досягнення ними результатів. Вивчення дисципліни передбачає роботу здобувача освіти на лекційних заняттях, та виконання практичних завдань з кожної теми. Виклад теоретичних і практичних завдань моніторингу і оцінювання соціальних проектів повинен супроводжуватись тісною співпрацею викладача та здобувачів освіти, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Загальний огляд моніторингу та оцінки: основні поняття, цілі, основні компоненти. Культура моніторингу і оцінювання. Рутинний та періодичний моніторинг в цілях моніторингу і оцінювання. Індикатори моніторингу і оцінювання: створення, розрахунок та відбір. Логічна модель і теорія змін в моніторингу і оцінюванні. Види та методи оцінки. Використання даних для покращення якості програм. Мета зміцнення спроможності з моніторингу і оцінки. Вимірювати потенціал з моніторингу і оцінки на індивідуальному, організаційному та системному рівнях. Підходи до вимірювання спроможності з моніторингу і оцінки. Плановий підхід. Підхід на основі комплексних адаптивних систем. Комбінований підхід вимірювання спроможності з моніторингу і оцінки. Проблеми вимірювання потенціалу моніторингу і оцінки. Індикатори та встановлення цілей. Цикл використання даних та системи даних, типи та джерела даних. Використання даних для покращення якості проектів.
Методи та критерії оцінювання: Опрацювання кейсів (40%) Підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 бали – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 бали - послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі. Рецензування, опонування - 2 бали – правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; – вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії. Доповнення - 1 бал – науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Імас Л., Ріст Р. К. Шлях до результатів. Планування та проведення ефективних оцінювань розвитку / Лінда Дж. Морра Імас, Р. К. Ріст - Київ. – 2015. – 580 с. Глосарій термінів з моніторингу та оцінювання. / Горошко А., Нарчинська Т., Озимок І., Тарнай В.– Київ: Українська асоціація оцінювання, 2014 – 32 с. Моніторинг та оцінка програм і проектів. Практичний посібник / Ольга Морозова, Ольга Варецька, Деніел Джонс, Пепукай Чікуква, Тетяна Салюк. - Київ,”Оранта”, 2008. Посібник з моніторингу – Практичні рекомендації щодо впровадження ефективного моніторингу регіонального розвитку в Україні / Проект “Підтримка сталого регіонального розвитку в Україні” EuropeAid/125234/C/SER/UA. – К., 2011..
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).